Huiskamer
Bakblik
14-12-2025 om 21:00
In onze straat van 40 huizen stonden wel 10 auto's langs de stoep geparkeerd. Wij hadden een auto en de buren ook maar er gingen heel wat vaders op de fiets naar het werk.
De buren kwamen uit een stad 10 km verderop. Zij hadden nog geen telefoon wij wel (vader had eigen bedrijf). Bij dingen die echt dringend waren belden de ouders van de buren naar ons en dan mochten mijn zus of ik de buurvrouw gaan roepen. De buurvrouw belde nooit zelf haar ouders, want dat vond ze te duur.
Groentetuin
14-12-2025 om 21:01
wij kregen een Chinees restaurant in t dorp
Dat was heel wat.
Met feestelijkheden haalden we nasi dat haalde mijn vader op, dan nam hij een pan mee waar de Chinese meneer de nasi inschepte.
Mijn moeder bakte er voor iedereen een ei bij.
madee
14-12-2025 om 21:05
Kent iemand nog de tekenfilmserie ‘De dieren van het Groene Woud’? Daar zat dan een papegaai in die riep dan “Vreselijk! Het is vreselijk!” Er was altijd wel een of andere spannende situatie.
En ik heb de serie ‘Silas’ gekeken, die vond ik ook heel mooi. Iets met een jongen op een paard op het strand in de intro. Ik geloof dat hij wees was?
Dorestad
14-12-2025 om 21:16
Lientje69, ik denk dat ik idd een paar jaar ouder ben. Uit de kerk kwam er inderdaad bijna altijd bezoek of gingen wij op bezoek. Wanneer we niet naar buiten gingen, gingen de suitedeuren tussen volwassenen en kinderen dicht. We waren de enigen in de buurt met (bakelieten)telefoon. Waar buren dus ook gebruik van maakten. Op zondag mochten we niet veel. Niet naar het zwembad, niet schaatsen. Schaatsen was overigens op vijvers, sloten en kanalen. De ijsbaan vonden mijn ouders verspilling. In vrije tijd en vakanties waren ouders altijd bezig met onderhoud aan huis en tuin. Oogst verwerken. En eigenlijk hebben mijn ouders dit sobere leven ook deels nog doorgezet nadat ze het financieel heel erg goed zijn gaan krijgen.
En lezen. Elke week naar bibliobus en bibliotheek. Wat een geluk wanneer je met een tas vol leesvoer thuiskwam. En op zondag een soepkommetje chips. De rest van de chips ging in de Tupperware trommel tot de zondag erna
lientje69
14-12-2025 om 21:17
madee schreef op 14-12-2025 om 21:05:
Kent iemand nog de tekenfilmserie ‘De dieren van het Groene Woud’? Daar zat dan een papegaai in die riep dan “Vreselijk! Het is vreselijk!” Er was altijd wel een of andere spannende situatie.
En ik heb de serie ‘Silas’ gekeken, die vond ik ook heel mooi. Iets met een jongen op een paard op het strand in de intro. Ik geloof dat hij wees was?
Ja die papagaai! Die tekst riepen we bij alles over straat.
Groentetuin
14-12-2025 om 21:32
verjaardagen: op tafel glaasje sigaretten en sigaren, pinda's augurken met boterhamworst, gevulde eieren, chips met dipsausjes ( fiesta, carnaval en???)
En natuurlijk bowl
Auwereel
14-12-2025 om 21:40
De advocaat met slagroom waar mijn moeder op een gegeven moment wat buurvrouwen tipsy had gemaakt, de hoeveelheden waren aan de te ruime kant geweest! Het jaar daarna was ze voor alle zekerheid een stukje zuiniger.
De pinda's in gele ovalen bakjes, en van die zoute stokjes, tegenwoordig pepsels geheten.
Bakblik
14-12-2025 om 21:56
2 of 3 x per jaar mochten we naar de kapper. Alleen knippen, geld voor iets anders was er niet. Toen ik een jaar of 15 was coupe soleil in. No way dat ik daar geld voor kreeg. Volgens een vriendin met een moeder die kapper was kon je ook met citroensap in je haar in de zon gaan zitten. Bleek ik van dat haar te hebben dat groen werd van citroen en zon.
Tot diep in de winter had ik haar met een groene gloed. 😭
Tuinfluiter
14-12-2025 om 22:05
Ik ben van 1963 en heb in een naoorlogse flatwijk in Den Haag een leuke jeugd gehad. We waren bepaald niet rijk maar er was altijd lekker eten en meer dan voldoende fruit. Een koekje of kaakje bij de thee was heel normaal en in het weekend chips en limonade. Sport vonden mijn vader en moeder belangrijk en mijn broers en ik waren dan ook lid van een club. In de zomer was er geld voor het zwembad op zondag gingen we regelmatig naar het strand en aan het eind van de dag kregen we dan een Italiaans ijsje. In de winter kregen we regelmatig geld om naar de kunst ijsbaan te gaan.
Mijn ouders hadden geen auto en we gingen niet vaak op vakantie maar als mijn vader vakantie had maakten we wel fietstochtje naar bos, duinen en strand we namen natuurlijk wel brood, fruit en drinken mee.
We hadden net genoeg kleding maar niemand om ons heen had in die tijd een kastvol dus dat vonden we vrij normaal.
Ijsbloemen en kolenkachel herinner ik mij ook net als het niet hebben van een telefoon. Mijn moeder belde regelmatig vanuit een telefooncel naar familie met een telefoon. Als dat in dezelfde stad was kon je voor een dubbeltje heel lang bellen terwijl ik als kind maar voor de cel stond te wachten.
Kiekertak
14-12-2025 om 22:12
wild-flower schreef op 14-12-2025 om 19:13:
Schoolmelk in driehoek kartonnetjes. Ongekoeld, de melk was altijd lauw.
Volgens mij stonden er strips op, maar weet dat niet zeker meer.
O ja, blauwe kartonnetjes, een piramide maar met een driehoek als basis. Midden jaren '70. En Donald Duck-kauwgom, voor 5 cent, met een stripje erbij. En kauwgom met een tattoo-plaatje.
En een ijsje met een toverbal onderin. Wie die dat bedacht had, had echt een hart voor kinderen vond ik. Eerst een ijsje, dat is al een feestje, en dan ook nog een toverbal.
mut
14-12-2025 om 23:27
Schoolmelk kan ik mij niet herinneren, misschien deed mijn school er niet aan mee? Zomers was het zwembad open en gingen de vierde / vijfde en zesde klas met een bus naar zwemles. We hadden een kleine lagere school, rond de 55 leerlingen en het zwembad was 2 dorpen verderop. Wij hadden wel telefoon, vooral mijn moeder reed auto (vader had er een hekel aan en heeft het ook pas veel later dan mijn moeder geleerd). Fietsen en schaatsen kon mijn moeder niet ivm Engelse ziekte ik haar jeugd en vader vond auto toch ook wel makkelijker. Vanaf tweede klas ging ik zelf op fiets naar school, daarvoor moest ik meerijden met een ouder schoolgenootje dat vlak bij woonde. TV kregen we toen mijn oma was overleden, 1970 denk ik. Gaskachels, ook in de slaapkamers, waren aanwezig. Ook een douche.
MMcGonagall
14-12-2025 om 23:40
Ik voel me ineens piepjong hier. Mijn moeder was van 1950. Voor zover ik weet heeft zij wel altijd in een huis met een badkamer gewoond, maar ik begrijp dat dat nog wel tot medio jaren ‘60 geen gemeengoed was.
Ik heb de eerste drie maanden van mijn leven op een zolderkamer bij familie gewoond, met ouders uiteraard. Daarna kregen ze een bijna nieuwe huurflat toegewezen. Was prima opgroeien. In de beginjaren nog tussen de weilanden en braakliggend terrein. Dat werd langzaamaan volgebouwd tot een hele sociale huurwijk.
We waren niet arm, maar ik denk wel beneden modaal. Mijn vader moest in het begin zes dagen werken om rond te kunnen komen en mijn moeder werkte thuis voor een naaiatelier. Er hingen dus altijd gordijnen in huis, aan hangertjes. Als ik er nu over nadenk, die moeten wel enorm naar rook geroken hebben want mijn ouders rookten allebei. Moeder sigaretten en vader pijp.
Wij speelden na school en in het weekend altijd buiten. Je ging dan de flat door op zoek naar vriendjes of gewoon naar buiten en dan waren ze er altijd. En dan regelmatig bij een van ons aanbellen en om snoep vragen. Dat was er echt wel, elke dag eigenlijk wel. Wel wat kleiner dan nu. Een pennywafel was een luxe koek 
nlies
15-12-2025 om 00:40
Vader 6 dagen werken? Denk dat de meeste vaders dat toen moesten, of op zaterdag zeker een halve dag. Wij gingen ook op zaterdagmorgen nog naar school, tot 12.15 uur. Dat werd in 1961 afgeschaft
haarklover
15-12-2025 om 07:03
Mijn vader fietste in de zomervakantie naar een tante 80 kilometer verderop. Daar bleef hij dan een paar dagen logeren (jaren '50).
Ze hadden niet vooraf gebeld, want ze hadden geen telefoon. Maar ze gingen nooit op vakantie, dus hij kon gewoon erheen gaan.
lientje69
15-12-2025 om 07:03
Groentetuin schreef op 14-12-2025 om 21:32:
verjaardagen: op tafel glaasje sigaretten en sigaren, pinda's augurken met boterhamworst, gevulde eieren, chips met dipsausjes ( fiesta, carnaval en???)
En natuurlijk bowl
Paté royal?
Dorestad, toch klinkt jouw jeugd bijna identiek aan de mijne
De bibliobus was ik dol op idd. Een tas vol boeken halen en maar lezen als ik niet op het land of in de schuur hoefde te helpen.