Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vroeger...deel je herinneringen

Groentetuin

Groentetuin

15-12-2025 om 08:08 Topicstarter

Pate Royal! Dank je wel

Er komen steeds meer herinneringen boven 

Boodschappen halen in de SRV wagen. Roken in een vliegtuig.
De maanlanding. De koffer-platenspeler van mijn tante. 
Op tv : Floris, Swiebertje, Catweazle en Kapitein Zeppos ( waar is de egelantier? ).
De rotan salontafel met glas in de woonkamer, het Grundig radio/tv meubel met klep. Mijn op batterijen werkende grote looppop.

De SRV wagen vond ik ook altijd leuk inderdaad.Dat had iets speciaals  op een of andere manier.  Warm eten was altijd om 12 uur en dan 's avonds brood. Dat veranderde dat wij als kinderen naar de middelbare school gingen , toen aten we in de avond  warm. In het verpleeghuis waar ik nu werk is het warm eten nog steeds onder de middag. Op kleinschalig wonen waar ik eerst zat, was dat al wel in de avond. 
Op de lagere school kon je toen  nog niet overblijven, dat kwam pas zo rond 1990 denk ik?

Groentetuin

Groentetuin

15-12-2025 om 08:55 Topicstarter

wild-flower schreef op 15-12-2025 om 08:45:

Boodschappen halen in de SRV wagen. Roken in een vliegtuig.
De maanlanding. De koffer-platenspeler van mijn tante.
Op tv : Floris, Swiebertje, Catweazle en Kapitein Zeppos ( waar is de egelantier? ).
De rotan salontafel met glas in de woonkamer, het Grundig radio/tv meubel met klep. Mijn op batterijen werkende grote looppop.

Allemaal herkenbaar!!

Floris en Sindala!

De srv wagen was duur, daar kochten we zelden

Ik ben van 1951,koude winters, de wollen dekens, die vast vroren aan het voeteneind van het bed.
Geen kruiken, maar een dikke steen, die overdag op de kachel lag, warm te worden, en dan s’avonds mee naar bed.
Logeren bij mijn tante, die had een rode door gestikte deken met daarop een gehaakte sprei.
Popje van een aardappel, met en lap stof erom heen.
Mee helpen met de was, wit ondergoed, luiers op de bleek leggen.
s’avonds mee ,naar de lagere school, meehelpen schoon maken.
Tijd om te spelen, niet veel, geen vriendschappen.
Eigenlijk heb ik niet echt leuke herinneringen aan mijn kindertijd .

Groentetuin

Groentetuin

15-12-2025 om 08:59 Topicstarter

Wij hadden nog een winkel met bediening achter de toonbank.
De koffie, suiker, meel etc wogen ze voor je af en schepten ze in een puntzak die ze dichtvouwden.Er waren ook wel voorverpakte dingen.
De eerste winkel waar je zelf alles kon pakken, dat was wat!

Groentetuin

Groentetuin

15-12-2025 om 09:01 Topicstarter

Hemke schreef op 15-12-2025 om 08:59:

Ik ben van 1951,koude winters, de wollen dekens, die vast vroren aan het voeteneind van het bed.
Geen kruiken, maar een dikke steen, die overdag op de kachel lag, warm te worden, en dan s’avonds mee naar bed.
Logeren bij mijn tante, die had een rode door gestikte deken met daarop een gehaakte sprei.
Popje van een aardappel, met en lap stof erom heen.
Mee helpen met de was, wit ondergoed, luiers op de bleek leggen.
s’avonds mee ,naar de lagere school, meehelpen schoon maken.
Tijd om te spelen, niet veel, geen vriendschappen.
Eigenlijk heb ik niet echt leuke herinneringen aan mijn kindertijd .

Ik ben 8 jaar jonger, maar wat een verschil als ik t zo lees.

Op de bleek leggen ken ik nog wel, we deden het zelf niet

Ik ben van 1967 en het oudste kleinkind van mijn oma. Toen ik klein was had oma nog kinderen thuis.
Er was een jaar dat oma ziek was en op een bed in de huiskamer lag. Iedere middag gingen we naar oma waar mijn moeder het huishouden deed en mijn zus en ik bij mijn tante zaten die huiswerk maakte en ondertussen plaatjes draaide. Midden jaren 70, ik was 8 misschien 9 en mijn tante 17/18.
Zo maakte ik kennis met Queen, Bohemian Rapsody, Tavares (Heaven must be missing an angel) en al dat andere "ruige" werk.
Op een middag zaten we aan de thee en stond er weer zo'n jaren 70 nummer op. Zegt mijn oma: Margreet! Nu normale muziek! Straks gaan die meiden van Josien deze muziek ook mooi vinden en zit Josien ook thuis in die rotherrie! Nu is het klaar, aan je huiswerk!

Koppeling naar het nu: Straks weer een week top 2000, kan niet wachten......

Ik hoefde thuis niet zo veel te doen. Helpen met de afwas en mijn eigen kamer stoffen was het wel zo'n beetje. Wel werd van ons verwacht dat we goed ons best deden op school en huiswerk maakten. Als we dat niet deden was vooral mijn moeder niet mals. Zij zagen onderwijs echt als de weg naar een financieel goed leven. 

Ik word zondag 67.
Herinner me ijsbloemen en met een kruik naar bed.  Uit school met een kopje thee voor de kolenkachel.  Mijn oma woonde boven ons en liet omstreeks 1966 een douchecabine bouwen op zolder. Tot die tijd gingen we in de teil. Pas medio jaren 60 tv kijken bij mn oma.  Pipo, Swiebertje, de Kijkkastman met Rikki en Slingertje.
Wekelijks kwam de huisbaas de huur ophalen. En de verzekeringsman kwam aan huis de premie halen. 
Bij de kruidenier op de hoek voor een stuiver of duppie snoep kopen.   Als er jaarlijks kermis was op het Afrikaanderplein kregen we van grootouders en (oud)tantes geld voor de kermis.
We waren niet heel arm maar ook zeker niet rijk. In de zomer een huisje huren op de Veluwe. Auto nooit gehad want mn vader werkte bij de NS dus had het gezin vrijvervoer.  We gingen ook een paar keer naar Oostenrijk met de slaaptrein. Toen ging nog vrijwel niemand naar het buitenland met vakantie.

Ohhhh wat een heerlijk topic! Er komen weer heel veel herinneringen boven. 
Silas vond ik geweldig!
Ik herinner me de woensdagmiddagen voor de t.v met een klein bakje chips en een bekertje met limonade…(tante Til; een kloddertje roze hier, een kloddertje roze daar)
Ok heb het teiltje nog waar ik vroeger in gebaad werd, in de keuken, een douche hadden we nog niet.
Leuk om alles te lezen 

Ik ben van 74. Wij hadden wel tv maar heel lang nog zwart wit. Beide ouders ( gescheiden toen ik 3 was) zaten in de bijstand.
Een paar keer per jaar als de kinderbijslag binnen was gingen we met mijn moeder naar de c&a voor kleren en als we geluk hadden mochten we op het palomino paard. 
In de c&a werd het geld door middel van buizen weggestuurd. Weet niet meer precies hoe dat zat met de kassa's maar die buizen en kokers herinner ik me nog.
Daarna gingen we naar de v&d en nam mijn moeder een sauzijzenbroodje en kregen wij een chocoladebol. En dan met de bus weer naar huis.

Silas keek ik ook en de Familie Knots.

Ik ben 60. Wij hadden ook een kolenkachel. Als mijn vader vakantie had dan deden we dagtripjes maar niet elke dag. Een dag naar het bos met een meer erbij waarin je kon zwemmen. Dat was gratis maar we gingen ook elk jaar naar de Efteling. Dat was heel leuk maar niet te vergelijken met nu. Ik keek graag naar Pipi Langkous en Q en Q (huhuhuhuhu)

Ik ben van begin jaren '90. Ik weet nog dat we een computer kregen. Dat ik 'het forum' ontdekte. We speelden urenlang de Sims en Rollercoaster Tycoon. Maar in diezelfde tijd was ik ook een paardenmeisje en was ik veel op de manege te vinden. Heerlijk, die woensdag- en zaterdagmiddagen pony's borstelen, de gangen vegen, een broodje frikadel eten Met de paardenvriendinnen.

Ik ben wel blij dat wij zoveel tijd buiten hebben gespendeerd.

Mijn ouder kwam regelmatig met een Disney videoband thuis. Daar kon ik dan een heel weekend naar kijken. Genieten was dat.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.