Huiskamer
lientje69
16-12-2025 om 20:46
Bakblik schreef op 16-12-2025 om 20:21:
Na de aankondiging van het kerstverhaal vanavond op tv ook nog een leuke herinnering: Volkskerstzang in de week voor kerst. In de avond naar de kerk en alle kerstliedjes zingen.
Dan weer naar huis en thuis nog een kopje warme thee met een krentenbol en dan naar bed.
Met kerst naar de nachtdienst . En thuis was dan de tafel gedekt. Met kadetjes, kerstbrood en luxe vleeswaren. Midden in de nacht eten met kaarsjes aan, wat een feest was dat!
amarna
16-12-2025 om 20:54
Zilver_gray schreef op 16-12-2025 om 19:03:
[..]
Vroeger at ik bij mijn oma rijst met bruine suiker, kaneel en een klontje roomboter. Is dat ook iets Gronings?
Dat was onze standaard maaltijd in Rotterdam als je ziek was.
Auwereel
16-12-2025 om 21:11
Boekweitgrutjes met boter en stroop. Als pap of stevige plakken opgebakken. Ik eet elke dag boekweit, maar dan als kasha, dat is iets van de laatste jaren.
Vroeger at ik ook vlees en vis, maar dat is al meer dan 40 jaar terug. Wat was ik opgelucht dat ik een goede reden om lever, draadjesvlees of kabeljauw te laten staan!
Bakblik
16-12-2025 om 21:46
lientje69 schreef op 16-12-2025 om 20:46:
[..]
Met kerst naar de nachtdienst . En thuis was dan de tafel gedekt. Met kadetjes, kerstbrood en luxe vleeswaren. Midden in de nacht eten met kaarsjes aan, wat een feest was dat!
Dat ook. Maar wel toen ik wat ouder was. Mijn ouders moesten altijd zingen en er dus heel vroeg zijn. Vanaf dat ik een jaar of 10 was mocht ik mee. Dan gingen ze "inzoomen met alle Nederlandse kerkelijke kerstliederen. Gloria in excelcis deo, Midden in de winternacht, Er is een kindeke geboren op aard, De herdertjes, stille nacht heilige nacht. Warme herinneringen aan.
madee
16-12-2025 om 21:55
Die creamcrackers met oranje-zwarte verpakking bestaan nog steeds, ik koop ze nog wel eens. Inderdaad lekker met wat boter
PensioNada
16-12-2025 om 22:04
Ik heb het al voorbij zien komen, broodpap. Mijn moeder maakte dat ook, maar deed er vaak rozijnen doorheen. En bruine suiker. Lekker. En verder gortenpap en lammetjespap, van het laatste weet ik niet wat het was.
Dolfje
16-12-2025 om 22:06
Zilver_gray schreef op 16-12-2025 om 19:36:
[..]
Behalve dat het gezellig is, krijg ik ook enorme trek van dit topic
![]()
Ik ook. Ontzettend.
Bakblik
16-12-2025 om 22:11
Warme pap 🤢
Wat heb ik dat altijd smerig gevonden. Custard, lammetjes, havermout echt ik moet er niet aan denken.
Ging ik als 22 jarige werken in een keuken van een ziekenhuis. Kwam ik binnen voor de vroege dienst om 06.20 en dan stonden die ketels al klaar en rook de hele keuken naar gekookte melk.
mut
16-12-2025 om 22:18
Dolfje schreef op 16-12-2025 om 22:06:
[..]
Ik ook. Ontzettend.
Ik niet, behalve die cream crackers
Dolfje
16-12-2025 om 22:25
Wij aten vroeger altijd brinta met roosvicee om het zoet te maken. Ik herinner me vooral de klontjes in de als het niet goed opgelost was. Zo'n droge mond vol poeder.
LazyCat
16-12-2025 om 22:27
Door jullie denk ik nu aan de warme griesmeelpudding met vruchtjes en bessensap die mijn oma altijd maakte. Zo lekker 🤤
Dorestad
16-12-2025 om 22:53
Bakblik schreef op 16-12-2025 om 22:11:
Warme pap 🤢
Wat heb ik dat altijd smerig gevonden. Custard, lammetjes, havermout echt ik moet er niet aan denken.
Ging ik als 22 jarige werken in een keuken van een ziekenhuis. Kwam ik binnen voor de vroege dienst om 06.20 en dan stonden die ketels al klaar en rook de hele keuken naar gekookte melk.
Warme pap. Heerlijk! Griesmeel. Maar ook iets tussen custard en vanillevla in. Zelfgemaakt met dus eidooiers ipv custard uit een pakje. Op een koude en/of regendag een berichtje naar kind sturen, wetende dat hij nog aan het eind van de middag 25 km moet fietsen, met de vraag griesm of custard? Wordt altijd enthousiast op gereageerd. Met rozijnen. Of met bitterkoekjes van de markt (van die kleffe).
Twee jaar geleden lag mijn vader precies in deze periode knap ernstig ziek in het ziekenhuis. Totaal géén eetlust. En toen nam ik dus warme griesmeepap mee met véél rozijnen. Hij begon te eten. En at maar door. Wat was dat fijn voor ons om te zien.
We kregen als kind ook sago pap. Daarna heb ik het nooit weer gehad.
Kaatseballen tegen de muur, boogje draaien waarbij liedjes werden gezongen, knikkeren, spoorzoekertje. Het kind in mij ontwaakt weer.
bieb1963
16-12-2025 om 23:01
Vroeget kregen wij ook altijd eerst erwten- of bruine bonensoep voordat we pannenkoeken kregen. Vond/vind dat toch best apart om eerst zo’n vullende maaltijd te etentje dan daarna nog eens pannenkoeken. Dacht dat een dingetje van m’n moeder was, maar begrijp nu dat dat blijkbaar toch wel gangbaar was toen.
Verder ook rijst met krenten, suiker en roomboter. Heerlijk.
Op school inderdaad die vieze schoolmelk, meestal lauw. In de winter waren we blij, want dan was de melk heel koud. Stond altijd buiten.
Tjilp
16-12-2025 om 23:02
Dolfje schreef op 16-12-2025 om 19:22:
[..]
Gatver
Het is binnen toch donker 😋😀
(als je je bord keurig leegschraapte, kon daar zonder nevenschade pap op; geen probleem)