Huiskamer
Marin125
17-12-2025 om 05:49
lientje69 schreef op 16-12-2025 om 17:17:
[..]
https://www.eefkooktzo.nl/langedijker-koolschotel/
Ik maak hem met witte kool. En verwerk er ook nog alle restjes in die ik in huis heb , paprika , champignons noem maar op. Verder ben ik erg royaal met kerrie en knoflook ( ik gebruik geperste knoflook van Biesheuvel uit een potje ) . Ik heb geen idee of dit het recept is wat ik toen geplaatst heb hoor maar dacht het wel.
Dank je. Lijkt me lekker.
Herfstappeltaart
17-12-2025 om 07:35
Dolfje schreef op 16-12-2025 om 22:25:
Wij aten vroeger altijd brinta met roosvicee om het zoet te maken. Ik herinner me vooral de klontjes in de als het niet goed opgelost was. Zo'n droge mond vol poeder.
![]()
Oja Brinta...Ik vond het altijd lekker in de winter. Mijn moeder maakte het precies goed, met een schepje suiker
watertoren
17-12-2025 om 08:21
Ik was als kind zijnde dol op bambix. Ik ken dat niet als toetje want als toetje aten wij chocolade en vanillevla. Hier in Brabant waar ik woon noemden ze dat pudding. Een fles pudding vonden wij heel normaal. Door de macaroni deed mijn moeder altijd stukjes varkensvlees. Smac was voor op de boterham. Ik eet dat af en toe nog wel eens. Ik heb nooit mee gemaakt dat wij elke dag avgtjes aten. Wij woonden naast Indische mensen en mijn moeder had veel recepten van haar gekregen. Ik mocht ook vaak bij de buren komen eten. Ik was nog zo klein dat ze mij over de heg tilden. Ik at daar beter dan thuis.
Dolfje
17-12-2025 om 08:59
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik een jaar of 3 was al. Daarna gingen we om de 2 weken het weekend naar mijn vader van vrijdagmiddag tot zondagmiddag denk ik. Op zaterdagochtend gingen we vaak naar het zwembad en daarna kregen we dan weleens een broodje kroket.
Ik herinner me ook nog dat ik vroeger als ik naar de bakker moest het volgende moest zeggen :
"Mag ik een fijn volkoren, gesneden alstublieft "
lientje69
17-12-2025 om 09:05
Elastieken als spel. Gewoon met zo'n geknoopt elastiek uit moeders naaidoos. En kaatseballen inderdaad.
Soms maakte mijn vader als er goed verkocht was kippenpootjes uit de grill. Wat een feest.
Ik weet nog dat we met bloemen langs de deuren moesten om te verkopen. Mochten we kiezen wat we wilden eten als we alles verkochten. Patat en stroopwafel kozen we. Rare combinatie maar we kregen het wel. En toen de bloemkool doordraaien op de veiling, met de trekker en wagen het hele dorp door om ze huis aan huis te verkopen. Die week at het hele dorp bloemkool van ons land. Bekaf waren we ( was toen jaar of 9 à 10 ) Zó blij dat een groenteboer de laatste kisten kocht. Konden we eindelijk naar huis.
Dolfje
17-12-2025 om 09:11
Elastieken inderdaad en met een bal in een panty was ook een of ander spel.
Ik mijn straat was woonerf maar bij vriendin een paar straten verderop hadden ze nog een stoep. Daar deden we Stoeprandje butsen met een hoop kinderen uit de buurt. In haar straat werd sowieso veel meer gespeeld want meer kinderen, in onze straat woonden volgens mij alleen wij en een jongetje uit mijn klas waar ik eigenlijk geen vrienden mee was.
Groentetuin
17-12-2025 om 09:25
elastieken, touwtje springen, knikkeren , hinkelen
We hadden een diabolo en stelten en een vriendinnetje had een springstok
Op kamp deden we smokkelaartje en levend stratego
Meesje
17-12-2025 om 09:36
Ik ben een stuk jonger dan veel schrijvers hier, maar krijg steeds meer het gevoel dat mijn ouders een beetje zijn blijven hangen in een eerdere tijd. Ik ben van tweede helft jaren 80.
Mijn moeder is gestopt met werken toen ze zwanger was van mij (de oudste). Ze is ca 10 jaar thuis gebleven en ging daarna ca 2 ochtenden per week werken in het dorp waar we woonden. Dat heeft ze ca 10 jaar gedaan en daarna nooit meer gewerkt. Ze was altijd thuis als wij uit school kwamen. Ze praatte (en praat eigenlijk nog) zeer laatdunkend over moeders die werk(t)en en waarvan de kinderen naar opvang/overblijf oid gingen. 'Lekker makkelijk' noemt ze dat en 'ja, zo kan ik het ook'. Moeders die meer dan 24 uur werken en een man hebben die minder dan 40u werkt of laat staan een schoonmaakhulp hebben die zijn lui en 'hebben het zich goed bekeken' en 'arme jongen' (over de man in de relatie).
Mijn moeder heeft geen rijbewijs, mijn vader ree altijd. De man moest sowieso rijden, volgens moeder, de vrouw kon wel 'helpen' door bij langere ritten ook een stukje te rijden, maar het is in beginsel de taak van de man. Net zoals het huishouden altijd de taak van de vrouw is, maar zij wel geëmancipeerd zijn (vinden zij) en de man dus wel moet helpen. De man doet dan weer de financiën.
Mijn moeder hield het huishouden uitmuntend bij. Het was altijd zeer schoon en netjes. Onze kleren waren schoon en zelfs het ondergoed werd gestreken. We kregen veel aandacht, er werd geknutseld, samen koekjes gebakken, samen spelletjes gespeeld enz. Maar wel altijd pas nadat het huis aan kant was.
Mijn moeder koos onze kleren, kapsel, inrichting van onze kamer, onze vrienden. Zij wist hoe het hoorde. Eigen inbreng werd zeer beperkt geaccepteerd. Ouders waren de baas. Wat jij vindt breng je maar naar de politie, was de standaard reactie op mijn mening. Ik was een beetje raar, dus ik werd beschermd om niet uit de toon te vallen. Ik kreeg kaatseballen en een elastiek en die moesten mee naar school want dat was leuk. We moesten eigenlijk stoepranden als we met vriendjes speelden. Dat je dan kans had dood te worden gereden werd genegeerd want; wij woonden ook hier en deden dat ook altijd.
Wij aten bijna altijd AGV, 1x/wk nasi/bami/spaghetti of macaroni en op zaterdag iets makkelijks zoals uitsmijters, soep uit blik, broodje kroket en dan altijd een glas versgeperste jus om te compenseren. Pannenkoeken na erwtensoep was zoals het hoorde. Wentelteefjes kregen we soms op woensdagmiddag. Op vrijdagavond hadden we een gezellige avond met ieder een kommetje chips en later ook een glaasje prik.
Vader werkte fulltime in een kantoorbaan, hij kwam thuis en schoof aan. Iedere avond werd er gemopperd; hij was te laat en kon hij nu niet zorgen dat hij wat eerder vertrok of hij was te vroeg en had hij dat niet even kunnen laten weten want nu waren de aardappelen nog niet gaar. Als hij te vroeg was ging hij eerst in 'zijn stoel' zitten en de krant lezen.
Na het eten mochten wij tv kijken terwijl mijn ouders de afwas deden. Daarna naar boven een verhaaltje en op bed. In de zomer gingen we soms een rondje fietsen na het eten. Op zondag gingen we bijna altijd ergens op visite of we ontvingen visite. Soms wandelen of naar een speeltuin oid. Heel soms deed mijn vader alleen iets met ons, zo ging hij soms met mij zwemmen, dat vond ik heel bijzonder en heerlijk.
Mijn kindertijd herinner ik mij als warm en liefdevol en veilig. Achteraf was er wel nogal wat indoctrinatie over dat 'de anderen' het vaak fout deden. Destijds nam ik dat gewoon voor waar aan. Ik had er in die zin toen geen last van. Later heeft dit wel meer wrijving gegeven. En nog.
Groentetuin
17-12-2025 om 10:02
wow meesje, ik denk dat ik van de leeftijd van je moeder ben, en het lijkt mij ook dat je ouders wat terug in de tijd leefden.
Zelf ben ik altijd blijven werken dat was net in de begin tijd nog niet gebruikelijk ( maar dat veranderde snel daarna) ik ben onlangs gestopt met werken.
Werken en kinderen combineren was een hele klus (ze gingen niet naar de opvang, man en ik werkten beiden onregelmatig en pasten onze diensten op elkaar aan) heel gepuzzel .
Onze kinderen zijn er niet minder van geworden.
En wij hebben het beter gehad dan onze ouders.
Je zegt je kindertijd was warm en liefdevol daar gaat het om ,
Dat mensen vastgeroest zitten in hun ideeën is jammer, je bent nu zelf volwassen maak je eigen keuzes maar houd dat warm en liefdevol vast en koester het.
Zilver_gray
17-12-2025 om 10:46
Meesje schreef op 17-12-2025 om 09:36:
Ik ben een stuk jonger dan veel schrijvers hier, maar krijg steeds meer het gevoel dat mijn ouders een beetje zijn blijven hangen in een eerdere tijd. Ik ben van tweede helft jaren 80.
Mijn moeder is gestopt met werken toen ze zwanger was van mij (de oudste). Ze is ca 10 jaar thuis gebleven en ging daarna ca 2 ochtenden per week werken in het dorp waar we woonden. Dat heeft ze ca 10 jaar gedaan en daarna nooit meer gewerkt. Ze was altijd thuis als wij uit school kwamen. Ze praatte (en praat eigenlijk nog) zeer laatdunkend over moeders die werk(t)en en waarvan de kinderen naar opvang/overblijf oid gingen. 'Lekker makkelijk' noemt ze dat en 'ja, zo kan ik het ook'. Moeders die meer dan 24 uur werken en een man hebben die minder dan 40u werkt of laat staan een schoonmaakhulp hebben die zijn lui en 'hebben het zich goed bekeken' en 'arme jongen' (over de man in de relatie).
Mijn moeder heeft geen rijbewijs, mijn vader ree altijd. De man moest sowieso rijden, volgens moeder, de vrouw kon wel 'helpen' door bij langere ritten ook een stukje te rijden, maar het is in beginsel de taak van de man. Net zoals het huishouden altijd de taak van de vrouw is, maar zij wel geëmancipeerd zijn (vinden zij) en de man dus wel moet helpen. De man doet dan weer de financiën.
Mijn moeder hield het huishouden uitmuntend bij. Het was altijd zeer schoon en netjes. Onze kleren waren schoon en zelfs het ondergoed werd gestreken. We kregen veel aandacht, er werd geknutseld, samen koekjes gebakken, samen spelletjes gespeeld enz. Maar wel altijd pas nadat het huis aan kant was.
Mijn moeder koos onze kleren, kapsel, inrichting van onze kamer, onze vrienden. Zij wist hoe het hoorde. Eigen inbreng werd zeer beperkt geaccepteerd. Ouders waren de baas. Wat jij vindt breng je maar naar de politie, was de standaard reactie op mijn mening. Ik was een beetje raar, dus ik werd beschermd om niet uit de toon te vallen. Ik kreeg kaatseballen en een elastiek en die moesten mee naar school want dat was leuk. We moesten eigenlijk stoepranden als we met vriendjes speelden. Dat je dan kans had dood te worden gereden werd genegeerd want; wij woonden ook hier en deden dat ook altijd.
Wij aten bijna altijd AGV, 1x/wk nasi/bami/spaghetti of macaroni en op zaterdag iets makkelijks zoals uitsmijters, soep uit blik, broodje kroket en dan altijd een glas versgeperste jus om te compenseren. Pannenkoeken na erwtensoep was zoals het hoorde. Wentelteefjes kregen we soms op woensdagmiddag. Op vrijdagavond hadden we een gezellige avond met ieder een kommetje chips en later ook een glaasje prik.
Vader werkte fulltime in een kantoorbaan, hij kwam thuis en schoof aan. Iedere avond werd er gemopperd; hij was te laat en kon hij nu niet zorgen dat hij wat eerder vertrok of hij was te vroeg en had hij dat niet even kunnen laten weten want nu waren de aardappelen nog niet gaar. Als hij te vroeg was ging hij eerst in 'zijn stoel' zitten en de krant lezen.
Na het eten mochten wij tv kijken terwijl mijn ouders de afwas deden. Daarna naar boven een verhaaltje en op bed. In de zomer gingen we soms een rondje fietsen na het eten. Op zondag gingen we bijna altijd ergens op visite of we ontvingen visite. Soms wandelen of naar een speeltuin oid. Heel soms deed mijn vader alleen iets met ons, zo ging hij soms met mij zwemmen, dat vond ik heel bijzonder en heerlijk.
Mijn kindertijd herinner ik mij als warm en liefdevol en veilig. Achteraf was er wel nogal wat indoctrinatie over dat 'de anderen' het vaak fout deden. Destijds nam ik dat gewoon voor waar aan. Ik had er in die zin toen geen last van. Later heeft dit wel meer wrijving gegeven. En nog.
Mooi omschreven Meesje
Zilver_gray
17-12-2025 om 10:49
Dolfje schreef op 16-12-2025 om 22:25:
Wij aten vroeger altijd brinta met roosvicee om het zoet te maken. Ik herinner me vooral de klontjes in de als het niet goed opgelost was. Zo'n droge mond vol poeder.
![]()
Hahahaha ja brinta met een scheutje roosvicee
(In elk geval beter dan die eetlepel levertraan en een theelepeltje honing na
)
PensioNada
17-12-2025 om 14:04
In tijdschriften zoals de Eva (voorloper van Viva) had je een pagina met een aankleedpop. Een anatomisch niet correcte afbeelding van een meisje en jurkjes of zo, die je uit kon knippen. Het poppetje op een kartonnetje plakken en dan kon je die jurkjes met lipjes er aan hangen.
Rogue
17-12-2025 om 19:00
Elastieken deed ik ook, als je dan met tweeën was of alleen nam je gewoon een stoel
ik speelde veel op straat, toen ik een jaar of 8 was gingen we verhuizen naar een nieuwbouw wijk en daar woonde veel meer kinderen en speeltuinen dus elke lente/zomer waren we buiten te vinden.
zodra de lampen aangingen gingen we naar huis in groepjes en die werd steeds kleiner naar mate je liep.