Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vroeger...deel je herinneringen

Wij hebben die nog gemaakt, jaren 90. En dan moesten we ze naar het bejaardentehuis brengen. Vond ik vreselijk. 'Mijn' bejaarde zat er overduidelijk niet op te wachten. En ik had er zo mijn best op gedaan. Ik heb gehuild toen we naar huis gingen zonder mijn stok. Beetje dramatisch, haha. 

Wieder schreef op 16-03-2026 om 19:04:

[..]

Oeh, mijn tante had zo'n tas! Ik zie haar nog zitten, wijdbeens met pantykousjes en een zichtbare onderrok. In haar tas had ze krokante zakdoeken waarin ze luidruchtig haar neus snoot. Mijn tante had bij de Marva gezeten en was tamelijk grof gebekt en zeg maar niet het toonbeeld van vrouwelijkheid. Dat was echt een toffe tante 😄

Hahahaha, in ga stuk…..😂😂😂

Groentetuin schreef op 17-03-2026 om 20:46:

palm pasen, haantje op een stokkie
Hebben jullie er nog mee gelopen?(Gebeurt het nog of niet meer?)

Jazeker heb ik dat gedaan. Langs de bejaardenhuizen, ik heb nog foto’s in mijn album.

Ja dat heb ik als kind gedaan en later ook nog met mijn kinderen. (Nu 21 en 24)

Na de kerkdienst ging je die stok bij een ouder iemand brengen. Toen ik met mijn kinderen bij de moeder van een vriendin van mij stond zei ze heel kattig: O dus jij vindt mij al oud? Ze was 78 en viel in de doelgroep volgens mij. 

Ik wel. Ik was een jaar of 6 en zat bij de kabouters en had geen idee. Eerst die stok maken wat ik erg leuk vond. Ook wist ik al dat we die bij oude eenzame mensen gingen brengen, vond ik ook leuk. Maar dat was niet alles, nee,nee. Palmzondag begon met een mis in een overvolle kerk. Vervolgens moesten wij ieder onze eigen stok opzoeken. Toen dat eenmaal gebeurd was begon ineens de drumband die ook achterin de kerk stond keihard te spelen. Ik barstte van schrik in tranen uit. Hierna gingen we met nog een heleboel andere kinderen met de stokken de kerk uit voor een optocht door de stad. Voor mijn gevoel heb ik echt uren achter die drumband aangelopen maar in werkelijkheid zal dit een stuk korter geweest zijn. Uiteindelijk de stok bij een oude dame gebracht en daar kon ik eindelijk zitten. En was het warm want het was tot overmaat ook nog koud voor de tijd van het jaar. En ik kreeg ook nog een glaasje limonade en een koekje. 

Het was een mooie afsluiting van een hele zware, louterende dag.

Dit was begin jaren 70. Of het nu nog gebeurt weet ik niet. Zou wel leuk zijn. Maar dan zonder drumband en optocht hoop ik voor die kinderen.

Wie heeft deze 'kleppers' ook gehad?
Ik noem ze 'kleppers', maar geen idee of ze echt zo heten.

kleppers.jpg

Groentetuin

Groentetuin

20-03-2026 om 20:16 Topicstarter

wild-flower schreef op 20-03-2026 om 20:07:

kleppers.jpg

Zelf niet gehad, maar ik ken ze wel

Jawel en wij noemden ze ook kleppers.

Palmpaasstokken worden hier ook nog gemaakt op de katholieke basisschool en naar ouderen gebracht. Dus ja, het gebruik bestaat nog!

Die kleppers , ik had dichte met wel een open hiel . In rood idd , bij mijn aannemen in de katholieke kerk. Heb er nog een foto van.  

Die kleppers heb ik nooit gehad. Wij hadden hier wel een overbuurvrouw uit Brabant die ze haar hele leven heeft gedragen. Twee zomers geleden is ze overleden (in de tachtig) en tot die tijd zag ik haar elke zomer lopen op deze slippers. 

Palmpasen is iets katholieks denk ik. Ik ben er niet mee opgegroeid en heb het hier in Zeeland nooit gezien.

Palmpasen is Christelijk, niet voorbehouden aan het katholiek geloof.

Ik heb als kind in Gelderland en Noord-Brabant gewoon (protestante kerk en vol evangelisch) en in beide was palmpasen er. 
Kleppers had mijn stiefmoeder ook inderdaad. Later noemden mijn vader en zij alle slippers kleppers (overijssel). 

wild-flower schreef op 20-03-2026 om 20:07:

kleppers.jpg

Deze variant met hakje, ken ik niet. Er was ook een platte variant, die heb ik gehad, maar ik heb er niet veel opgelopen. 

Poison schreef op 22-03-2026 om 08:39:

Ik heb als kind in Gelderland en Noord-Brabant gewoon (protestante kerk en vol evangelisch) en in beide was palmpasen er.
Kleppers had mijn stiefmoeder ook inderdaad. Later noemden mijn vader en zij alle slippers kleppers (overijssel).

Ik ben niet gelovig opgevoed dus ik kwam sowieso niet in die kringen, maar ik heb het ook nooit gezien (terwijl Zeeland toch best heel christelijk is). Misschien ook een beetje streekgebonden?

Poison schreef op 22-03-2026 om 08:39:

Ik snap dat het in de kerk ook gevierd werd. Het is immers gewoon een bijbelverhaal. En werd dat dan ook gevierd met versierde kruizen? Dat ken ik alleen vanuit de katholieke kerk. 

In de katholieke kerk is alles wat je aan de stok hangt een symbool. 

Een slinger van twaalf pinda's en 30 rozijnen. De twaalf pinda's zijn de twaalf apostelen, de 30 rozijnen de dertig zilverlingen die Judas kreeg. 

Het haantje staat voor de haan die kraait. Petrus zal voordat de haan de volgende morgen kraait drie keer zeggen dat hij Jezus niet kent. 

Eieren staan voor het nieuwe leven en dus voor de opstanding van Jezus.

De sinaasappel voor de zure wijn die iemand hem geeft als jij dorst heeft terwijl hij aan het kruis hangt. (Soms ook nog een zuurstok voor de stok waarmee die persoon de spons met wijn aan hem geeft.)

Palmtak staat voor de palmtakken waarmee Jezus wordt toegejuicht als hij in Jeruzalem aankomt. 

Gekleurde slingers voor het feest dat wordt gevierd. 

Palmpasen wordt bij ons in de kerk gevierd met palmpaasstokken voor de kinderen ( PKN). 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.