Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Ventilator, aircooler of iets anders

Vanmorgen is mijn ventilator helaas overleden. Nu wil ik graag een vervanging, maar ik twijfel wat te nemen. Toen we de ventilator kochten, was er nog niet zoveel keuze (zo oud is hij al, het is niet gek dat hij stuk is gegaan). Het probleem is: mijn werkkamer is een vide (zie voor voorbeeld (het gaat om de kamer boven): https://image.vtwonen.nl/226325824/width/2048/vide-in-huis-voordelen-inrichten-opties) en ik heb geen toegang tot buiten (geen raam of deur). Omdat alle warme lucht naar boven gaat, is het daar extra warm. Een (mobiele airco) is geen optie. Dat hoeft ook niet, een paar graden koeler is al fijn en het is maar voor een paar dagen per jaar. Geluid maakt niet zoveel uit, hij wordt niet 's nachts gebruikt.

Als ik ga googelen, zie ik een gewone ventilator, een bladloze ventilator, een aircooler, een luchtcirculator. Wat moet ik nemen? En welk merk? Is een onbekend merk van de Action of Lidl net zo goed als een A-merk? 

Water drinken voordat je dorst krijgt maakt de hitte veel dragelijker. Dat mag een glaasje fris zijn maar voornamelijk water.
Hoorde ik ooit de eigenaresse van een Franse camping vertellen. Ze sprak wat Nederlands.
Die malle Ollanders gaan pas drinken als ze dorst hebben! Je moet drinken voordat je dorst krijgt! Meteen bij opstaan al een glas water nemen en de hele dag door blijven drinken. Met deze hitte (het was toen 35-38°C) moet en gemiddelde vrouw (170 lang 60 kg zwaar) zo'n 2 liter drinken en als je langer en of zwaarder bent zelf meer.

Als ik nu weet dat het warm wordt heb ik om 12.00 al meer dan een liter water op eventueel verpakt in diverse kopjes thee.

Echt dat maakt de hitte veel beter te dragen.

Ik heb er meerdere van deze; relatief geluidsarm model: 

Tafelventilator-30-cm-3-snelheden-40-Watt?io=transform:fit,width:1470,height:1960&format=webp

Onder diverse merknamen en diverse prijzen te koop. Zwart en wit. Ik heb ze zelf met een op afstand bedienbare schakelaar neergezet. 

Ik heb gister een toren ventilator van de action gekocht. Ik ben niet zoveel gewend, we hadden ook een keertje, tafelmodel. Deze vind ik echt heerlijk. €17.95

Wij hebben er eentje van Moa, die heeft diverse standen en je kan die met water vullen. Ik vind dat de stilste en prettigste van wat we hebben uitgeprobeerd en nog hebben staan. En op nummer twee staat eentje van Dyson, een soort rechtopstaande ovaalachtige vorm.

MiniJCW

MiniJCW

24-06-2026 om 13:20 Topicstarter

Evaluna schreef op 24-06-2026 om 12:13:

Ik heb gister een toren ventilator van de action gekocht. Ik ben niet zoveel gewend, we hadden ook een keertje, tafelmodel. Deze vind ik echt heerlijk. €17.95

Ik heb inmiddels ook gelezen dat een aircooler de lucht ook vochtig maakt en het juist klammer wordt. Ik vind dit ook wel een mooi ding, dus ik denk dat die het wordt. Hopelijk hebben ze er nog één 

En water drinken doe ik inderdaad al veel. Wel een goede tip om juist water te drinken voordat je dorst krijgt.

rionyriony schreef op 24-06-2026 om 11:25:

Ik heb er meerdere van deze; relatief geluidsarm model:

Tafelventilator-30-cm-3-snelheden-40-Watt?io=transform:fit,width:1470,height:1960&format=webp

Onder diverse merknamen en diverse prijzen te koop. Zwart en wit. Ik heb ze zelf met een op afstand bedienbare schakelaar neergezet.

Van deze boys heb ik er in één keer drie grote staande en een klein tafelmodel bij de praxis besteld.  Gewoon oldskool ventilators. Werkt prima voor de gevoelstemperatuur. 

Wij hebben drie jaar geleden airco laten installeren in meerdere ruimtes. Vooral in de slaapkamer vind ik het heerlijk, wat alle wetenschappers ook mogen beweren. Ja, na een week begint je lijf zich aan te passen aan de warmte en wordt het minder erg, maar sorry, daar ga ik niet op zitten wachten. Ik heb al slaapproblemen bij normale temperaturen, ik vind het best zo.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.