Huiskamer
vrouw92
22-07-2025 om 13:07
Verbouwing buren
In onze straat zijn er 3 buren aan het verbouwen. Schuurmachines zijn de hele dag heel erg hoorbaar. Ik heb mijn gehoorapparaat inmiddels uit moeten doen, omdat het echt door merg en been gaat. Het zijn buren twee huizen verderop, maar in de stad hoor je snel alles. Er is geen aankondiging geweest, wat ik snap als je geen directe buren bent.
Nu ik de hele dag thuis zit en ook gewoon in stilte wil zitten is dit erg storend. Ze klussen wel op normale tijden, dus in die zin is er geen sprake van overlast.
Toch had ik het fijn gevonden als er wel iets van een melding was geweest. Aanspreken is met mijn autisme heel erg moeilijk. Ik ken deze buren ook niet. Is het een gek idee als ik een briefje in de bus doe om aan te geven dat ik het begrijp, maar er wel last van heb en of ze willen aangeven hoe lang de verbouwing duurt?
Diezijnvanmij
22-07-2025 om 13:10
Wat vervelend dat je er last van hebt. Is dat ook nog het geval met je hoorapparaat uit?
Je kunt prima een briefje in de bus doen met de vraag tot wanneer het duurt (zodat je je daar op in kunt stellen) en bijv. je telefoonnummer of e-mailadres erbij zodat ze kunnen antwoorden.
vrouw92
22-07-2025 om 13:12
Diezijnvanmij schreef op 22-07-2025 om 13:10:
Wat vervelend dat je er last van hebt. Is dat ook nog het geval met je hoorapparaat uit?
Je kunt prima een briefje in de bus doen met de vraag tot wanneer het duurt (zodat je je daar op in kunt stellen) en bijv. je telefoonnummer of e-mailadres erbij zodat ze kunnen antwoorden.
Ja, ook nog met gehoorapparaat uit helaas. En ik snap dat de buren moeten verbouwen natuurlijk. Ik kan me ook voorstellen dat dit geluid niet alleen voor mij vervelend is, maar rustig een boek lezen zit er eigenlijk niet in.
Loezzie
22-07-2025 om 13:19
Dat is wel echt nadeel van wonen in een stad
Ik vrees eigenlijk dat er weinig aan te doen is zolang ze niet extreem vroeg of laat aan het werk zijn
vrouw92
22-07-2025 om 13:22
Loezzie schreef op 22-07-2025 om 13:19:
Dat is wel echt nadeel van wonen in een stad
Ik vrees eigenlijk dat er weinig aan te doen is zolang ze niet extreem vroeg of laat aan het werk zijn
Ik wil ze ook niet vragen om te stoppen met klussen, dat is inderdaad het nadeel van wonen in de stad. Maar als je weet dat het heel veel herrie gaat maken: alle ramen dicht helpt ook niet, dan is het op zijn minst fijn om de buurt even op de hoogte te stellen hoe lang dit project duurt.
Martje80
22-07-2025 om 13:33
vrouw92 schreef op 22-07-2025 om 13:22:
[..]
Ik wil ze ook niet vragen om te stoppen met klussen, dat is inderdaad het nadeel van wonen in de stad. Maar als je weet dat het heel veel herrie gaat maken: alle ramen dicht helpt ook niet, dan is het op zijn minst fijn om de buurt even op de hoogte te stellen hoe lang dit project duurt.
Zelfs de gemeente doet dit niet eens meer. Ze gingen in de straat achter mij heien, toen ik er naar vroeg behoorde ik niet tot de directe omgeving.
Ik zou idd een kort briefje schrijven, heel neutraal, met de vraag hoe lang ze nog bezig zijn.
Ik heb zelf ook al snel last van geluid. Tips van mij: noise cancelling koptelefoon op. Een aantal uren erop uit, je boek mee en met droog weer op een stille plek lezen. Jaren geleden met toen ook hei werkzaamheden ben ik een aantal dagen naar een camping op fietsafstand gegaan.
Sterkte met alle klusgeluiden!
Diezijnvanmij
22-07-2025 om 13:51
vrouw92 schreef op 22-07-2025 om 13:22:
[..]
dan is het op zijn minst fijn om de buurt even op de hoogte te stellen hoe lang dit project duurt.
Dat is wel heel erg uit jezelf geredeneerd. Als je netjes de voorschriften volgt (tussen welke tijden je bijv. mag klussen) voldoe je wel aan je 'goede buren plicht'.
Kan je een noise cancelling headphone opzetten?
Liara
22-07-2025 om 13:53
Ik zou een briefje krijgen over mijn verbouwing best ongemakkelijk vinden, eerlijk gezegd. Dan zou ik me bezwaard gaan voelen omdat iemand er last van heeft, zo zou ik dat interpreteren.
vrouw92
22-07-2025 om 13:56
Diezijnvanmij schreef op 22-07-2025 om 13:51:
[..]
Dat is wel heel erg uit jezelf geredeneerd. Als je netjes de voorschriften volgt (tussen welke tijden je bijv. mag klussen) voldoe je wel aan je 'goede buren plicht'.
Kan je een noise cancelling headphone opzetten?
Die zit aan de oplader inderdaad..
vrouw92
22-07-2025 om 13:57
Liara schreef op 22-07-2025 om 13:53:
Ik zou een briefje krijgen over mijn verbouwing best ongemakkelijk vinden, eerlijk gezegd. Dan zou ik me bezwaard gaan voelen omdat iemand er last van heeft, zo zou ik dat interpreteren.
Dat kan ik me goed voorstellen, maar ik kan me ook voorstellen dat mijn buren last van mij hebben. Ik doe zelf altijd heel erg voorzichtig met geluid en laat het altijd weten. Ik vraag ze ook niet te stoppen om te verbouwen, dat zou onredelijk zijn. Maar wel een vraag wanner ze verwachten klaar te zijn. Dan kan ik er zelf rekening mee houden. Nu stoort het me alleen maar.
Peaches
22-07-2025 om 14:02
Liara schreef op 22-07-2025 om 13:53:
Tja, dat is toch ook gewoon zo. Als je lawaai maakt, hebben daar meestal mensen last van. Het is niet anders. Als je die mensen dan kan helpen door een idee te geven van de planning, dan is dat toch fijn?
krulliebollie
22-07-2025 om 14:05
vragen hoe lang het duurt mag zeker en is niet gek.. sterkte met de overlast.
Tjilp
22-07-2025 om 14:08
Ga naar de bibliotheek. Kun je daar rustig van alles lezen, een kop koffie nemen. En als je met je rug naar de meeste mensen toe gaat zitten, of nadrukkelijk verdiept in je lectuur, komt het vast goed.
Klussende buren is altijd vervelend, of ze het nou melden of niet. En het is extra vervelend als je thuiswerkdagen hebt. Of thuis op een kleinkindje past. Of ziek bent. Of...
letterkoekje
22-07-2025 om 14:20
Ondanks dat ik het vervelend voor je vind, denk ik: moeten ze alle buren afgaan om te melden dat ze gaan klussen. En hoe lang dat duurt? Kunnen die mensen dat inschatten? Ze zijn misschien ook afhankelijk van externe werklui, aanlevering van materialen, ... Ze weten het misschien zelf ook niet.
Ik zou er niet mee kunnen lachen als een buur (ook al heeft die redenen om dat te vragen) bij mij aan de deur kwam met de vraag naar een termijn. Dat komt bij mij eigenlijk een beetje kinderachtig over. Want elke firma doet zijn best om werken op korte termijn af te handelen, want dat scheelt in prijs van werkuren voor de klant.
Ook al zou er achter jouw vraag geen slechte bedoeling zitten, ik hield mijn hart vast en zou denken: wat is het volgende. Bij mij (bij mij!) komt dat een beetje over als ruzie zoeken. Het is niet eens het naastliggende huis, wat gaat er gebeuren als daar verbouwingswerken moesten plaatsvinden?
Zoals mensen hier zeggen: bib gaan, gaan wandelen, vriendin gaan bezoeken, fietsen, en vooral proberen aandacht op iets anders te richten.
Ik wens je oprecht sterkte.
Tuinfluiter
22-07-2025 om 14:20
Ik ben het met je eens dat buren op de hoogte stellen wanneer je geluid overlast produceerd gewoon fijn en netjes is. Ik verwacht echt niet dat mensen in de directe omgeving niet klussen maar als ik weet wanneer plan ik afspraken zodat ik er het minste last van heb. ik ga dan lekker golfen of wandelen of iets anders buiten de deur doen.
Zelf ga ik het gewoon vragen en leg dan rustig uit dat ik dan met mijn bezigheden rekening kan houden met hun klus geluiden.
Zelf stel ik mijn buren bij grotere klussen altijd op de hoogte dat en hoelang er herrie is ze kunnen dan zelf beslissen wat ze met die informatie doen.
Due-scimmie
22-07-2025 om 14:28
Wij hebben enkel onze directe buren op de hoogte gesteld toen we gingen klussen. Niet eens erbij stilgestaan dat je de rest van de straat ook langs zou moeten gaan. Nu hebben wij goed contact met de straat dus bij vragen kwamen ze vanzelf.
Wij hebben 14 weken verbouwd en kon vantevoren echt niet zeggen op welke tijden er wel of niet herrie zou zijn. (Muv de keer dat ze om half 8 gingen slopen).
Is er geen buurt app waarin iets gedeeld is?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.