Huiskamer
Herfstappeltaart
18-12-2025 om 09:13
Tegenvallend speelgoed
Welk speelgoed (van vroeger en nu) viel tegen?
Herfstappeltaart
18-12-2025 om 09:15
Naar aanleiding van het 'vroeger' topic: wij hebben al heel wat speelgoed aangeschaft wat achteraf het geld niet waard was. O.a. de toren van Pisa vroeger. Onze kinderen werden daar voornamelijk driftig van omdat het steeds omviel.
Voor de kleinkinderen: SmartMax magnetische ballen en stokjes. Die vallen ook om en uit elkaar. En ze waren behoorlijk prijzig.
masatu
18-12-2025 om 09:38
Herfstappeltaart schreef op 18-12-2025 om 09:15:
Voor de kleinkinderen: Smartmax magnetische ballen en stokjes. Die vallen ook om en uit elkaar. En ze waren behoorlijk prijzig.
Grappig, Smartmax viel hier vanaf vrij jong (1j) al goed in de smaak, maar dan niet perse om echt iets te bouwen maar eerder 2d-figuren, ballen/staafjes aan elkaar plakken en weer loshalen, aan stoelpoten plakken, etc. Met de smartmax-knikkerbaan (vanaf 2j) wordt ook leuk gespeeld (maar alleen als wij hem voor hem opbouwen, zelf bouwen lukt nog niet).
On-topic: op de 1 of andere manier zijn er best veel knuffels in ons huis verzeild geraakt (terwijl we er zelf denk ik maar 2 hebben gekocht), en daar wordt helemaal niks mee gedaan of naar omgekeken. Ook bijv. leuke gehaakte knuffeltjes / 'speelgoed' van een boerderij met dieren, boer, kruiwagen, etc. wordt niet naar omgekeken. Ik heb ze laatst maar allemaal in één grote mand gedaan en op zolder gezet zodat ik ze in elk geval niet meer tegenkom als loze vulling van allerlei lades en kastjes in huis.
Verder hadden we een grondbox, met het idee om zoontje daar af en toe even veilig in te kunnen opsluiten toen hij een beetje uit de normale box was gegroeid. Dat werkte niet. Het was een prima opslagplek voor speelgoed en zoon vond het ook even leuk om het deurtje open en dicht te doen, maar opgesloten worden was één en al ellende (terwijl hij het tot die tijd in de normale box best prima vond).
Ginevra
18-12-2025 om 09:55
ik wilde als kind graag een play doh set hebben, met poppetjes waar je de klei met een apparaatje door gaatjes in het hoofd kon persen en dan groeiden er zogenaamd haren uit. Leek me geweldig.
meestal kreeg ik dat soort dingen niet, maar deze keer kreeg ik mijn zin. Wat viel dat tegen, ik durfde het niet te zeggen maar ik denk dat ik er twee keer mee heb gespeeld. Tja, het werkte, en dan knipte je die “haren” af, en dan deed je het nog een keer. En verder kon je er weinig mee.
Bakblik
18-12-2025 om 10:06
O Ginevra
play doh dat was wel echt heel tegenvallend. Wij hadden van die speelklei uit zoon pakje met 10? gekleurde staafjes en dat bleef natuurlijk niet zuiver dus mijn dochter had nieuwe gevraagd voor haar verjaardag. Dat werd 2 potjes play doh gekregen van vriendinnetjes op haar partijtje. Werd best snel droog en niet lekker meer om mee te spelen.
4 Maanden later was vriendinnetje tevens buurmeisje jarig en zij kreeg van haar ouders de play doh ijsmachine.
Na 1 keer spelen had buurvrouw door dat het best wat troep gaf, kleine pulkjes rode klei op je houten vloer die dan aan de witte gordijnen kleefden. Buurkind mocht er niet meer thuis mee spelen dus ze deed bij mij en poging. Ik kende het niet dus heb het ook 1 keer goed gevonden.
Ijsjes draaien lukte niet goed en overal kleine korreltjes van die klei en als je klaar was met spelen moest dat apparaat heel goed schoongemaakt worden anders werden die korreltjes nog erger.
Dochter wilde ook nog iets van play doh voor de Sint maar dat heeft Sint gelukkig nooit voor haar meegebracht. 😜
masatu
18-12-2025 om 10:28
Ik mocht als kind ook nooit Play Doh ondanks dat ik het graag wilde, mijn ouders vonden dat ook maar niks
Maar ik heb nu mijn zoontje (2,5j) voor Sinterklaas een (tweedehands) set (met nieuwe klei) gegeven, inclusief "ballenmaakmachine", deegrollers, mesjes, uitsteekvormpjes, spuitjes, etc. En hij speelt er zo heerlijk mee, pakt het elke keer weer uit de kast, zo 1,5 uur zoet met kneden, "eten koken" en mee prutsen
Natuurlijk zit ik wel continue naast hem en klei ook gezellig mee (en ik vind het zelf stiekem ook heerlijk om mee te spelen en figuurtjes te maken). Groot plastic tafelkleed op tafel, alleen kleien zittend op de kinderstoel & kliederschort aan, en tot nu toe geen enkele last van troep. Echt de topper qua Sinterklaas-cadeaus van dit jaar. Maar wie weet denk ik er over een tijdje anders over
Herfstappeltaart
18-12-2025 om 10:53
masatu schreef op 18-12-2025 om 09:38:
[..]
Grappig, Smartmax viel hier vanaf vrij jong (1j) al goed in de smaak, maar dan niet perse om echt iets te bouwen maar eerder 2d-figuren, ballen/staafjes aan elkaar plakken en weer loshalen, aan stoelpoten plakken, etc. Met de smartmax-knikkerbaan (vanaf 2j) wordt ook leuk gespeeld (maar alleen als wij hem voor hem opbouwen, zelf bouwen lukt nog niet).
On-topic: op de 1 of andere manier zijn er best veel knuffels in ons huis verzeild geraakt (terwijl we er zelf denk ik maar 2 hebben gekocht), en daar wordt helemaal niks mee gedaan of naar omgekeken. Ook bijv. leuke gehaakte knuffeltjes / 'speelgoed' van een boerderij met dieren, boer, kruiwagen, etc. wordt niet naar omgekeken. Ik heb ze laatst maar allemaal in één grote mand gedaan en op zolder gezet zodat ik ze in elk geval niet meer tegenkom als loze vulling van allerlei lades en kastjes in huis.
Verder hadden we een grondbox, met het idee om zoontje daar af en toe even veilig in te kunnen opsluiten toen hij een beetje uit de normale box was gegroeid. Dat werkte niet. Het was een prima opslagplek voor speelgoed en zoon vond het ook even leuk om het deurtje open en dicht te doen, maar opgesloten worden was één en al ellende (terwijl hij het tot die tijd in de normale box best prima vond).
Ja wat jij noemt kan met SmartMax maar echt bouwen zoals op de plaatjes staat is waardeloos. De staafjes blijven niet staan en raken te makkelijk los van elkaar. En voor veel bouwwerkjes moet je steeds nieuwe dozen bijkopen anders heb je niet voldoende.
Herfstappeltaart
18-12-2025 om 10:55
Met Playdoh hebben de kleinkinderen wel vrij veel gespeeld. Ook die harenpop hadden we maar daar is de lol snel af. We maakten voornamelijk zelf fantasiedingen als taartjes, croissantjes, 'gereedschap' enz. Ik kleide zelf mee. Inderdaad doeken over de stoelen, knoeischort aan en alleen op tafel met een zeil.
Meesje
18-12-2025 om 11:31
Knuffels zijn hier een grote hit. Terwijl ik daar zelf als kind niks aan vond.
Oudste dochter heeft in de loop van de tijd 2 babypoppen gekregen, maar speelt er nooit mee. Daarbij poppenbedje, potje, draagzak worden niet gebruikt. Buggy wel om haar knuffels, voetbal en auto's in rond te rijden.
Colorino; ze sorteert de dopjes op kleur en dat was het dan weer. Ze raakt gefrustreerd dat de tekeningen niet gedetailleerd genoeg nagemaakt kunnen worden met die grote doppen.
Een kralenspiraal; vindt dochter overal geweldig, maar thuis kijkt ze er niet naar om.
Duplo: ze bouwt er niet mee. De auto's en diertjes vindt ze wel prachtig.
Klei: dochter had heel dure klei gekregen van schoonzus. Speciaal voor kleine kinderen kennelijk. Klei was niet kneedbaar en plakte niet en kwam in drie greige kleuren. Hij kon wel uit elkaar getrokken worden en in plukken op de vloer. De goedkope action/wibra klei doet het daarentegen geweldig.
Hit: houten treinbaan, autogarage, knuffels, grote bak met rijst, keukentje.
madee
18-12-2025 om 12:30
Zo’n electronisch huisdier, een opvolger van Tamagotchi. Wat een gruwel, het was voor ons de hel…! We hebben em ook met die bewoordingen weer ingeruild, gelukkig kon dat.
HumpieDumpie
18-12-2025 om 13:01
Tja of iets een miskoop is of niet, is natuurlijk erg afhankelijk van je kind. Hier is eigenlijk al het bouw speelgoed (van blokken tot lego) een miskoop geweest. Onze kinderen zijn gewoon geen bouwers.
Alles wat te maken heeft met knutselen, kleuren en tekenen is bij ons altijd een grote hit.
Herfstappeltaart
18-12-2025 om 13:05
HumpieDumpie schreef op 18-12-2025 om 13:01:
Tja of iets een miskoop is of niet, is natuurlijk erg afhankelijk van je kind. Hier is eigenlijk al het bouw speelgoed (van blokken tot lego) een miskoop geweest. Onze kinderen zijn gewoon geen bouwers.
Alles wat te maken heeft met knutselen, kleuren en tekenen is bij ons altijd een grote hit.
Nee dat bedoel ik niet. Blokken van Lego zijn gewoon goed van kwaliteit en er kan prima mee gedaan worden waar het voor bedoeld is. Dat een kind het niet leuk vindt is iets heel anders.
HumpieDumpie
18-12-2025 om 13:16
Herfstappeltaart schreef op 18-12-2025 om 13:05:
[..]
Nee dat bedoel ik niet. Blokken van Lego zijn gewoon goed van kwaliteit en er kan prima mee gedaan worden waar het voor bedoeld is. Dat een kind het niet leuk vindt is iets heel anders.
Dan klopt je eigen voorbeeld ook niet helemaal. De toren van Pisa is van prima kwaliteit, mij kinderen spelen er met plezier mee.
Maar goed in z'n algemeenheid is mij ervaring dat ook voor veel speelgoed geldt goedkoop = duurkoop. Ik koop liever iets van goede kwaliteit (vaak iets duurder) dan dat het na 2x gebruik uit elkaar valt.
Herfstappeltaart
18-12-2025 om 13:21
HumpieDumpie schreef op 18-12-2025 om 13:16:
[..]
Dan klopt je eigen voorbeeld ook niet helemaal. De toren van Pisa is van prima kwaliteit, mij kinderen spelen er met plezier mee.
Maar goed in z'n algemeenheid is mij ervaring dat ook voor veel speelgoed geldt goedkoop = duurkoop. Ik koop liever iets van goede kwaliteit (vaak iets duurder) dan dat het na 2x gebruik uit elkaar valt.
Nou in de tijd dat wij het hadden (jaren 80, begin 90) was in elk geval de vermeldde leeftijd niet correct. Er was niemand van de vriendinnen die het kon. Gewoonweg te moeilijk. Maar je hebt gelijk: de kwaliteit was niks mis mee.
Die SmartMax is trouwens absoluut niet goedkoop.
Hadewych
18-12-2025 om 13:50
Merchandise-speelgoed van artiesten. De kinderen werden dan toch wel geplaagd met waar ze fan van zijn en dan was de lol eraf.
Hadewych
18-12-2025 om 13:51
HumpieDumpie schreef op 18-12-2025 om 13:16:
[..]
Precies. En als het goed speelgoed is, is mijn ervaring dat je het nog prima aan iemand anders kunt geven of doorverkopen.