Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vroeger...deel je herinneringen

Grietje2 schreef op 17-12-2025 om 21:29:

buitenspelen met de lolobal en hopen dat je je enkels niet kneusden

Nou jij triggert door je opmerking over enkel kneuzen bij mij weer iets:

Een klikklak.  Die had ik. En wat heb ik daar mijn polsen vaak mee bezeerd.  

Grietje2 schreef op 17-12-2025 om 21:29:

buitenspelen met de lolobal en hopen dat je je enkels niet kneusden

Jaaa dat was een van de weinige dingen die " in" waren en wij ( mijn zusje in dit geval) eens gekregen hadden.

Je had ook van die houten rechthoekige dingen aan elkaar met lint wat je dan kon bewegen.  Ik  kom gewoon echt niet op hoe dat heet.
Weet iemand wat ik bedoel?

En zo'n spiraal wat je van de trap af kon laten lopen. 

mut

mut

17-12-2025 om 22:30

Dorestad schreef op 17-12-2025 om 21:39:

[..]

Nou jij triggert door je opmerking over enkel kneuzen bij mij weer iets:

Een klikklak. Die had ik. En wat heb ik daar mijn polsen vaak mee bezeerd.

Die mocht ik niet hebben van mijn ouders, juist door alle polsproblemen

Dolfje schreef op 17-12-2025 om 21:48:

Je had ook van die houten rechthoekige dingen aan elkaar met lint wat je dan kon bewegen. Ik kom gewoon echt niet op hoe dat heet.

Bedoel je dan met een soort rugbybal die je dan heen en weer kon doen? Geen idee meer hoe dat heette.

Even gegoogled, dat heet een trekbal. 

mut schreef op 17-12-2025 om 22:30:

[..]

Ik kreeg hem van de buurjongen.  Omdat hij zijn pols er behoorlijk mee gekneusd had. Wat een uitdagend onding was dat. Op een gegeven moment hebben mijn ouders hem in beslag genomen. 

mut schreef op 17-12-2025 om 22:30:

[..]

Was dat zo'n ding met twee harde plastic ballen aan twee touwtjes. In het midden een ring en dan moest je die ballen tegen elkaar laten slaan. Boven en onder je hand.

Zoiets: https://woolskins.eu/wp-content/uploads/2024/07/12050-Klik-Klak-niebieski-Groot-1-600x600.jpg

Groentetuin

Groentetuin

17-12-2025 om 23:32 Topicstarter

o ja klik klak ik had er vroeger ook 1, ik googelde t even en zag een YouTube filmpje,een en al herkenning
Ik kent niet met een ring trouwens maar met een plastic lipje ertussen 

Over speelgoed dat ik graag wilde hebben: de viewmaster en de kaleidoscoop van mijn buurkinderen, daar was ik jaloers op.
Wat ik wel kreeg maar geen succes bleek, rolschaatsen. Wat viel ik daar hard mee. Gewoon schaatsen op de houten dporlopers, dat heb ik ook niet onder de knie gekregen, maar was dan ook vaak ziek in de winter.

Schemerlampje schreef op 17-12-2025 om 22:33:

[..]

Bedoel je dan met een soort rugbybal die je dan heen en weer kon doen? Geen idee meer hoe dat heette.

Even gegoogled, dat heet een trekbal.

Nee geen rugbybal, een soort houten blokjes spoorlijn maar dan aan elkaar. Ik moet zo weg maar zal vanavond eens online zoeken of ik zoiets kan vinden.

Bliklopen schiet mij ook te binnen
Mijn vriendin had stelten maar dat vond ik te eng 

Dolfje schreef op 17-12-2025 om 21:48:

Je had ook van die houten rechthoekige dingen aan elkaar met lint wat je dan kon bewegen. Ik kom gewoon echt niet op hoe dat heet.

slinkie bedoel je?

81TUs9ivobL.jpg

Auwereel schreef op 18-12-2025 om 07:16:

Over speelgoed dat ik graag wilde hebben: de viewmaster en de kaleidoscoop van mijn buurkinderen, daar was ik jaloers op.
Wat ik wel kreeg maar geen succes bleek, rolschaatsen. Wat viel ik daar hard mee. Gewoon schaatsen op de houten dporlopers, dat heb ik ook niet onder de knie gekregen, maar was dan ook vaak ziek in de winter.

Vieuwmaster had ik ook haha begreep er alleen weinig van, en rolschaatsen heb ik ook veel gedaan, skeelers daarin tegen was een ramp.

ik wilde altijd spice girl schoenen, toen is mijn liefde voor plateau zolen begonnen

Die traploper (Slinkie) hebben wij nog van onze eigen kinderen en daar wordt nu regelmatig mee gespeeld door de kleinkinderen.

Ik heb als kind heel lang gespaard voor Modewijzer. De levertijd was erg lang, en ik ging elke week weer vragen in de winkel of het er al was. Toen ik het ein-de-lijk had, viel het heel erg tegen.

Het was een ronde schijf, van 3 ringen: binnenste ring voor 6 of 8 verschillende hoofden, middelste ring voor de romp met verschillende kleding en buitenste ring voor de benen met verschillende broek/rok/schoenen. Je kon ze dan schuiven en zo allemaal verschillende combinaties maken. Dan legde je er papier op en ging je met bijgeleverd breed potloodachtig ding (zoals een ramenwisser) over het papier en dan kwam je creatie tevoorschijn. Op de tv-reclame ging dat geweldig en in 1 keer goed, maar in de praktijk moest je best hard en vaak over dat papier heen om de ribbels van je ontwerp tevoorschijn te toveren. En dan ook nog met onbedoelde strepen erbij.

Ik herinner het me als het moment dat ik me realiseerde dat tv-reclames bedrog zijn. En de term “leergeld betalen” begrijp ik sindsdien ook gelijk. Het deed wel een beetje pijn, het kostte 30 of 35 gulden als ik het me goed herinner…

En ik herinner me ook magneetknikkers. Clickits of zoiets? Dan kon je daarmee allerlei dingen bouwen. Heb ik ook voor gespaard, die waren ook best prijzig voor een kind met alleen zak- en verjaardagsgeld.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.