Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vraag van de dag 9 januari

271441546_1833432716851863_6865264767609241428_n.jpg?_nc_cat=109&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=OEwoE_53QI4AX9IVtQu&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=00_AT_c1mb7XJ4WkN7yEBeCcXfl37ySUy1xYmwIByW_xV41Wg&oe=61E01EC7

Tegen wie kijk je op? Als je dat al doet  


Er zijn altijd mensen die mij inspireren. In mijn directe omgeving of daarbuiten. Maar tegen iemand echt opkijken, doe ik niet.

Tegen niemand . Ieder huisje heeft zijn/haar kruisje denk ik dan .
Bewondering , dat dan weer wel .

Ik weet niet of ‘t opkijken is
Maar ik heb een enorme bewondering voor mannen en vrouwen die zo goed weten wat ze willen in ‘t leven dat ze daar ook naar leven
Om vervolgens daar zonder schaamte zo open over zijn, dat anderen ook een stukje op weg worden geholpen om hun geluk te vinden  

ik heb respect voor mensen die hun eigen pad volgen, ook al is dat niet voor de hand liggend of"verstandig". Bijv een advocaat die zijn droom volgde en een duikschool begon.
Bewonderig voor sommige studenten die ik les heb gegeven en die het echt heel moeilijk hadden in hun leven en die door bleven knokken en dan hun diploma haalden. Dat zijn mijn helden en vaak ook mijn voorbeelden.
En respect voor mensen die in hun leven als mens veel groeien om uiteindelijk wijs te worden. Echt iets goeds en inspirerends te melden hebben. 

Eigenlijk mensen die zijn zoals ik wat meer wil worden. 

Wollstonecraft schreef op 09-01-2022 om 10:45:

ik heb respect voor mensen die hun eigen pad volgen, ook al is dat niet voor de hand liggend of"verstandig". Bijv een advocaat die zijn droom volgde en een duikschool begon.
Bewonderig voor sommige studenten die ik les heb gegeven en die het echt heel moeilijk hadden in hun leven en die door bleven knokken en dan hun diploma haalden. Dat zijn mijn helden en vaak ook mijn voorbeelden.
En respect voor mensen die in hun leven als mens veel groeien om uiteindelijk wijs te worden. Echt iets goeds en inspirerends te melden hebben.

Eigenlijk mensen die zijn zoals ik wat meer wil worden.

Een hele mooie bijdrage en met ieder woord eens.

Iemand als Mark Rutte. Zo knap als je zo lang zo’n zware baan kunt hebben en er elke keer weer fris en vrolijk staat. Ik moet na een periode druk altijd even een weekje kalm aan, omdat ik anders allerlei gezondheidsdingetjes krijg.

MidasWolf schreef op 09-01-2022 om 11:04:

[..]

Een hele mooie bijdrage en met ieder woord eens.

Dank je 😊

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

09-01-2022 om 12:13

Ik kijk tegen niemand op. Ook al zijn we niet gelijk, ik beschouw een ieder als gelijkwaardig. Dus of je nu "boute keuzes" wel of niet durft te maken, of je nu invloedrijk bent of niet, ik bewonder ze, maar kijk niet tegen ze op.

Misschien kijk ik in zekere zin op tegen De Groten der Aarde, voor wat zij voor de mensheid hebben betekend. Mensen als Nelson Mandela, Martin Luther King, Moeder Teresa, Daila Lama, Steve Jobs.... wellicht ook Elan Musk. En/of dichter bij huis: Pieter Lakeman, Peter R. de Vries en nog een paar anderen. 

Het valt me op dat de meeste hier "tegen iemand opkijken" zien als minderwaardig zijn. Ik zie dat zelf helemaal niet zo, ik zie het als een soort combi van respect en bewondering.

Ik heb ooit het genoegen gehad contact te hebben met een advocaat die lang in het buitenland heeft gewerkt. Het werk dat hij deed, heeft ook mijn leven een bepaalde wending gegeven. Hij is daar zeker van invloed op geweest. 
Momenteel worden hij en zijn gezin bedreigd. Ik vind dat heel heftig voor hem. Ik had al langer geen contact meer met hem, en nu dus ook online niet meer. Ja. Voor hem heb ik bewondering. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

09-01-2022 om 12:55

Brabeau schreef op 09-01-2022 om 12:28:

Het valt me op dat de meeste hier "tegen iemand opkijken" zien als minderwaardig zijn. Ik zie dat zelf helemaal niet zo, ik zie het als een soort combi van respect en bewondering.

"Tegen iemand opkijken", zie ik als iemand die op één of andere manier hoger geplaatst is dan ik (op welke ladder dan ook)... en daar heb ik inderdaad moeite mee. 

MMcGonagall schreef op 09-01-2022 om 11:13:

Iemand als Mark Rutte. Zo knap als je zo lang zo’n zware baan kunt hebben en er elke keer weer fris en vrolijk staat. Ik moet na een periode druk altijd even een weekje kalm aan, omdat ik anders allerlei gezondheidsdingetjes krijg.

Ik kan die leugenachtige kop van 'm niet meer zien. Heb dus totaal geen respect meer voor die man. 

Friezinnetje

Friezinnetje

09-01-2022 om 13:56 Topicstarter

redbulletje schreef op 09-01-2022 om 13:52:

[..]

Ik kan die leugenachtige kop van 'm niet meer zien. Heb dus totaal geen respect meer voor die man.

dat mag, maar laat iedereen dat zelf bepalen wie hij/zij iemand vindt waar ze tegen op kijken. 

Voor mij is dat Sander de Kramer.  Wat die heeft betekend, en nog steeds, voor de weeskinderen in Sierra Leone. Zeer inspirerende man. 

Ik heb respect voor Betty White, zo'n grappig en positief mens (en bewust kindvrij ook nog) Jammer dat ze haar 100e verjaardag niet heeft gehaald. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.