Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

vraag van de dag 11 oktober

cc11628538c2dc82fe6c5551f6fd74e4.jpg

En we hoeven niet álles te weten


Ik doe het licht aan van mijn nano garnalenaquarium en kijk even naar hun onderwaterwereld. Ik doe wat yin yoga en een ademhalingsoefening in bed. Dan sta ik op en vind ik een paar katten netjes wachtend achter de deur van de slaapkamer.

Die wandelen mee naar de badkamer en springen overal op om met mij op ooghoogte een conversatie te starten. Ik mag een paar weken niks tillen anders zou ik ze oppakken maar nu springen ze dus overal op. Jammer dat ze de waskom een geschikte ligplaats vinden terwijl ik daar mijn tanden wil poetsen. Ik spuug tandpasta dan maar uit in de wc.... want van natmaken is de kat niet van onder de indruk en tillen mag ik niet. 

AcidicShark11

AcidicShark11

11-10-2021 om 12:53

Ligt er aan wat voor dienst ik heb.
Ochtenddienst: 5.30 opstaan, ADL, 6.30 de deur uit, koffie en ontbijt op het werk
Avonddienst: 9.00 opstaan, ADL, koffie, ontbijt, 14.30 de deur uit
Nachtdienst: 17.30 opstaan, ADL, eten, 22.30 de deur uit

Mijn ochtendritueel bestaat vooral uit drillen aanmoedigen van kind en soms ook man (moeizaam wakker wordend): 

Tijd om op te staan!
Wassen en aankleden (dit en de rest alleen bij kind, gelukkig).
Dooreten hoor, we moeten zo weg. Heb je je tanden al gepoetst? Heb je je haar gekamd? Waar is je tas? Schoenen en jas aan? 
Loop nou eens door, we komen te laat. 

Nou dat dus. 
Kind is ook altijd alles kwijt, heeft ze van haar moeder. 
Ondertussen weet ik me ook te verzorgen, te make-uppen etc., werkgerelateerde spullen te verzamelen en gooi ik er nog een kop koffie tegenaan voordat we op school aan gaan (nadat ik mijn huis- of autosleutel weer heb gevonden). 

Neweve schreef op 11-10-2021 om 10:45:

[..]

Waarom gaat het tafeltje in de nacht aan de wandel?

Hij dient om wat nachtspulletjes op te zetten (wekker, zakdoekjes e.d.) maar overdag staat hij enigszins in de weg.

Veel te vroeg wakker worden. Om een uur of 5-6. Opstaan, rondje badkamer, aankleden, kat voeren, koffie, nieuws lezen, sigaretje, internet, naar de wc, vaatwasser uitruimen, ontbijttafel dekken, koffie ... 

Om 7.00 trek ik vrijwel dagelijks een sprintje naar boven. Dan gaat mijn wekker en die vergeet ik steeds uit te zetten. Mijn man, die er pas om 8.00 uit hoeft, is daar niet zo blij mee. Maar ik hou hoop dat ik die wekker ooit weer nodig heb.

En daarna begint het gedonder met een puber die aangeduwd moet worden. Dat zal ik jullie besparen. 

MRI

MRI

11-10-2021 om 16:47

thee, 
ademhalingstechniek wimhofmethode
20 minuten mediteren, 
koud douchen,
drie A4 pagina's schrijven,
uur trainen,
aan het werk.

Opstaan heeft bij mij geen vast ritueel. Behalve misschien op snooze drukken als de wekker gaat. 

Doordeweeks; wekker gaat rond 7.30, dan naar de badkamer. Daarna ontbijt regelen en rond 8.30/8.40 de deur uit.

Weekend: Uitslapen (mits iets gepland uiteraard), in mijn badjas op mijn gemak ontbijten en bedenken wat ik ga doen. En dan later op de ochtend rondje badkamer.

Wekker om 7.15u, toilet, aankleden en naar beneden om ontbijt te maken. Brood smeren voor werk, fruit snijden voor oudste voor school. Jongste aankleden en boterham smeren. Iedereen tanden poetsen, schoenen aan. 

8.15u op weg; oudste naar school, jongste naar opvang en door naar het werk. 
Op thuisdagen hetzelfde alleen dan om 7.30u opstaan en geen brood smeren voor werk en jongste blijft thuis. 
In weekend wekker om 7.15u ivm sport en zwemles oudste. God wat ben ik blij als de zwemles er op zit, weer 1 weekenddag potentie tot uitslapen.

SilverQuelea47

SilverQuelea47

11-10-2021 om 18:23

Wakker het worden, het veel te vroeg vinden, koffie drinken. Dat zijn de enige vaste elementen 's ochtends.

Hoe laat ik opsta, hangt af van of ik thuiswerk of niet, want met thuiswerken kan ik een half uurtje langer in bed liggen.  Met thuiswerken sta ik zo rond 8 uur op. Sloffen en ochtendjas aan, naar beneden sjokken. Cavia's witlof te eten geven, theewater opzetten, ontbijtje in de magnetron als het een warm papje moet worden. Dan vlucht ik voor herrie van magnetron en waterkoker naar de wc. Als de waterkoker afgeslagen is, kom ik van de wc om thee te zetten. Daarna wat spieren losmaken met ochtendgymnastiek. Dan ontbijten met de krant. Man komt frisgewassen naar beneden, dus is de douche vrij. Dus loop ik weer naar boven naar de douche, terwijl ik naar fe cavia's roep, nee, jullie hèbben al ontbijt gehad! Douchen, afdrogen, aankleden, computer aanzetten, weer naar beneden sjouwen om koffie te zetten, terwijl de koffie bezig is de cavia's nog wat vers hooi geven. Koffie inschenken en naar boven rennen om in te loggen, ik kan beginnen met werken.

Op werkdagen om 6.30 opstaan, wc, douchen, tanden poetsen en dan aankleden. Tas inpakken, thee drinken en dan op weg naar het werk om 7.05.

Op thuisdagen wel door de weekse dagen om 6.30 opstaan, wc, thee-en koffiezetten, spullen klaar zetten voor ontbijt, bakjes fruit en drinken maken voor schoolkinderen. Gaandeweg de vaatwasser uitruimen. Douchen, tanden poetsen, aankleden en daarna  kinderen wakker maken. Terwijl kinderen ontbijten zelf ook wat eten en thee drinken. Kinderen de deur uit helpen, genieten van de rust.

Weekend/vakantie,  leker wakker worden wanneer je zelf wilt eventueel  de  wekker op 9.30 hebben staan.

Op weekdagen:
Wekker op 6.30 als die afgaat snooze indrukken en luisteren of ik dochter al hoor stommelen. Zo ja dan blijf ik liggen tot de wekker weer gaat zo nee dan ga ik uit bed,  bril op, stevige pantoffels en badjas aan en ga dochter roepen.  (Met geen 10 wekkers wakker te krijgen).
Dan ga ik naar beneden, tafel dekken deed ik in de avond al, ga thee zetten,  koele spullen op tafel en eerste blik in de krant en dan komt dochter beneden.  Ze schuift  haar eerste boterham naar binnen en slokt haar thee weg en net voor 7 stapt ze op de fiets naar het station om naar de uni te gaan. 
Dan lees ik echt even in de krant tot man en zoon beneden komen meestal 5 minuten als man op kantoor mag werken  en bijna 20 minuten als het een thuiswerkdag is.  Dan hebben we een gezamenlijk ontbijt maar wie weg moet mag van tafel en schoenen aandoen en weg gaan. Meestal mag ik dan rond 8.00 in de badkamer en kan ik mij op tijd melden bij mijn vrijwilligerswerk/sport (2× per week) of mantelzorgtaken.
Vanochtend liep ik om half 10 nog in mijn badjas doordat man en zoon niet, zoals gewoonlijk, voor het ontbijt hadden gewassen en geschoren. Man maakte er toch een thuiswerkdag van en zoon had eerste uur uitval. Om iedereen toch nog overal op tijd te laten zijn ben ik maar in mijn badjas begonnen met vaatwasser uitruimen, wasmachine aanzetten, dan wacht ik rustig af tot wanneer het mijn beurt is. Op maandag kan dat. 

Wakker gemaakt worden
Boos worden omdat ik wakker gemaakt word 
Ontbijten
Douchen/Aankleden 

soms werk
meestal een leuke hobby 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-10-2021 om 21:52

Eerst een uur rustig wakker worden met veel koffie en sigaretten. Daarna keihard de radio aan in de badkamer en douchen en de rest. Met wat geluk zijn tegen die tijd alle kreukels uit m'n lijf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.