Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Vraag van de dag 28 januari

Ik ben door de originele vragen van Pickwick, maar ga door met andere vraagplaatjes. Hierbij een nieuwe vraag van de dag:

272277230_1845310282330773_751351696325323680_n.jpg?_nc_cat=110&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=2ehs2ljXR8oAX8CL9z1&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AT_S078ZIJWAOco41VZoJmwSbYQeG0aPUTpvBD1pUNCijw&oe=61F92D8A

Belangrijke boeken in je leven


ik heb eigenlijk geen enkel belangrijk boek in mijn leven. Wel een paar kookboeken die ik vaak gebruik.

De belangrijkste lessen komen voor mij uiteindelijk niet uit boeken.
Al heb ik de antwoorden op een heleboel vragen die ik als kind had, en die niet door een volwassene beantwoord werden,  gezocht in encyclopedieën e.d. (ja ja mensen, er was ooit een tijd waar in het www nog niet bestond 😉).

Voor mijn ontspanning nú zijn boeken belangrijk die mij mee weten te nemen naar andere plekken, andere werelden. Dat kunnen reisboeken zijn,  fictie of kunstboeken.

Persoonlijke fotoboeken 

kinderboeken. 
sprookjes.

die zijn gewoon een belangrijk onderdeel van mijn leven. 

Toen ik op de middelbare school het plezier in lezen kwijt ben geraakt heb ik dat weer terug gevonden met de boeken van Jean Auel( stam van de Holenbeer) en Virginia Andrews ( bloemen op zolder etc) dus wat dat betreft waren deze boeken wel belangrijk.

Alleen op de wereld was het eerste boek dat me liet zien wat echt lezen is; meegezogen worden in het verhaal, letters op papier die je liefde en verdriet kunnen laten voelen, andere werelden beleven.
Harry Potter en de boeken van Kate Mosse prikkelen mijn fantasie en voeren me weg van de realiteit.
De jongen, de mol, de vos en het paard helpt me als ik even niet zo lekker in mijn vel zit.
Breaking the vicious cycle heeft me geholpen mijn ziekte enigszins onder controle te krijgen, waardoor ik de deur weer uit kan.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

28-01-2022 om 11:08

Nachttrein naar Lissabon, Mercier
No logo, Klein
Kapelaan van de duivel, Dawkins
Animal Liberation, Singer
Ethics into action, Singer
Taoïsme, de Martelaere
Schuld en boete, Dostojevski

Denk dat dit zowat de boeken zijn die het meeste invloed hadden op mij.  

Edit: misschien past dit hier wel bij.
https://www.euforanimals.eu/nl-be#paragraph-id-53

Valdemar schreef op 28-01-2022 om 11:08:

Nachttrein naar Lissabon, Mercier
No logo, Klein
Kapelaan van de duivel, Dawkins
Animal Liberation, Singer
Ethics into action, Singer
Taoïsme, de Martelaere
Schuld en boete, Dostojevski

Denk dat dit zowat de boeken zijn die het meeste invloed hadden op mij.

De laatste ligt hier al tijden klaar om gelezen te worden, maar kan me er nog niet toe zetten

Alle Harry Potter boeken. 
Hebben me door een hele nare periode heen gesleept. 

Oh zoveel boeken die een grote rol spelen / hebben gespeeld voor mij... ik hou van boeken

oa:

Als klein meisje, de Hannes en Kaatje boeken van Miep Diekmann, Lotje-boeken van Jaap ter Haar, en verschillende boeken van Paul Biegel en Roals Dahl, die me meenamen in sprookjesrijken. Ook de sprookjes van Andersen.

The lord of the rings boeken waren mijn eerste echte kennismaking met het (volwassen) fantasy genre. Later ook heel veel uren me vermaakt met Harry Potter en de Wheel of Time reeks van Robert Jordan.

De Opluchting van Jan Geurts heeft me geholpen met het stoppen met roken.

En een boel klassiekers en wetenschappelijke boeken die mijn kijk op de wereld mee hebben gevormd. Teveel om op te noemen maar voor mij springen John Dewey's boeken over opvoeding en onderwijs, Thomas Kuhn's The structure of scientific revolutions en Darwin's dangerous idea van Daniel Dennett er wel uit. Oh ja en het werk van Zygmunt Bauman. Liquid modernity etc. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

28-01-2022 om 16:38

Ik ben niet zo'n lezer. Belangrijke boeken in mijn leven...? Hmmmm voor mij meer memorabele boeken; boeken die me altijd zijn bijgebleven.

  • Teleac-cursusboek over de werking van de hersenen (en beschrijving van bijzondere gevallen, dus van mensen die door een ongeluk een groot deel van hun hersenen zijn kwijtgeraakt)
  • The Exclusive Biography van Steve Jobs
  • "Het algemeen betwijfeld christelijk geloof" -- Kuitert -- erg verhelderend als je christelijk bent opgevoed. Geeft een compleet nieuwe kijk op christendom en de kerk.
  • Taoisme, de weg om niet te volgen.
  • Japan -- KG van Wolferen. Ongelovelijk interessant boek hoe "anders" Japan is tov de europese wereld.
  • Help, ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt -- Kluun. Een must-have voor elke aanstaande vader.

Een zelfhulpboek
Negatief zelfbeeld van Mana de Neef
Dat boek had ik 25 jaar terug moeten hebben al in plaats van pas op mijn 50-ste

Ik las wel, maar weet niet meer wat. Toch had ik een abonnement en kwam elke week in de bibliotheek.

De boeken van James Oliver Curwood en Felix Salten heb ik onlangs met veel plezier herlezen en het gevoel erbij was hetzelfde.

Mijn verzameling (kinder)prentenboeken en de boeken van Toon Tellegen.

lientje69 schreef op 28-01-2022 om 17:36:

Een zelfhulpboek
Negatief zelfbeeld van Mana de Neef
Dat boek had ik 25 jaar terug moeten hebben al in plaats van pas op mijn 50-ste

Beter laat dan nooit maar had het je ook eerder gegund 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.