Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

14) Vraag van de dag: Wat is jouw sterkste zintuig?

Zintuig.jpg

Vraag van de dag: Wat is jouw sterkste zintuig?


oren en ogen.  Ik hoor en zie alles.  Ik sta de hele dag 'aan'.  

Mijn zicht was altijd heel goed (150%, ja, dat kan), dus dat ik nu toch een leesbril nodig heb is wel erg jammer. Ondanks dat goede zicht ben ik niet erg opmerkzaam. Of selectief, zet mij in een kamer en ik zie direct de spin in het gordijn, maar kan de olifant zomaar missen.
Mijn reukvermogen is nog beter, denk ik. Dat is vaak een nadeel, ik ruik de zweetlucht van de buurman die in zijn eigen tuin klust. 

Oren, ik hoor heel veel en ben ook wel gevoelig voor geluid, soms tot ergernis toe.
Ogen ook, ik heb scherp zicht en kan heel kleine lettertjes en borden in de verte goed lezen, terwijl anderen dat dan niet kunnen. Daar krijg ik weleens verbaasde reacties over.

Ik denk wel dat al mijn zintuigen sterk zijn, maar mijn zicht en gehoor het meest.

Mijn reuk en smaak ik kan eten heel analytisch proeven. Ik heb heel snel door welke kruiden en specerijen in een gerecht zitten. Als ik in een restaurant iets lekker vind heb ik er geen moeite mee om het na te maken.
Nadeel ook vieze luchtjes ruik ik snel en op grote afstand. 

Mijn geur/neus. Ik ruik echt alles terwijl mijn man dan verbaasd zijn schouders ophaalt.

Ook mijn intuïtie bedriegt me niet vaak.

Reuk. Ik ben degene die altijd het eerst een bepaalde geur ruikt. Dat is soms fijn en soms niet.

Ogen. Op het werk heb ik ook meer last van mensen die in mijn blikveld heen en weer lopen dan van bijv bellende mensen. 
Helderheid van mijn laptop staat vrijwel altijd op laagste stand. Als er iemand anders achter gaat, zet diegene m altijd helderder. 

M’n intuïtie.

gehoor. ik hoor echt alles..

Oren en intuïtie. 

Ik ben heel gevoelig voor geluid. Geluid kan mij letterlijk pijn doen. Het dichtslaan van de autodeur bijvoorbeeld of techno muziek waarvan de beat in een korte tijd heel snel oploopt en steeds hoger klinkt.  In mijn nieuwe keuken heb ik alles softclose. Oooooh wat is dat een genot. 

erinhanson schreef op 21-08-2021 om 18:53:

Oren en intuïtie.

Ik ben heel gevoelig voor geluid. Geluid kan mij letterlijk pijn doen. Het dichtslaan van de autodeur bijvoorbeeld of techno muziek waarvan de beat in een korte tijd heel snel oploopt en steeds hoger klinkt. In mijn nieuwe keuken heb ik alles softclose. Oooooh wat is dat een genot.

Ik voel wel eens steken in mijn hoofd als ik heel harde geluiden hoor. Dat leek me niet abnormaal. Zijn er ook mensen die dat nooit zo ervaren?

Ik schrik heel erg van harde geluiden, bijvoorbeeld als ik bij een drumstel dichtbij sta slaan automatisch mijn ogen dicht bij elke klap op de drums. Dat was heel irritant met drumles op school.

Intuïtie en neus. Ik ben bijna doof en zonder lenzen zie ik niet veel. 

MMcGonagall schreef op 21-08-2021 om 21:15:

[..]

Ik voel wel eens steken in mijn hoofd als ik heel harde geluiden hoor. Dat leek me niet abnormaal. Zijn er ook mensen die dat nooit zo ervaren?

Het is niet echt steken, maar meer alsof ik tegelijkertijd een klap op/in m’n hoofd krijg. Ik heb dan ook de neiging om in elkaar te duiken. Beetje lastig uit te leggen. De geluiden hoeven niet eens heel hard te zijn. Een autodeur of kastje dat dichtgegooid wordt, kinderen die te hard praten/huilen, die muziek die ik beschreef. 
Ik kan wel heel erg genieten van live muziek, maar altijd met dopjes in. In het ov draag ik vaak mijn noise canceling headphones. Geluiden komen heel hard binnen. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

22-08-2021 om 19:53

Mijn zintuigen zijn alle vijf (zes) sterk ontwikkeld (helaas wel bril nodig). Ik kijk met mijn handen, voel met mijn oren, zie met mijn zesde zintuig, proef met mijn neus en ruik met mijn mond. En dat het liefst allemaal tegelijk, zodat ik het beste beeld ergens van heb. En iets uitschakelen is zowat onmogelijk. Resultaat: overprikkeld.

Wat horen betreft: ik hoor scherp, maar kan dan weer niet de richting bepalen. Vreemd vind ik.

Wat ruiken betreft, daar zegt mijn vriend altijd van 'jij hebt maar één molecuul nodig om iets te detecteren'. Drie auto's voor me een roker? Gespot!

Zou er nog steeds graag iets mee doen. En niet een vinoloog worden. Tips welkom trouwens. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.