Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vroeger...deel je herinneringen

Ja die!!

Ook heel lekker met een dik plak jonge kaas met marmite. Tenminste dat vind ik

Dolfje schreef op 16-12-2025 om 19:35:

Ja die!!

Ook heel lekker met een dik plak jonge kaas met marmite. Tenminste dat vind ik

Behalve dat het gezellig is, krijg ik ook enorme trek van dit topic 

Groentetuin

Groentetuin

16-12-2025 om 19:39 Topicstarter

Wij maakten van chocoladeboter ( dat bestaat nog dacht ik) " bonbons" stukje chocoladeboter tot balletjes rollen en dan door de chocolade hagelslag.

op brood aten we suiker( gewone of bruine suiker) hagelslag of vlokken, bebogeen  en smeer leverworst

Zwanebloem schreef op 16-12-2025 om 18:57:

[..]

En dit aten wij ook precies zo. Erwtensoep en dan pannenkoeken.

Wij ook, maar dan vaak bonensoep ipv snert want dat aten mijn zus en ik wel. Snert vonden we niet te doen ( nog steeds niets) 

Groentetuin schreef op 16-12-2025 om 19:39:

Wij maakten van chocoladeboter ( dat bestaat nog dacht ik) " bonbons" stukje chocoladeboter tot balletjes rollen en dan door de chocolade hagelslag.

op brood aten we suiker( gewone of bruine suiker) hagelslag of vlokken, bebogeen en smeer leverworst

Boterhamkorrels! Dat was goedkoper dan hagelslag (een soort cacaofantasie).

Groentetuin

Groentetuin

16-12-2025 om 19:51 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 16-12-2025 om 19:47:

[..]

Boterhamkorrels! Dat was goedkoper dan hagelslag (een soort cacaofantasie).

Idd boterham korrels, in zo n plastic zakje dat deden we dan in een strooi bus, maar we noemden het wel hagelslag 

Groentetuin schreef op 16-12-2025 om 19:51:

[..]

Idd boterham korrels, in zo n plastic zakje dat deden we dan in een strooi bus, maar we noemden het wel hagelslag

Ja inderdaad, in een plastic zakje. Mijn moeder noemde het ook echt boterhamkorrels 😂

Zilver_gray schreef op 16-12-2025 om 19:03:

[..]

Vroeger at ik bij mijn oma rijst met bruine suiker, kaneel en een klontje roomboter. Is dat ook iets Gronings?

Nee,  dat kregen wij trouwens vroeger na de bruine Bonensoep.  Ik vind het nog steeds hartverwarmend troostvoedsel.  Maak het hooguit 1x per jaar.

Wij aten best lekker maar wel vaak hollandse pot en groentes als paprika, courgette en broccoli kwamen pas in mijn tienertijd voor het eerst op tafel.
Op vrijdag maakte mijn moeder nasi, bami of een soep en daar aten wij op zaterdag ook nog van.
Op zondag altijd kippenpootjes afhankelijk van het seizoen met sla, boontjes, lof of spruitjes.
Wij hadden bijna altijd fruit als toetje een enkele keer vla of yoghurt. 

Als wij vroeger nasi aten zei mijn moeder: “ vandaag eten we buitenlands”.

Een witte boterham met roomboter en speculaasjes.
En wentelteefjes.
Heerlijk! 

Brood, wat uitgedroogd was, kapjes, een keer in de week zette mijn moeder een pan met water op.Een soepbord erin, daarop een omgekeerde diep bord, daar werd dan de uitgedroogde boterham op gelegd, door de stoom werd het zacht er warm.
Werd gegeten met bruine suiker, ik vond het zoooo smerig, nat brood.
Elke ochtend, bord vol met dikke Brinta pap.
Regelmatig aardappelsoep, met over gebleven groente.
Poffert, in plakken met warme melk.
Beschuiten
Als als je misselijk was, waren wij zelden .
Bij een fikse verkoudheid ,rauw ei met een beetje cognac.

Na de aankondiging van het kerstverhaal vanavond op tv ook nog een leuke herinnering: Volkskerstzang in de week voor kerst.  In de avond naar de kerk en alle kerstliedjes zingen. 
Dan weer naar huis en thuis nog een kopje warme thee met een krentenbol en dan naar bed.

wild-flower schreef op 16-12-2025 om 20:19:

En wentelteefjes.
Heerlijk!

Wentelteefjes iedere maandag als lunch, later werd dat een pan tosti. 

wild-flower schreef op 16-12-2025 om 20:19:

En wentelteefjes.
Heerlijk!

Heb ze pas nog gemaakt met mijn zoon.  Die kreeg dat op de basisschool weleens bij een vriendje als oma daar aan het oppassen was. Het oude kookboek uit de kast gehaald en gemaakt.  Was wel lekker, vroeger nooit gegeten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.