Huiskamer
watertoren
15-12-2025 om 11:46
1 keer per week in bad. Wij hadden een lavet en alleen op zaterdagavond chips, nootjes en fris. Mijn oom en tante en sommige kinderen uit de klas gingen op vakantie naar Spanje. Dat was altijd mijn droomwens die op mijn 18de uit kwam samen met een vriendin. We wisten vroeger niet beter maar ik ben wel blij dat de tijden veranderd zijn.
Tuinfluiter
15-12-2025 om 11:54
De Efteling ben ik in mijn jeugd één keer geweest was voor ons ook verweg. We gingen weleens naar de dierentuin en vaak naar het strand.
We hadden een kolenkachel waar we graag voorgingen zitten. Er lag jabo op de grond je kreeg dan het patroon daarvan op je benen.
Bakblik
15-12-2025 om 11:57
Tuinfluiter schreef op 15-12-2025 om 11:54:
De Efteling ben ik in mijn jeugd één keer geweest was voor ons ook verweg. We gingen weleens naar de dierentuin en vaak naar het strand.
We hadden een kolenkachel waar we graag voorgingen zitten. Er lag jabo op de grond je kreeg dan het patroon daarvan op je benen.
O ja, Jabo. Dat lag in de huiskamer van het huisje waar ik ben geboren. Toen we verhuisden ging het mee en lag het op de kinderkamers. Inderdaad dat patroon in je benen als je op de grond speelde.
Miepjecody
15-12-2025 om 12:12
Groentetuin schreef op 14-12-2025 om 21:32:
verjaardagen: op tafel glaasje sigaretten en sigaren, pinda's augurken met boterhamworst, gevulde eieren, chips met dipsausjes ( fiesta, carnaval en???)
En natuurlijk bowl
Fantasia en paté royal
Groentetuin
15-12-2025 om 12:16
Dolfje schreef op 15-12-2025 om 10:04:
Ik ben van 74. Wij hadden wel tv maar heel lang nog zwart wit. Beide ouders ( gescheiden toen ik 3 was) zaten in de bijstand.
Een paar keer per jaar als de kinderbijslag binnen was gingen we met mijn moeder naar de c&a voor kleren en als we geluk hadden mochten we op het palomino paard.
In de c&a werd het geld door middel van buizen weggestuurd. Weet niet meer precies hoe dat zat met de kassa's maar die buizen en kokers herinner ik me nog.
Daarna gingen we naar de v&d en nam mijn moeder een sauzijzenbroodje en kregen wij een chocoladebol. En dan met de bus weer naar huis.
Het zwarte palimero paard herinner ik mij , ook het systeem met de buizen waar t geld in ging. Een paar jaar geleden kwam ik ergens in t buitenland dat systeem weer tegen.
Dan herrinder je je vast ook de bimbo box van de v/& d ? ( Die box met dat Mexicaanse aapjes orkest)
En natuurlijk de jukebox .
Vrijevlinder
15-12-2025 om 12:38
Ik krijg spontaan heimwee.
Vakanties deden we niet. Wel dagjes weg, maar dat waren een paar dagjes per zomervakantie en dat was prima. Daar keek je dan ook erg naar uit. Mijn moeder nam een tas mee, en dan kon je in het pretpark een slotje kopen en dan zette je in een bankje de spullen. Een bank die hol was. 's Avonds in bed lag je nog te draaien.
Dat was vaak een dagje pretpark, een dagje strand.
Vrijevlinder
15-12-2025 om 12:39
En op zondag kregen we spoetnik. Wie kent dat nog? Iets met limonade, suiker en koffiemelk dacht ik.
Groentetuin
15-12-2025 om 12:49
Vrijevlinder schreef op 15-12-2025 om 12:39:
En op zondag kregen we spoetnik. Wie kent dat nog? Iets met limonade, suiker en koffiemelk dacht ik.
Koffiemelk , suiker en 3es
En zulke bankjes hadden ze oa in pony park Slagharen ( maar vast ook in andere parken)
Vrijevlinder
15-12-2025 om 12:51
Groentetuin schreef op 15-12-2025 om 12:49:
[..]
Koffiemelk , suiker en 3es
En zulke bankjes hadden ze oa in pony park Slagharen ( maar vast ook in andere parken)
3Es, kan best, al gaat er nog geen lampje branden. Maar goed, het is ook al zo lang geleden.
Groentetuin
15-12-2025 om 12:52
wij gingen ooit toen ik een jaar of 11 was naar een huisje gehuurd bij Slagharen, daar kreeg je dan de hele week een pony bij.
'S morgens haalde je hem op en 's avonds bracht je hem weer op stal.
Ging je met je pony naar de supermarkt.
Zou nu ook niet meer kunnen.
Groentetuin
15-12-2025 om 12:55
Vrijevlinder schreef op 15-12-2025 om 12:51:
[..]
3Es, kan best, al gaat er nog geen lampje branden. Maar goed, het is ook al zo lang geleden.
Wij hadden altijd de bruine 3es ( soort cola)
Maar je had t ook in andere kleuren bv fel roze ( frambozen) en ik dacht ook gele
Google zegt dat spoetnik gemaakt werd met exota misschien zegt je dat meer?
Wilgenkatje-
15-12-2025 om 13:08
Toen ik een jaar of 9, 10 was (groeide op in gehucht Zuidelijk van Rotterdam) werden er vanwege de aanleg van een snelweg woningen onteigend en afgebroken. In de tussentijd waarin ze leeg stonden, speelden we in de verlaten huizen.
Ook speelden we in de grote rioolbuizen die gereed lagen, in de zandbergen en met de straatklinkers. Niemand die daar iets van zei en geen rood/wit lint of bouwhek te bekennen.
Wilgenkatje-
15-12-2025 om 13:09
Vrijevlinder schreef op 15-12-2025 om 12:39:
Ja, mijn man herinnert zich dat ook. Zelf heb ik er nooit van gehoord. Inderdaad limonade-gazeuse, koffiemelk - en nog iets??
Wilgenkatje-
15-12-2025 om 13:10
Tuinfluiter schreef op 15-12-2025 om 11:54:
Ah ja, de kolenkachel! Ik vond de mannen die in het najaar de kolenvoorraad kwamen vullen een beetje eng. Dat waren échte roetveelpieten, enorme zak op de rug.
Wilgenkatje-
15-12-2025 om 13:15
amarna schreef op 15-12-2025 om 09:46:
Ik word zondag 67.
Herinner me ijsbloemen en met een kruik naar bed. Uit school met een kopje thee voor de kolenkachel. Mijn oma woonde boven ons en liet omstreeks 1966 een douchecabine bouwen op zolder. Tot die tijd gingen we in de teil. Pas medio jaren 60 tv kijken bij mn oma. Pipo, Swiebertje, de Kijkkastman met Rikki en Slingertje.
Wekelijks kwam de huisbaas de huur ophalen. En de verzekeringsman kwam aan huis de premie halen.
Bij de kruidenier op de hoek voor een stuiver of duppie snoep kopen. Als er jaarlijks kermis was op het Afrikaanderplein kregen we van grootouders en (oud)tantes geld voor de kermis.
We waren niet heel arm maar ook zeker niet rijk. In de zomer een huisje huren op de Veluwe. Auto nooit gehad want mn vader werkte bij de NS dus had het gezin vrijvervoer. We gingen ook een paar keer naar Oostenrijk met de slaaptrein. Toen ging nog vrijwel niemand naar het buitenland met vakantie.
Ha, bijna even oud.
Ook hier geen auto. Maar ook geen vrij vervoer, mijn vader werkte eerst bij een tuinder en later in de bouw. In mijn jeugd zijn we viermaal 'echt' met vakantie geweest. Daarnaast logeerden we wel bij familie of bij vriendinnen van mijn moeder elders in het land.
Onze badkamer kwam toen ik een jaar of 9 was. Daarvoor inderdaad die teil. Uit de kraan kwam tot die tijd alleen koud water.