Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vroeger...deel je herinneringen

Groentetuin schreef op 14-12-2025 om 19:16:

ik weet nog dat ik een jaar of 6 was en bij een klasgenootje speelde , ik kreeg drinken in een beker mijn klasgenootje vertelde vol trots dat die beker van "echt plastic" was.
Dat was in mijn beleving t eerste plastic dat ik zag.
Bizar dat in een leven t zo n groot probleem geworden is!
We komen nooit meer van t plastic probleem af ben ik bang.
Wij dronken limonade uit mosterd glaasjes
( De producent had die handig bedrukt, in mijn ogen dronk iedereen uit zulke glazen)

Ja mosterdglaasjes, bekend. Ik weet ook nog dat bij mijn vriendinnetje thuis de eerste telefoon werd geïnstalleerd. Een raar fenomeen 

Herfstappeltaart schreef op 14-12-2025 om 19:14:

[..]

Oja gadver die levertraan...Later werden dat van die doorzichtige balletjes.

Wij kregen een lepel Sinatran. Dat was levertraan met sinaasappelsmaak.

Mee naar school alleen een appel. Drinken of koeken voor de pauze bestonden nog niet. Wij aten tussen de middag nog warm thuis. Toen de oudste naar de middelbare school ging werd er speciaal voor haar 's avonds iets opgewarmd (nog zonder magnetron, dus dat was met een bord op een pan heet water). Toen nummer twee ook naar de middelbare school ging werd het teveel moeite, dus switchen we doordeweeks naar 's avonds warm eten. 
Wij hadden al wel TV, maar dan wel zwart-wit. Telefoon kwam pas aan het einde van mijn lagere schooltijd. En een gasaansluiting toen ik dreumes was, daarvoor hadden we een kolenkachel.

Ik weet ook nog (beetje vies praatje) dat mijn broer en ik, als we eens een keertje last van de stoelgang hadden, een lepel slaolie moesten eten van mijn moeder want 'dat was goed voor de stoelgang' 

Hielp geen fluit natuurlijk.

De ijsbloemen op de ramen, maar ook de infraroodverwarming in de badkamer dat gaf gezellig rood licht.
Als kind had ik chronische bronchitis en om goed door te ademen moest ik, als ik onder een warme douche stond, een emmer koud water over me heen krijgen. Ik zie mijn moeder nog staan met de emmer.
De bronchitis kwam waarschijnlijk omdat mijn vader ontzettend stevig rookte. Omdat de rookwaren hem te duur werden, is hij ermee gestopt toen ik een jaar of 13 was. Daarna verdween mijn bronchitis!
Dat roken van vroeger mis ik echt niet! Ik zit (terwijl ik dit typ) in de trein en als ik denk aan die gore rookcoupés, bah!

Daglichtlamp schreef op 14-12-2025 om 19:21:

Mee naar school alleen een appel. Drinken of koeken voor de pauze bestonden nog niet. Wij aten tussen de middag nog warm thuis. Toen de oudste naar de middelbare school ging werd er speciaal voor haar 's avonds iets opgewarmd (nog zonder magnetron, dus dat was met een bord op een pan heet water). Toen nummer twee ook naar de middelbare school ging werd het teveel moeite, dus switchen we doordeweeks naar 's avonds warm eten.
Wij hadden al wel TV, maar dan wel zwart-wit. Telefoon kwam pas aan het einde van mijn lagere schooltijd. En een gasaansluiting toen ik dreumes was, daarvoor hadden we een kolenkachel.

Van welk jaar ben jij? Ik kreeg een Liga mee.

Groentetuin schreef op 14-12-2025 om 19:16:

ik weet nog dat ik een jaar of 6 was en bij een klasgenootje speelde , ik kreeg drinken in een beker mijn klasgenootje vertelde vol trots dat die beker van "echt plastic" was.
Dat was in mijn beleving t eerste plastic dat ik zag.
Bizar dat in een leven t zo n groot probleem geworden is!
We komen nooit meer van t plastic probleem af ben ik bang.
Wij dronken limonade uit mosterd glaasjes
( De producent had die handig bedrukt, in mijn ogen dronk iedereen uit zulke glazen)

Mosterdglazen heb ik ook nog heel lang gedaan als volwassene, ik denk dat het niet meer bestaat? Waren dure glazen trouwens, want alleen dure mosterd kwam in zo'n glas. 

Groentetuin

Groentetuin

14-12-2025 om 19:23 Topicstarter

ja, wij aten ook tussen de middag warm, mijn vader kwam thuis om te eten.

Auwereel schreef op 14-12-2025 om 19:22:

De ijsbloemen op de ramen, maar ook de infraroodverwarming in de badkamer dat gaf gezellig rood licht.
Als kind had ik chronische bronchitis en om goed door te ademen moest ik, als ik onder een warme douche stond, een emmer koud water over me heen krijgen. Ik zie mijn moeder nog staan met de emmer.
De bronchitis kwam waarschijnlijk omdat mijn vader ontzettend stevig rookte. Omdat de rookwaren hem te duur werden, is hij ermee gestopt toen ik een jaar of 13 was. Daarna verdween mijn bronchitis!
Dat roken van vroeger mis ik echt niet! Ik zit (terwijl ik dit typ) in de trein en als ik denk aan die gore rookcoupés, bah!

Oja roken. Mijn vader rookte ook. Bij een verjaardag glaasjes sigaretten op tafel bij wijze van traktatie.

Herfstappeltaart schreef op 14-12-2025 om 19:22:

Ik weet ook nog (beetje vies praatje) dat mijn broer en ik, als we eens een keertje last van de stoelgang hadden, een lepel slaolie moesten eten van mijn moeder want 'dat was goed voor de stoelgang'

Hielp geen fluit natuurlijk.

Bij mij wel 

Herfstappeltaart schreef op 14-12-2025 om 19:22:

[..]

Van welk jaar ben jij? Ik kreeg een Liga mee.

Ik probeer nog een beetje anoniem te blijven

Groentetuin

Groentetuin

14-12-2025 om 19:25 Topicstarter

met kerst kregen we van de zondagschool een boek ( vaak wg van Den Hulst ) en een dikke sinaasappel.
Ik kan mij niet herinneren dat we vaak fruit aten.

Daglichtlamp schreef op 14-12-2025 om 19:24:

[..]

Ik probeer nog een beetje anoniem te blijven

O oké haha. Nouja ik ben niet de enige uit 1957 denk ik.

Groentetuin schreef op 14-12-2025 om 19:25:

met kerst kregen we van de zondagschool een boek ( vaak wg van Den Hulst ) en een dikke sinaasappel.
Ik kan mij niet herinneren dat we vaak fruit aten.

Dat doen we bij ons in de kerk nog steeds, voor alle kinderen van basisschoolleeftijd en daaronder. Ik vind het een mooie traditie. (Al zijn de boeken niet meer van W.G. van de Hulst). Mijn kinderen kregen van hun christelijke school ook een boek met kerst.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.