Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vroeger...deel je herinneringen

ik voel me bij sommige verhalen echt een baby & verwend (ben van de jaren 87 opgegroeid in jaren 90) 

ik herken best wat dingen uit de verhalen van mijn ouders (naar het badhuis, ijsbloemen op de ramen) 

Er was altijd veel muziek bij ons thuis, mijn vader draaide vaak salsa, merenge, kaseko(surinaamse muziek), moeders was meer van de soul,R&B zodra ik dat hoorde wist ik dat mijn moeder in een schoonmaakbui was
ook had ik een walkman met bandjes van sesamstraat, sprookjes en verhaaltjes, laat spendeerde ik al mijn zakgeld aan cassettebandjes en maakte ik mijn eigen mixtapes 

ik was ook vaak bij mijn oma, mijn ouders werkte beide fulltime, moeder soms in het weekend.
dan bracht mijn vader ons naar oma, deed snel boodschappen en kwam terug, soms ging ik ook naar de bieb of we mochten mee naar de markt. 
na school keek ik vaak met mijn oma naar ''haar series'' ATWT, Golden Girls, B&B, GTST.

eerste computer kan ik mij ook herinneren, heb veel The Sims gespeeld, redcat, was ook een van de eerste die MSN had, kregen van mijn neef die werkzaam is in de ICT. 

oh en vroeger waren er ook veel grote verjaardagfeestjes, gingen we dan met de hele familie heen, en er werd gedanst tot in de vroege ochtend, voor de kleintjes was er een aparte ruimte met campingbedjes lagen we met zijn alle op rij

Dat met alle kinderen ergens boven op matrassen etc slapen tijdens feestjes van volwassenen herken ik ook uit de jaren 70/begin 80. Wat had ik daar een ontzettende hekel aan. Takkeherrie van muziek etc en dan niet kunnen slapen. 
Nog hou ik niet van logeren. 
In een hotel ok, al duurt het ff voor ik gewend ben, maar hoe gezellig en lief bij vrienden ook ik doe geen oog dicht.

Wilgenkatje- schreef op 15-12-2025 om 13:09:

[..]

Ja, mijn man herinnert zich dat ook. Zelf heb ik er nooit van gehoord. Inderdaad limonade-gazeuse, koffiemelk - en nog iets??

Ja, gazeuse, dat is het. 

Suiker, en dan kreeg je een mooi effect. 

Shandy. Limonade met bier, met 2 procent alcohol. Met de juiste kleur en de schuimkraag zag het er ook uit als bier, maar het was speciaal bedoeld voor kinderen.
Op 12-jarige leeftijd kon je overal sigaretten en drank kopen als je wilde. Dat is tegenwoordig wel anders. 

Vrijevlinder schreef op 15-12-2025 om 12:39:

En op zondag kregen we spoetnik. Wie kent dat nog? Iets met limonade, suiker en koffiemelk dacht ik.

Twee scheppen suiker, daarop 2 vingers koffiemelk, dan limonade, die was ertoe in diverse kleuren.

Er Lezen ook ouderen mee, als meisje van een jaar of acht, kwam via de regering, een brochure in de bus, over luchtalarm en hoe te handelen.Weet iemand dat nog ?

Hemke schreef op 15-12-2025 om 20:46:

[..]

Twee scheppen suiker, daarop 2 vingers koffiemelk, dan limonade, die was ertoe in diverse kleuren.

Er Lezen ook ouderen mee, als meisje van een jaar of acht, kwam via de regering, een brochure in de bus, over luchtalarm en hoe te handelen.Weet iemand dat nog ?

Ja, dat weet ik nog. Een dikke bruine envelop met informatie over hoe te handelen bij aanval Russen. Dat was in de tijd van de Cubacrisis.

Die envelop heeft jaren in een kelderkast gelegen, samen met een paar kaarsen en een doosje lucifers.

lientje69 schreef op 15-12-2025 om 07:03:

[..]

Paté royal?

Dorestad, toch klinkt jouw jeugd bijna identiek aan de mijne De bibliobus was ik dol op idd. Een tas vol boeken halen en maar lezen als ik niet op het land of in de schuur hoefde te helpen.

Heerlijk hè. Ik maak hier thuis ook weleens een recept van jou van vroeger. Mijn ouders hadden allerlei soorten kolen in hun tuin. Je weet misschien wel wat ik bedoel.  Witte kool recept. 

Wilgenkatje- schreef op 15-12-2025 om 13:08:

Toen ik een jaar of 9, 10 was (groeide op in gehucht Zuidelijk van Rotterdam) werden er vanwege de aanleg van een snelweg woningen onteigend en afgebroken. In de tussentijd waarin ze leeg stonden, speelden we in de verlaten huizen.
Ook speelden we in de grote rioolbuizen die gereed lagen, in de zandbergen en met de straatklinkers. Niemand die daar iets van zei en geen rood/wit lint of bouwhek te bekennen.

Bijzonder hè. Ik ben op mijn 9e verhuisd, dus weet ik dat dit soort herinneringen van voor mijn 9e was (of net 9). Ik woonde in een groeigemeente. Ik speelde met (vaak wel oudere vriendjes en vriendinnetjes) in huizen in aanbouw op een paar kilometer van mijn huis. We zijn 1 keer aangesproken door een politie agent. Vriendelijk, want we maakten niets kapot. Maar moesten wel weg. Men was toen veel makkelijker.

Groentetuin

Groentetuin

16-12-2025 om 08:04 Topicstarter

Het zou vroeger ook niet in je hoofd opgekomen zijn om iets stuk te maken in zo n huis in aanbouw.
Je had respect voor andermans eigendommen,dat had je wel geleerd.

Wij speelden ook in een vrijstaand huis in aanbouw op de hoek van de straat
Heerlijk verstoppertje spelen!

Spelen in huizen in aanbouw check
Ik ruik ook nog zo het cement als ik daaraan denk.

ik ben van 1962, wij kregen als limonade Greenspot de reclame was dan Greenspot zonder prik!  Weet iemand dat nog? En de trollen van TiTa Tovenaar, nog weleens zelf gemaakt kon je een pakket bestellen.

Fluitekruid schreef op 16-12-2025 om 11:39:

ik ben van 1962, wij kregen als limonade Greenspot de reclame was dan Greenspot zonder prik! Weet iemand dat nog? En de trollen van TiTa Tovenaar, nog weleens zelf gemaakt kon je een pakket bestellen.

De trollen? Die gele en groene pluizebollen heten toch de Grobbebollen?

oh ja, je hebt helemaal gelijk. Grobbebollen. Geel en blauw.

Fluitekruid schreef op 16-12-2025 om 11:39:

ik ben van 1962, wij kregen als limonade Greenspot de reclame was dan Greenspot zonder prik! Weet iemand dat nog? En de trollen van TiTa Tovenaar, nog weleens zelf gemaakt kon je een pakket bestellen.

De Grobbebollen. 

Groentetuin

Groentetuin

16-12-2025 om 11:55 Topicstarter

greenspot, zonder prik

Er gaat idd een lampje branden, maar wij kochten dat niet, wel 3es en exota

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.