Huiskamer
bieb1963
18-01-2026 om 18:41
Ik ben sowieso gek op jaren 50 design. Jaren 60 en 70 is vooral nostalgie voor mij. Maar jaren 50 design en mid-century modern vind ik echt heel mooi.
PensioNada
18-01-2026 om 19:36
Bakblik schreef op 18-01-2026 om 14:21:
Hadden jullie dan ook zo'n lampje?
https://theposeidoncollection.com/products/super-retro-bedlampje-jaren-70
Ja, dat lampje had ik bij mijn bed.
Bakblik
18-01-2026 om 22:03
Zo'n rookstoel heb ik nu nog in mijn kamer staan. Met nieuwe kussens, laten maken bij een meubelmaker.
Van die bedlampjes waren er 3 in huis. Het kapje wisselde af en toe van kamer. Toen mijn kamer groen met oranje was had ik de oranje en mijn zus had een bruine. Mijn baby zusje had toen de gele. Later heb ik ook nog de gele gehad bij mijn nieuwe behang.
wild-flower
19-01-2026 om 08:44
Mijn ouders hadden zo'n arcopal? servies.
Ik zie ze nog wel eens in de kringloop winkel.

Herfstappeltaart
19-01-2026 om 09:23
wild-flower schreef op 19-01-2026 om 08:44:
Ik heb geen servies maar wel nog steeds dat allerbovenste ovenschaaltje op de foto.
Bakblik
19-01-2026 om 11:13
Yep! Die soepkommen gebruik ik nog jaarlijks. Als ik hier in september 20 man op de soep met broodjes heb tijdens een evenement dan komen die van de bovenste plank. Bij alle andere soepkommen die ik heb verzameld in de loop der jaren.
oudmaarnognietkoud
19-01-2026 om 11:42
Bakblik schreef op 18-01-2026 om 14:21:
Hadden jullie dan ook zo'n lampje?
https://theposeidoncollection.com/products/super-retro-bedlampje-jaren-70
Niet dezelfde maar wel een bedlampje. Daar hing ik een zakdoek over en dan ging ik nog even lezen terwijl ik eigenlijk moest gaan slapen.
Boven mijn slaapkamerdeur zat een raam dus mijn ouders konden in de gang zien als mijn lampje nog brandde.
Vrijevlinder
19-01-2026 om 12:52
Grappig dat mensen vroeger vaak dezelfde dingen hadden. Maar ja, er zal veel minder keus zijn geweest dan nu.
Bedlampje, ja, had ik ook en dat servies en dat rotan setje hadden mijn ouders. Dus erg herkenbaar.
Dat rotansetje is er nog steeds. Waarom iets wegdoen wat goed is, is de gedachte.
Wieder
19-01-2026 om 13:11
Mijn opa en oma hadden zo'n servies maar dan met bloemen meen ik. Ik vond dat als kind magisch mooi, wij hadden thuis gewoon wit. Mijn opa en oma hadden sowieso prachtige dingen (vond ik als kind 😅). Van die beeldjes van kindertjes in herdertjeskleren en een staande asbak die opendraaide als je erop drukte. En een sigarettendoosje dat een muziekje speelde als je hem opende. Die geur van tabak vind ik echt de geur van vroeger. Ik mocht ik met zo'n klik klak apparaatje tabak in lege hulzen doen, dat waren nog eens tijden! Mijn ouders waren saai, die rookten niet dus die hadden niet van die mooie dingen 😂. Zelf heb ik ondanks de nostalgische gevoelens die ik erbij heb, nooit een sigaret aangeraakt. Da's te zeggen, om op te roken, ik heb er ettelijke geklikklakt voor mijn oma en het allermooiste vond ik als ik shaggies mocht draaien voor mijn opa. Is nu toch (gelukkig) totaal ondenkbaar, dat je je kleinkinderen dat laat doen 😬.
Zo'n rood bedlampje had ik ook, maar dan zonder die witte dingen. En mijn beste vriendin had zo'n rotan setje in haar slaapkamer gepropt. Niet dat het paste, maar het was echt wel heel mooi om te hebben! Zij haar ook een balkon, daar kon ik alleen van dromen!
Herfstappeltaart
19-01-2026 om 13:14
Wieder schreef op 19-01-2026 om 13:11:
Mijn opa en oma hadden zo'n servies maar dan met bloemen meen ik. Ik vond dat als kind magisch mooi, wij hadden thuis gewoon wit. Mijn opa en oma hadden sowieso prachtige dingen (vond ik als kind 😅). Van die beeldjes van kindertjes in herdertjeskleren en een staande asbak die opendraaide als je erop drukte. En een sigarettendoosje dat een muziekje speelde als je hem opende. Die geur van tabak vind ik echt de geur van vroeger. Ik mocht ik met zo'n klik klak apparaatje tabak in lege hulzen doen, dat waren nog eens tijden! Mijn ouders waren saai, die rookten niet dus die hadden niet van die mooie dingen 😂. Zelf heb ik ondanks de nostalgische gevoelens die ik erbij heb, nooit een sigaret aangeraakt. Da's te zeggen, om op te roken, ik heb er ettelijke geklikklakt voor mijn oma en het allermooiste vond ik als ik shaggies mocht draaien voor mijn opa. Is nu toch (gelukkig) totaal ondenkbaar, dat je je kleinkinderen dat laat doen 😬.
Zo'n rood bedlampje had ik ook, maar dan zonder die witte dingen. En mijn beste vriendin had zo'n rotan setje in haar slaapkamer gepropt. Niet dat het paste, maar het was echt wel heel mooi om te hebben! Zij haar ook een balkon, daar kon ik alleen van dromen!
Die staande asbak had mijn vader ook. Evenals de glaasjes sigaretten op tafel bij een verjaardag. Die beeldjes heetten Hummeltjes volgens mij. Die hadden wij dan weer niet, te duur waarschijnlijk.
Wieder
19-01-2026 om 13:25
Herfstappeltaart schreef op 19-01-2026 om 13:14:
[..]
Die staande asbak had mijn vader ook. Evenals de glaasjes sigaretten op tafel bij een verjaardag. Die beeldjes heetten Hummeltjes volgens mij. Die hadden wij dan weer niet, te duur waarschijnlijk.
Oh ja, Hummeltjes, dat waren het! Spuuglelijk vond mijn moeder ze maar als kind vond ik ze echt prachtig. Mijn opa en oma hebben ook zo lang als ze getrouwd waren een kapstok gehad met dierenkopjes met haakjes eronder. Een aapje, een hond, een kat, zes verschillende dieren. Toen mijn opa op zijn 96ste stierf, wilde mijn moeder en tante die kapstok weggooien. Ik heb die kopjes eraf geschroefd, geen idee wat ik ermee wilde. Ze hebben jaren bij mij in de garage gelegen en toen we gingen verhuizen kwam ik ze weer tegen. Ik heb er een nieuwe kapstok van gemaakt en iedereen die binnenkomt zegt: wat een leuk ding, waar heb je die vandaan? De kapstok van opa Jan, de kinderjasjes van mijn moeder en tante hebben er nog aan gehangen en die van mij broer en mij. Ik heb er nog dagelijks plezier van en zo lang als ik leef, gaat het ding niet weg!
Herfstappeltaart
19-01-2026 om 14:33
Wieder schreef op 19-01-2026 om 13:25:
[..]
Oh ja, Hummeltjes, dat waren het! Spuuglelijk vond mijn moeder ze maar als kind vond ik ze echt prachtig. Mijn opa en oma hebben ook zo lang als ze getrouwd waren een kapstok gehad met dierenkopjes met haakjes eronder. Een aapje, een hond, een kat, zes verschillende dieren. Toen mijn opa op zijn 96ste stierf, wilde mijn moeder en tante die kapstok weggooien. Ik heb die kopjes eraf geschroefd, geen idee wat ik ermee wilde. Ze hebben jaren bij mij in de garage gelegen en toen we gingen verhuizen kwam ik ze weer tegen. Ik heb er een nieuwe kapstok van gemaakt en iedereen die binnenkomt zegt: wat een leuk ding, waar heb je die vandaan? De kapstok van opa Jan, de kinderjasjes van mijn moeder en tante hebben er nog aan gehangen en die van mij broer en mij. Ik heb er nog dagelijks plezier van en zo lang als ik leef, gaat het ding niet weg!
Ah wat leuk!
amarna
19-01-2026 om 15:13
wild-flower schreef op 19-01-2026 om 08:44:
Sommige van de ovenschalen heb ik al 43 jaar en gebruik ze nog regelmatig.
Groentetuin
19-01-2026 om 17:59
ik heb ook 1 zo n ovenschaal,ooit gekregen van een oudere man. en ik vond het gelijk niet mooi, maar ik gebruik het heel vaak( is ook best lelijk geworden door ruim 40 jaar gebruik) i ik vermoed dat de gever al heel lang dood is, maar door zijn ovenschaal denk ik regelmatig aan hem.