Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vraag van de dag 8 november

252846856_1789266337935168_5166766462004890931_n.jpg?_nc_cat=104&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=SRUpv9izqrMAX--WWq4&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=d16b8d9cd99fb15cc06e8360a314d38e&oe=61AF48DC

Omdat je heel veel aan hem/haar hebt gehad, omdat deze heel bijzonder was.. Vertel!


Op een negatieve manier: m’n gym docente van de middelbare school. Wat een kut op wielen was dat. Ik was totaal niet sportief, kon nog geen koprol. Mijn oudere zus daarentegen heeft zelfs een tijdje nationale selectie geturnd. Ik werd vanaf de 1e les met haar vergelen en kreeg de sneer dat ik veel te dik was. Haar gedrag heeft er echt voor gezorgd dat ik jarenlang een bloedhekel heb gehad aan sporten.

In mijn jeugd woonde ik in een buitenland. Daar was het ouderwetser en strenger. Een leraar spande de kroon. Hij was heel sarcastisch, haalde leerlingen echt naar beneden. Ik denk nog steeds dat hij een hekel aan leerlingen had. Gelukkig was ik wel goed in het vak dat hij gaf.
Zo'n 25 jaar later was ik weer in dat dorp en ontmoette iemand die ook op die school had gezeten. Toen ik haar vroeg of ze  ooit les van hem had gehad riep ze gelijk "wat een verschikkelijke, nare man was dat".

Wat een trieste nalatenschap.

Ik weet niet meer welk vak hij gaf maar ik had op de middelbare school een leraar die zo grappig uit de hoek kon komen dat we continu met z'n allen in een deuk lagen. Ik werd veel gepest in die tijd maar hij was echt een lichtpuntje. Kon ook fijn met hem praten.

een leraar op de middelbare school die je kon kleineren door je voor de klas te roepen met echte foute opmerkingen,met stift als hij langs liep een streep op je wang te zetten,je tas wegschopte als hij in de weg stond. Nee dat was echt niet prettig,altijd wat angst of je aan de beurt was.

positief
Meneer op lagere school die elke vrijdag voorlas uit hele dikke kindereboeken zoals broef voor de koning en dat je dan een likkoekje kreeg. Heerlijk wegdromen aan je tafeltje.

Noor . Mijn lerares Frans . Zij was zo gepassioneerd dat zij  leerlingen af en toe thuis uitnodigde om samen Frans te praten , lezen  en films kijken .

Meneer De Bruin, hij gaf Nederlands in 4 en 5 Havo. Toen ik in een dip 'een boek schreef' nam hij de tijd om mee te lezen en suggesties te doen. ('Boek' verdween in la, maar ik heb nooit vergeten dat hij deze moeite nam). Hij kon fantastisch vertellen en uitleggen, vooral de lessen over literatuur staan me helder bij. Helaas bereikte hij zijn pensioen niet; toen ik al van school was, hoorde ik dat hij op de fiets met zijn walkman-dopjes in de oren een verkeersongeluk kreeg en overleed. Heel triest.

De collega Nederlands in de onderbouw, mevrouw Hoogsteen, noem ik ook. Ze woonde samen met een vriendin (en daar was totaal geen gedoe over, al droeg de school de naam van Calvijn) en gaf gedisciplineerd les. Veel grammatica; ze legde geweldig goed uit, Heb nog vaak gezocht of ik het schrift nog ergens had om mijn kinderen nader te informeren, maar nee, schrift kwijt. Iets wat ze vaak zei: ' Jullie moeten leren luisteren...' (en dat met een Groningse tongval.) 

Dan kan ik nog wat geschiedenisleraren noemen die prachtig konden vertellen en de wereld van weleer zo de klas binnen schoven. 

Positief: Mijn geschiedenisleraar op de middelbare school die dingen soms fysiek uitbeeldde en daarbij hele rare fratsen uithaalde. Wat hebben we daar vaak om/mee gelachen.
Mijn klassenleraar in 4 en 5 havo, die de hele klas af en toe bij hem thuis uitnodigde voor een feestje. Hij zorgde er echt voor dat we een groepsgevoel hadden, er werd in die jaren echt niemand gepest.
Op het volwassenenonderwijs: Mijn leraar natuurkunde en lerares wiskunde, die er voor gezorgd hebben dat ik in hun vakken versneld vwo mocht doen, ook al kwam ik er eigenlijk niet voor in aanmerking. En die me ongelofelijk enthousiast kregen voor beta vakken.
Mijn leraar biologie, die altijd bereid was de discussie met je aan te gaan en waar ik vaak mee heb zitten praten.

Negatief:
Mijn klassenlerares in 3 vwo, die letterlijk haar hoofd afwendde toen ze langs liep terwijl ik door mijn klasgenoten in elkaar geslagen werd.

Mijn tweede natuurkundeleraar op het volwassenenonderwijs, die in de eerste les die hij gaf naar me toe kwam met de mededeling: ‘Ik hoorde dat je misschien natuurkunde wilt gaan studeren? Dat moet ik je sterk afraden, dat kunnen meisjes niet.’ Ik had een tien op mijn eindlijst van het jaar daarvoor, het vooroordeel was dus echt enorm. Ik heb nog nooit zo overhoop gelegen met een leraar als met hem. 

De lerares Nederlands die dwars door mijn wangedrag heen keek en erop aandrong dat ik verder ging leren. Na school was ik dat eerst absoluut niet van plan, maar af en toe kwam ik haar tegen en begon ze erover. Uiteindelijk toch aan een vervolgopleiding begonnen. Met dank aan haar ben ik waar ik nu ben. 

Origina schreef op 08-11-2021 om 08:57:


Mijn tweede natuurkundeleraar op het volwassenenonderwijs, die in de eerste les die hij gaf naar me toe kwam met de mededeling: ‘Ik hoorde dat je misschien natuurkunde wilt gaan studeren? Dat moet ik je sterk afraden, dat kunnen meisjes niet.’ Ik had een tien op mijn eindlijst van het jaar daarvoor, het vooroordeel was dus echt enorm. Ik heb nog nooit zo overhoop gelegen met een leraar als met hem.

Nu ben ik wel nieuwschierig of je toch natuurkunde bent gaan studeren ?

wild-flower schreef op 08-11-2021 om 09:03:

[..]

Nu ben ik wel nieuwschierig of je toch natuurkunde bent gaan studeren ?

Ja, hoewel ik door allerlei omstandigheden mijn studie nooit heb afgemaakt. 

Mijn leraar Nederlands op de middelbare school. Kon de lesstof zo boeiend brengen. Kwam soms de klas in en zei dan 'ik heb helemaal geen zin om les te geven vandaag.' Dan gingen we met de hele klas bij hem thuis gebak eten. Als je niet zo goed was in Nederlands, dan gaf hij je kans je gemiddelde op te krikken door je bv. een gedicht te laten voordragen. En dan gaf hij je soms echt een 10! Tijdens de mondelinge examens kwam hij erachter dat ik een boek van de lijst gewoon niet gelezen had. En toch liet hij me doorgaan.

Zo'n fijn mens met hart voor zijn leerlingen...helaas is hij veel te vroeg overleden. 

Negatief: ik zat in de tweede klas lagere school (tegenwoordig is dat groep 4), was 7 jaar ofzo. En ik was ergens een keer heel erg overstuur over. De juf (die bitch, kan er nog boos om worden) had daar geen begrip voor, ik moest vooraan komen en ze liet me voor de hele klas uithuilen (wat natuurlijk niet lukte) en daarna kreeg ik straf, moest nablijven.

Dat zal ik nooit vergeten.

wild-flower schreef op 08-11-2021 om 08:32:

Noor . Mijn lerares Frans . Zij was zo gepassioneerd dat zij leerlingen af en toe thuis uitnodigde om samen Frans te praten , lezen en films kijken .

Mijn lerares Frans, Noor Stokbroodjes, wijn en Franse chansons in de klas en eindeloos je uitspraak oefenen. We hebben het vast over dezelfde Noor

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

08-11-2021 om 10:15

Mijn leraar bedrijfsadministratie (E.a. gerelateerde vakken).
Ik heb namelijk jaren lang geloofd dat ik slecht was met cijfers en niet kon rekenen, dat is mij op de basisschool door iemand ingeprent en ik heb dat jaren geloofd.
Deze leraar heeft de eehh faalangst die ik daardoor gecreeerd had op het gebied van cijfertjes er uit gekregen en daar ben ik heel erg blij mee. (Sterker nog ik heb ontdekt dat ik toch wel wat economische genen van mijn vader meegekregen heb  ) Verder was het ook gewoon een leuke gast, hij was vrij maar had toch van die Nol Brouwer kleding aan waardoor hij een stijve gast leek maar dat was hij absoluut niet, maandag zat hij eerst even een kwartier te mopperen over hoe slecht de voetbalclub van zijn stad dat weekend gespeeld had  

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

08-11-2021 om 10:18

Meneer Jansen! Mijn geschiedenisleraar in de brugklas. Hij kon zo ontzettend prachtig beeldend verhalen vertellen, dat ik er een levenslange liefde voor geschiedenis aan heb overgehouden.

Ik zie - ruim 30 jaar na dato - nog steeds voor me hoe hij voor de klas stond en verhalen uit de Griekse mythologie vertelde. Een groot kunstenaar en acteur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.