Huiskamer
Herfstappeltaart
19-12-2025 om 13:06
Groentetuin schreef op 19-12-2025 om 13:00:
en keken jullie ook altijd "wordt u al geholpen" met mr humpfries en die vrouw met dat gekleurde haar? En captein Peacock
Jaaaaa. Heerlijke serie.
PensioNada
19-12-2025 om 13:24
Groentetuin schreef op 19-12-2025 om 12:43:
Boldoot.... Doet dat herinneringen leven?
Jazeker. Volgens mij gebruikte mijn moeder dat.
PensioNada
19-12-2025 om 13:26
Groentetuin schreef op 19-12-2025 om 13:00:
en keken jullie ook altijd "wordt u al geholpen" met mr humpfries en die vrouw met dat gekleurde haar? En captein Peacock
En dan was er geen klant te bekennen en dan vroeg Peacock: "Mr. Humfries, are you free?"
Herfstappeltaart
19-12-2025 om 13:28
PensioNada schreef op 19-12-2025 om 13:26:
[..]
En dan was er geen klant te bekennen en dan vroeg Peacock: "Mr. Humfries, are you free?"
Ja hahaha. Het was loepzuivere onderbroekenlol, maar ik heb er toch altijd erg van genoten.
Kiekertak
19-12-2025 om 21:44
Behalve de Jacobsladder, de hoepel, en de veer-die-de-trap-afliep en de klikklakballen had je ook nog een soort fluitje aan een touwtje, dat je rond kon draaien in de lucht en dan kwam er een geluid uit waar je ouders niet blij mee waren. En ik herinner me ook dat er een soort plastic sliert was aan een touwtje, die kon je op dezelfde manier in de rondte draaien en o wonder, dan ontstond er een cirkel in de lucht.
Hemke
19-12-2025 om 22:02
Wij hadden aan fiets een wasknijper met een blikken dekseltje, vast gezet opde fietsvork. Hadden we een Solexgeluid.
Wij woonden naast een diepe greppel, in de zomer stond die droog, wij gleden dan op grote stukken karton naar naar de diepere gelegen greppel.
Kleding, kregen wij van neven,nichten, die er uit gegroeid waren.
Mijn eerste nieuwe jas was een winterjas, toen die te kort werd, breide mijn moeder manchetten , die aan de mouwen werden genaaid, was de jas nog een winter draagbaar.
nieuwe schoenen, in najaar,kregen wij nieuwe dichte veterschoenen voor de winter.
In hetvoorjaar, sneed mijn vader het voorste stuk bij de tenen eruit, dan kon de schoen ook over de zomer mee, met wat geluk.
Ik voel nog,hoe pijnlijk mijn tenen waren, door de schoenrand, en als mijn tenen de straat raakten.
Paste het echt niet meer, kregen wij zwembad sandaaltjes, plastictroep,was het.
Dolfje
19-12-2025 om 22:12
Die plastic waterschoentjes heb ik ook mijn voeten mee verknald denk ik.
En van die karateschoenen, zie dat ze die bij decathlon hebben maar dan Kung fu schoenen heten en nog steeds goedkoop zijn.
Hier liep ik dus op ;
https://www.decathlon.nl/p/schoenen-kungfu/8048/c382m3197315
Hemke
19-12-2025 om 22:15
Dolfje schreef op 19-12-2025 om 22:12:
Die plastic waterschoentjes heb ik ook mijn voeten mee verknald denk ik.
En van die karateschoenen, zie dat ze die bij decathlon hebben maar dan Kung fu schoenen heten en nog steeds goedkoop zijn.
Hier liep ik dus op ;
https://www.decathlon.nl/p/schoenen-kungfu/8048/c382m3197315
Die schoenen waren er nog niet in de begin jaren zestig.
Mijn voeten zijn volledig naar de knoppen, ik loop nu op orthopedische schoenen.
Herfstappeltaart
20-12-2025 om 07:46
Onze kinderen hadden van die kralen aan hun fietsspaken die ratelden als het wiel draaide. Weet iemand nog hoe die heetten?
Bakblik
20-12-2025 om 07:50
Herfstappeltaart schreef op 20-12-2025 om 07:46:
Onze kinderen hadden van die kralen aan hun fietsspaken die ratelden als het wiel draaide. Weet iemand nog hoe die heetten?
Spaakkralen!
Nog steeds overal verkrijgbaar. Kan je nog snel onder de boom leggen voor de kleinkinderen als ze nog de leeftijd hebben.
Herfstappeltaart
20-12-2025 om 07:53
Bakblik schreef op 20-12-2025 om 07:50:
[..]
Spaakkralen!
Nog steeds overal verkrijgbaar. Kan je nog snel onder de boom leggen voor de kleinkinderen als ze nog de leeftijd hebben.
Oja? Dat is leuk. Maar ik dacht dat ze een specifiekere naam hadden.
Groentetuin
20-12-2025 om 08:56
Herfstappeltaart schreef op 20-12-2025 om 07:53:
[..]
Ik weet de naam ook niet maar dit vond ik op google
Spaakkralen (soms verkocht als Spokey Dokies) zijn een fietsaccessoire dat zijn oorsprong vindt in de jaren 80 en vooral populair is bij kinderen. Het zijn plastic kralen die aan de spaken van een fietswiel worden bevestigd .
Groentetuin
20-12-2025 om 08:58
Herfstappeltaart schreef op 20-12-2025 om 07:53:
[..]
Ik weet de naam ook niet maar dit vond ik op google
Spaakkralen (soms verkocht als Spokey Dokies) zijn een fietsaccessoire dat zijn oorsprong vindt in de jaren 80 en vooral populair is bij kinderen. Het zijn plastic kralen die aan de spaken van een fietswiel worden bevestigd .
Hemke schreef op 19-12-2025 om 22:02:
Wij hadden aan fiets een wasknijper met een blikken dekseltje, vast gezet opde fietsvork. Hadden we een Solexgeluid.
Wij deden dat met een knijper en een kartonnetje
Groentetuin
20-12-2025 om 09:04
@Hemke "nieuwe schoenen, in najaar,kregen wij nieuwe dichte veterschoenen voor de winter.
In hetvoorjaar, sneed mijn vader het voorste stuk bij de tenen eruit, dan kon de schoen ook over de zomer mee, met wat geluk.'
Ik had jubeltenen, regelmatig was de bovenkant van mijn schoen stuk bij de grote teen.
Mijn vader plakte daar dan een stuk leer op met bizonkit ( meestal had hij niet de juiste kleur leer)
Ik schaamde mij dan best wel.
Gelukkig bleef t niet zo lang zitten en na diverse keren opnieuw plakken kwamen er dan toch andere schoenen.