Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vroeger...deel je herinneringen

Nou dan was het mijn beleving.  Wij waren arm, ik las heel graag maar een abonnement op wat voor blad dan ook kon er niet af. Sterker nog, ik had op een gegeven moment gespaard in een apart doosje omdat ik graag een abonnement op een blad wilde. Dat doosje lag in de keukenla.  En was opeens zomaar leeg..   had het bijna bij elkaar gespaard.

lientje69 schreef op 13-06-2026 om 19:26:

Oh de lagere school. Je kon een abonnement op een meen ik weekblad nemen , die kreeg je dan op school uitgereikt. Je pikte daardoor gelijk de armere en rijkere kinderen eruit. Volgens mij was klas 1 en 2 de Okkie. Klas 3 en 4 de Jippo. En klas 5 en 6 de Taptoe.

Ja, dat hadden wij ook. Maar bij ons was het juist zo, dat de kinderen die er wel 1 kregen uitgereikt een beetje buiten de boot vielen. Het was niet "cool" (geen woord wat toen al gebruikt werd, maar om aan te geven welk gevoel erbij zat) zo'n blad te krijgen. We hadden geen idee van rijk of arm door zoiets.

Voor ons waren in mijn jeugd al die bladen gratis. Mijn vader werkte bij een diepdrukkerij. Elke vrijdag denk ik kwam hij naar huis met een groot aantal bladen onder zijn arm. De Tina vond ik leuk en mijn moeder las de Libelle die ik later ook ben gaan lezen. Eigenlijk wel jammer dat we zo veel bladen weg hebben gegooid. Ik ben de jongste thuis en had echt geen interesse meer toen ik ouder werd in de Donald Duck, Okkie of Taptoe. Die gingen gelijk de vuilnisbak in. Wij wisten ook geen mensen die ze wel graag wilden hebben want anders hadden we dat heel graag gegeven.

Bollen pellen, hebben jullie dat ook nog gedaan?  In de zomervakantie, lange tafels met daarop gestorte bollen , stoel erbij. In  een afwasteiltje en dan in kistjes of gaasbakken. Hele dagen. Van maandag tot en met zaterdag zat ik daar van "s ochtends 7 tot ' s avonds 6 uur. Het bedrijf was van mijn ouders dus ik had geen keuze. Op zondag vrij , maar dan moest ik om half 10 in de kerk zitten.  Dus uitslapen was er ook niet bij.

Vreselijk lijkt me dat Lientje.
Nu had ik werkeloze en werkschuwe ouders dus dat soort dingen nooit meegemaakt.

Groentetuin

Groentetuin

14-06-2026 om 10:09 Topicstarter

wij woonden op de Veluwe, dus geen bollen pellen.
Ik zat bij de oppascentrale en had daarbuiten ook een vast oppas adres, die mensen hadden zoveel uitjes, waarom die kinderen hadden?, ze bleven ook vaak nachten weg ,dan sliep ik daar ook en was er t hele weekend, beetje onverantwoord als ik er op terugdenk, thuis kookte ik nooit. Daar wel( al mochten we vaak patat halen)

En daarna kwamen bij ons de aardappelen, eerst op je knieën met een kistje. Later hadden we gelukkig een bunkerroouer , daar stond je dan op om de kluiten en rotte aardappelen er tussenuit te zoeken. En vervolgens was de kool klaar. Dan was het oktober en altijd koud en nat op je knieën over het land met een groot mes. Of stapelen los op de wagen. Later in kuubskisten, dan lagen ze wat steviger.  Tussendoor gingen de bollen weer de grond in. In het voorjaar kool in het koelhuis opknappen, brrr. Het enige leuke daaraan vond ik de warme chocolademelk om 11 uur. En dan in het voorjaar weer de jonge koolplantjes in de grond zetten en de aardappelen.  Daarna kwam het tulpen koppen , met de kromme rug hele velden. De koppen werden dan met een mand naar het eind van het land gebracht en daar gestort. Later alleen nakoppen met de hand, toen hadden we daar een machine voor.  En darna bollen met de ploeg eruit ploegen en op je knieën  oprapen. 
En dan begon de hele cyclus weer opnieuw.   Zal wat meters op dat land hebben leggen.  

Pff. Memories....

Dolfje schreef op 14-06-2026 om 10:06:

Vreselijk lijkt me dat Lientje.
Nu had ik werkeloze en werkschuwe ouders dus dat soort dingen nooit meegemaakt.

Wij moesten echt heel hard werken. Bollen pellen kreeg je zere vingers van, sommige kregen bollenexceem. Dan vielen de vellen er van af. En van op je knieën kreeg je mega zere knieën op die kluiten. Wij woonden op kleigrond.

We gingen nooit op vakantie.  Was geen geld voor. Ook sport niet en zwembad héél soms kreeg ik een paar guldens eind van de week. Maar dan moest het net even rustig zijn. Na schooltijd.  Alle vakanties. Ik was altijd aan het werk als kind en puber. Soms zelfs in de nacht ( beregeningsbuizen verleggen )  Tegenwoordig heb je van die mooie kanonnen, maar toen nog buizen van zo'n 10 meter lang die stuk voor stuk verplaatst moesten worden  met de hand. 

Ach die goeie ouwe tijd. Ahum.

Nee, ik herken dat niet. Ik heb nooit vakantiewerk gedaan. Mijn 2 oudere broer wel, die gingen aardbeien plukken. Wij gingen niet op vakantie omdat mijn ouders dat geld niet hadden. Vanaf dat ik 14 a 15 jaar was ging ik op tienertoer in de grote vakantie. Dat betaalden mijn ouders. Dat was een geweldige tijd. Toen ik 18 was toen werkte ik al zelf.Dat was toen mijn eerste vliegvakantie naar Mallorca. Daarna elk jaar gevlogen en ik ben nu 61. Ik ben daar wel dankbaar voor!

Mijn eerste tienertour was op mijn 16e en werd betaald door mijn vriendje. Is nu mijn man trouwens.   Mooie herinneringen aan de tienertour. Was toen meen ik 30 gulden ofzoiets voor 4 dagen treinen. Ik moest wel ' s avonds weer thuis zijn , dat maakte de reisdoelen wel wat beperkter.
Gevlogen heb ik tot nu toe pas 2 x gedaan
 Een keer op mijn 50ste en een keer op mijn 53ste.

lientje69 schreef op 14-06-2026 om 10:12:

[..]

Wij moesten echt heel hard werken. Bollen pellen kreeg je zere vingers van, sommige kregen bollenexceem. Dan vielen de vellen er van af. En van op je knieën kreeg je mega zere knieën op die kluiten. Wij woonden op kleigrond.

Kinderarbeid. Andere tijden. Gelukkig maar.

lientje69 schreef op 13-06-2026 om 19:26:

Oh de lagere school. Je kon een abonnement op een meen ik weekblad nemen , die kreeg je dan op school uitgereikt. Je pikte daardoor gelijk de armere en rijkere kinderen eruit. Volgens mij was klas 1 en 2 de Okkie. Klas 3 en 4 de Jippo. En klas 5 en 6 de Taptoe.

Hoezo de armere en de rijkere kinderen?

Groentetuin

Groentetuin

14-06-2026 om 15:43 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 14-06-2026 om 15:21:

[..]

Hoezo de armere en de rijkere kinderen?

Wij waren niet rijk, maar er was bij ons op school geen onderscheid, we wisten alleen dat de zoon van de tandarts rijk was ,want dat was zo n opscheppertje

Groentetuin schreef op 14-06-2026 om 15:43:

[..]

Wij waren niet rijk, maar er was bij ons op school geen onderscheid, we wisten alleen dat de zoon van de tandarts rijk was ,want dat was zo n opscheppertje

Nee wij ook niet, maar ik heb ook nooit iets gemerkt van onderscheid.

Herfstappeltaart schreef op 14-06-2026 om 15:45:

[..]

Nee wij ook niet, maar ik heb ook nooit iets gemerkt van onderscheid.

Bij ons in het dorp wel. Ik werd ook echt gepest omdat wij tweedehands kleding droegen, niet naar de duurdere kapper gingen ( ik had altijd zo'n bloempotkapsel  , bij de mannenkapper op het dorp was het goedkoopst maar die man knipte maar één lelijk model  ) Geen abonnement dus op bladen , niet op de sportclub enz. Mijn jeugd was niet heel leuk. Sommige mensen zeggen wel eens dat ze hun jeugd graag over willen doen, nou , ik nooit  !

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.