Huiskamer
Herfstappeltaart
14-12-2025 om 18:57
Met mijn vader bramen plukken in het bos. Hij nam dan een emmer mee en een lange stok met een kromme spijker eraan, zodat hij de takken die boven het water hingen naar zich toe kon trekken. Daar werden dan vele potten jam van gekookt.
Grietje2
14-12-2025 om 18:58
ik kan mij nog goed herinneren dat ik met mijn beste vriendin en haar vander ging fietsen in de polder. Liedjes zingen kletsen. In de tussentijd maakte mijn moeder zelf frietjes van geschilde aardappels. Dat vonden we dan zo lekker als we uitgeput thuis kwamen.
Citroengraag
14-12-2025 om 18:59
ijsbloemen in de winter ja.. en een kruik in een dikke sok. Tv hadden we niet. Ik weet wel dat de gasleverancier langs kwam voor controle, want zo weinig gasverbruik bij zo'n groot huis in de winter klopte niet: de aardappelen, stoofpeertjes en fluitketel stonden toevallig allemaal bovenop de houtkachel. Waarop we overigens ook 'broodje kachelpoets' op maakten. Tosti's op de houtkachel, maar als mama die net gepoetst had, proefde je de kachelpoets door 🤭
Herfstappeltaart
14-12-2025 om 19:00
Citroengraag schreef op 14-12-2025 om 18:59:
ijsbloemen in de winter ja.. en een kruik in een dikke sok. Tv hadden we niet. Ik weet wel dat de gasleverancier langs kwam voor controle, want zo weinig gasverbruik bij zo'n groot huis in de winter klopte niet: de aardappelen, stoofpeertjes en fluitketel stonden toevallig allemaal bovenop de houtkachel. Waarop we overigens ook 'broodje kachelpoets' op maakten. Tosti's op de houtkachel, maar als mama die net gepoetst had, proefde je de kachelpoets door 🤭
Citroengraag
14-12-2025 om 19:03
Herfstappeltaart schreef op 14-12-2025 om 19:00:
[..]
![]()
Ben jij de enige die in dit land die nog weet hoe je tosti's op een houtkachel maakt
? Zonder vetstof, dus niet te vroeg omdraaien?
Herfstappeltaart
14-12-2025 om 19:05
Citroengraag schreef op 14-12-2025 om 19:03:
[..]
Ben jij de enige die in dit land die nog weet hoe je tosti's op een houtkachel maakt
? Zonder vetstof, dus niet te vroeg omdraaien?
Nee ik weet dat niet. Wij hadden geen houtkachel, wel een kolenkachel. Maar daar werd niks op gebakken.
lientje69
14-12-2025 om 19:06
Wij waren erg arm , kan me niet meer herinneren wat ik trakteerde. Wat ik me wel herinner: de schoolmelk. Zó vies vond ik dat! Kwam rechtstreeks van de boer en werd bij ons opgewarmd. Dan kreeg je een beker met zo'n vies dik gelig vlies erop. Jek. Op school het opdreunen van de tafels. En slagbal spelen met gym. Ik werd altijd standaard als laatste gekozen.Het buitenspelen tot het donker was, wij bouwden hutten, speelden verstoppertje in een maisveld en klommen in mega hoge bomen.
De zakken tweedehands kleding die we kregen, nu mega hip maar toen werd ik erom uitgescholden en gepest. Verder hadden wij thuis een tuinbouwbedrijf en dat betekende van jongs af aan werken. Wel veel gezelligheid ook in de zomer want dan kwam er jeugd uit het dorp werken dus altijd mensen om je heen.
Maar ik heb niet echt goede herinneringen aan mijn jeugd. De armoe. Het gepest worden , weinig uitgenodigd worden voor kinderfeestjes , niet naar het zwembad kunnen en mogen in de zomer want a geen geld en b er moest gewerkt worden. Van de sport afgestuurd worden omdat je ouders de rekening niet ( konden ) betalen. Ik behoor tot de mensen die hun jeugd niet over willen doen. Vond het niet leuk.
Citroengraag
14-12-2025 om 19:08
Ik ben van '79, helemaal niet stokoud, maar wat waren de tijden anders. Mijn broertje was in de zomer jarig en mijn moeder had watermeloen ontdekt toen hij tien was. 1988 ofzo? Niemand had dat ooit op.... Briljant verjaardagsfeestje😂
Groentetuin
14-12-2025 om 19:11
een kruik in een sok, dat weet ik ook nog, en mijn oma breide borstrokken voor ons
En in de winter elke avond een lepel levertraan🤢
Wij gingen zaterdags in bad ( zo n zinken geval die in de keuken bij de kachel stond) daar ging eerst mijn zus in en daarna ik
Toen ik 5 was verhuisden we naar een nieuwbouwwoning met douche
Herfstappeltaart
14-12-2025 om 19:12
lientje69 schreef op 14-12-2025 om 19:06:
Wij waren erg arm , kan me niet meer herinneren wat ik trakteerde. Wat ik me wel herinner: de schoolmelk. Zó vies vond ik dat! Kwam rechtstreeks van de boer en werd bij ons opgewarmd. Dan kreeg je een beker met zo'n vies dik gelig vlies erop. Jek. Op school het opdreunen van de tafels. En slagbal spelen met gym. Ik werd altijd standaard als laatste gekozen.Het buitenspelen tot het donker was, wij bouwden hutten, speelden verstoppertje in een maisveld en klommen in mega hoge bomen.
De zakken tweedehands kleding die we kregen, nu mega hip maar toen werd ik erom uitgescholden en gepest. Verder hadden wij thuis een tuinbouwbedrijf en dat betekende van jongs af aan werken. Wel veel gezelligheid ook in de zomer want dan kwam er jeugd uit het dorp werken dus altijd mensen om je heen.
Maar ik heb niet echt goede herinneringen aan mijn jeugd. De armoe. Het gepest worden , weinig uitgenodigd worden voor kinderfeestjes , niet naar het zwembad kunnen en mogen in de zomer want a geen geld en b er moest gewerkt worden. Van de sport afgestuurd worden omdat je ouders de rekening niet ( konden ) betalen. Ik behoor tot de mensen die hun jeugd niet over willen doen. Vond het niet leuk.
Wij waren niet arm maar ook niet rijk. Huurwoning, eerste auto (VW kever) kwam pas toen ik in de brugklas zat. Maar veel liefde en aandacht voor ons. Ik had een moeder die met thee klaar zat als ik thuiskwam
Citroengraag
14-12-2025 om 19:12
lientje69 schreef op 14-12-2025 om 19:06:
Dikke knuffel! En mijn familie was melkveehouder... Dus geen schoolmelk, maar standaard een emmer op de deel. Dus in de zomer altijd net-zure melk op school🤢 Nooit dat ik ooit uit mezelf nog een glas melk zou drinken.
wild-flower
14-12-2025 om 19:13
Schoolmelk in driehoek kartonnetjes. Ongekoeld, de melk was altijd lauw.
Volgens mij stonden er strips op, maar weet dat niet zeker meer.
Herfstappeltaart
14-12-2025 om 19:14
Groentetuin schreef op 14-12-2025 om 19:11:
een kruik in een sok, dat weet ik ook nog, en mijn oma breide borstrokken voor ons
En in de winter elke avond een lepel levertraan🤢
Wij gingen zaterdags in bad ( zo n zinken geval die in de keuken bij de kachel stond) daar ging eerst mijn zus in en daarna ik
Toen ik 5 was verhuisden we naar een nieuwbouwwoning met douche
Oja gadver die levertraan...Later werden dat van die doorzichtige balletjes.
Groentetuin
14-12-2025 om 19:16
ik weet nog dat ik een jaar of 6 was en bij een klasgenootje speelde , ik kreeg drinken in een beker mijn klasgenootje vertelde vol trots dat die beker van "echt plastic" was.
Dat was in mijn beleving t eerste plastic dat ik zag.
Bizar dat in een leven t zo n groot probleem geworden is!
We komen nooit meer van t plastic probleem af ben ik bang.
Wij dronken limonade uit mosterd glaasjes
( De producent had die handig bedrukt, in mijn ogen dronk iedereen uit zulke glazen)