Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vroeger...deel je herinneringen

Groentetuin schreef op 14-12-2025 om 21:32:

verjaardagen: op tafel glaasje sigaretten en sigaren, pinda's augurken met boterhamworst, gevulde eieren, chips met dipsausjes ( fiesta, carnaval en???)
En natuurlijk bowl

Aïoli!

Opgroeiend in een "bubbel" van ondernemers (mijn ooms en tantes hadden eigen bedrijven, de vrienden van mijn ouders waren ondernemers) was er altijd wel ergens hulp nodig, zeker in de tijd naar de kerst toe. Als 10 jarige ging ik al een middagje werken bij een oom en tante. Kon ik statiegeld flessen sorteren in de verschillende kratten van vrumona, coca cola company en de diverse biermerken. Op het koude achterplaatsje van het bedrijf.  Je handen werden nat en plakkerig en dus ook koud. Na 4 uur ploeteten werd het donker en kreeg je een rijksdaalder en was de koning te rijk met je zelfverdiende geld. 
Tellen om de balans op te maken in het bedrijf van mijn vader was leuker.  Daar stond ik in ieder geval droog en uit de wind pvc sokken en knietjes en Tstukken te tellen.
Was altijd blij als de broers van mijn moeder belden, die hadden kantoorwerk te doen en betaalden een stuk beter. Dat was vanaf mijn 14e, toen ik met 10 vingers had leren typen. Dat mocht ik ook de telefoon opnemen en doorverbinden naar de juiste medewerker. 

Groentetuin schreef op 15-12-2025 om 12:16:

[..]

Het zwarte palimero paard herinner ik mij , ook het systeem met de buizen waar t geld in ging. Een paar jaar geleden kwam ik ergens in t buitenland dat systeem weer tegen.

Dan herrinder je je vast ook de bimbo box van de v/& d ? ( Die box met dat Mexicaanse aapjes orkest)

Ja moest opzoeken wat bimbobox was want de naam zei me niks maar het komt me wel bekend voor met die aapjes.

watertoren schreef op 15-12-2025 om 11:40:

Ik ben 60. Wij hadden ook een kolenkachel. Als mijn vader vakantie had dan deden we dagtripjes maar niet elke dag. Een dag naar het bos met een meer erbij waarin je kon zwemmen. Dat was gratis maar we gingen ook elk jaar naar de Efteling. Dat was heel leuk maar niet te vergelijken met nu. Ik keek graag naar Pipi Langkous en Q en Q (huhuhuhuhu)

Ja, dat is echt een duidelijke aanwijzing waarin je met een ruimte van een paar jaar kan inschatten hoe oud iemand is. Silas? Huh? Pipi en Q&Q jaaaa! En professor Balthazar. Ik ben 59 dus.

Wij hadden een oliekachel. Een herinnering niet van mezelf, maar van mijn broer, er was een schroefje van de kachel ergens ingevallen waar ook olie in stond. De handen van ouders en broer waren te grof om dat schroefje te pakken, maar mijn kleine handjes zou ik wel in staat zijn om dat schroefje te pakken, maar dat weigerde ik. Ik ga mijn handen toch niet vuil maken! Later werd de oliekachel vervangen door een gaskachel en kregen we ook kachels op de slaapkamer. Daar is nog eens een bedeltje van mijn armband achter blijven hangen. 

Ik kan me herinneren dat we CV kregen. Mijn ouders hadden het niet superbreed, en vraag me nu af hoe ze dat betaald hebben gekregen destijds, binnen 10 jaar zowel de oliekachel vervangen door de gaskachel en daarna CV, dat moet geld gekost hebben. Ik weet nog dat ik het jammer vond dat de kachel wegging, daar kon ik zo lekker overheen hangen.

Diezijnvanmij schreef op 15-12-2025 om 11:45:

Ik ben van begin jaren '90. Ik weet nog dat we een computer kregen. Dat ik 'het forum' ontdekte. We speelden urenlang de Sims en Rollercoaster Tycoon. Maar in diezelfde tijd was ik ook een paardenmeisje en was ik veel op de manege te vinden. Heerlijk, die woensdag- en zaterdagmiddagen pony's borstelen, de gangen vegen, een broodje frikadel eten Met de paardenvriendinnen.

Ik ben wel blij dat wij zoveel tijd buiten hebben gespendeerd.

Mijn ouder kwam regelmatig met een Disney videoband thuis. Daar kon ik dan een heel weekend naar kijken. Genieten was dat.

Ik ben van 1966 en de computer kwam bij ons in huis via mijn broer, rond 1982, een Apple II. Daar leerde ik Basic op programmeren, zodat ik Little Brick Out ( 

https://www.youtube.com/watch?v=za8P1HN2Eys ) kon hacken, dan kreeg ik dat muurtje tenminste om.

Dat spelletje heb ik zelf nog eens een keer eind jaren 90 geprogrammeerd voor een Mac.

Wat herkenbaar zeg. Bij een heleboel dingen denk ik: "Oh ja!!"

Op het werk had iemand de kerst-playlist aangezet en er klonk een liedje, ik was in een klap terug in mijn ouderlijk huis.  Mijn moeder had een kerstman gekocht,  ze vond hem hilarisch en mijn broer en ik vonden dat we zo ongeveer de efteling in huis hadden. Die danste piepend en krakend met zijn plastic gewrichtjes terwijl hij zijn liedje zong. Onze lieve hond, die al heel lang dood is, zie ik zo naast die kerstman op zijn achterpoten tegen de witte vensterbank staan, kwispelend naar alles wat voorbij kwam.  Ik zie ons zitten met z'n vieren op de bank, kijkend naar de Honeymoon quiz, met dropjes die mijn vader meenam van de V&D (in Rotterdam,  waar we altijd als ik daar naar de opticien in de buurt ging,  een jumbo kroket gingen halen,  het summum van zalig). Kaarsjes aan,  in mijn pyjama totdat ik te moe was om naar mijn bed te gaan.

Ik moet erbij aantekenen dat ik 51 ben en bij vlagen heel hormonaal,  maar ik stond daar eten te maken voor een zaal vol mensen en een diep en oprecht gevoel van verdriet overviel me,  omdat die tijd nooit meer terugkomt.  De tranen stonden in mijn ogen bij het horen van Jinglebells Rock. Ik denk niet dat degene die dat lied ooit schreef, dat effect voor ogen had.  Ik wijt het maar aan de overgang...

Groentetuin

Groentetuin

15-12-2025 om 15:19 Topicstarter

Dolfje schreef op 15-12-2025 om 13:45:

[..]

Ja moest opzoeken wat bimbobox was want de naam zei me niks maar het komt me wel bekend voor met die aapjes.

Ja ik wist ook niet dat dat bimbobox heette tot ik er 1 tegenkwam op een veiling 

Maar die aapjes, zo leuk

Bij ons stond hij bij t restaurant naast de toiletten (in de v&d)

Die dingen zijn nu heel erg duur tegenwoordig, ik zou er graag 1willen hebben, pure nostalgie (maar veel te duur hoor, zo graag wil ik em ook niet)

lientje69 schreef op 15-12-2025 om 08:52:

De SRV wagen vond ik ook altijd leuk inderdaad.Dat had iets speciaals op een of andere manier. Warm eten was altijd om 12 uur en dan 's avonds brood. Dat veranderde dat wij als kinderen naar de middelbare school gingen , toen aten we in de avond warm. In het verpleeghuis waar ik nu werk is het warm eten nog steeds onder de middag. Op kleinschalig wonen waar ik eerst zat, was dat al wel in de avond.
Op de lagere school kon je toen nog niet overblijven, dat kwam pas zo rond 1990 denk ik?

Eerder al, ik ben van 1974 en wij bleven wel op school ( kwamen uit een ander dorp) 

Ik ging dan ook nog wel eens met vriendinnen mee naar huis in plaats van op school overblijven 

De Exota-affaire door een test in het programma van Frits Bom maakte een einde aan het bestaan van Exota.

Silas was ongeveer ten tijde van Q&Q (en De Vijf: Hé hé, geef ons maar de vijf!) Ik ben van 1972 en ken ze allemaal, ook Pippi.

Er gaat ineens een hele doos herinneringen open, zo kwam ik op “De eerste de beste” met het “wrak van de week” (of de weg?) En de laatste aflevering van het seizoen was met een race “achteruit rijden”

En Blik op de weg (helaas ook van de buis verdwenen, vond ik keigoed)

Vakantie: 
1x in een hotel in Duitsland 1 of 2 nachtjes? 
Vond ik heel imponerend en we moesten heel stilletjes doen van mijn ouders 

Een keer met een aantal familieleden ergens (volgens mij ook Duitsland) in een b&b 

En we zijn een keer met tentjes op pad geweest, mijn ouders samen in een tent en mijn broer en ik hadden elk een eigen tentje
Enigste x dat we als gezin gingen  kamperen, mijn ouders vonden het niets

Verder gingen we elk jaar naar een oom en tante die in Santpoort woonden, struinen door de duinen en naar het strand 

Herfstappeltaart schreef op 14-12-2025 om 19:39:

[..]

Ik weet nog mijn allereerste Barbiepop. Volgens mij waren die er toen nog maar net. Het was een bruid met een standaard. Die stond bij ons op de vensterbank. Volgens mij vond mijn moeder hem nog veel leuker dan ik toen haha. Ik heb hem nog steeds. Alleen de jurk en de sluier zijn verteerd. De pop is nu bloot . Met een Beatrixkapsel.

Die heb ik ook!! Compleet nog met bruidsboeketje. Dat overigens wel steeds uit haar handen viel 🤣. Ze heeft haar jurk nog aan. 

MTV vond ik helemaal geweldig! Ik had een zwart wit tv-tje op mijn kamer en heb heel heel veel mtv gekeken.

Wat een leuk topic!
Ik ben wel een stukje jonger dan de meesten in dit topic zie ik, maar toch herken ik heel veel dingen. Zo leuk! Even terug naar vroeger 💃🏻.

Ik ga ook even wat dingen bedenken!

met meerdere kinderen los achterin de station of zelfs aanhanger naar de bowlingbaan voor een verjaardagsfeestje. Dat kan ook niet meer…. 

Mama-Inge schreef op 15-12-2025 om 15:44:

[..]

Eerder al, ik ben van 1974 en wij bleven wel op school ( kwamen uit een ander dorp)

Bij mij op school werd er door enkele kinderen met werkende ouders overgebleven. Mijn ouders en van mijn vriendinnen waren over het algemeen werkschuw dus wij mochten nooit overblijven. Een heel enkele keer omdat we dat leuk vonden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.