Huiskamer
Moosey
11-08-2025 om 17:40
Te weinig tijd
Ik heb een heel leuk leven, heel leuk werk, ik sport, doe leuke dingen, vrienden, fijne relatie, huis, grote tuin. Geen kinderen. Maar waar ik maar tegenaan blijf lopen is het gevoel dat ik altijd te weinig tijd heb voor alles wat ik zou willen doen, terwijl ik ook heus wel tijd loop te verniksen (op dit forum bijvoorbeeld..) Maar ik vind ook weer niet dat elke minuut van de dag nuttig moet besteden, dat houdt geen mens vol denk ik.
Ik weet niet goed of ik moet zoeken naar echte tijdswinst (dingen efficiënter doen/strenger voor mezelf zijn) of dat ik zou moeten proberen om wat minder te willen (dat wil ik natuurlijk eigenlijk niet, want ik wil al die dingen dus
) Ik ben al wel bezig met wat grotere beslissingen die het leven iets overzichtelijker gaan maken (verhuizen naar een plek dichter bij mijn werk met een minder bewerkelijk huis en geen of een kleine tuin) maar dat gaat allemaal nog wel even duren (en verhuizen kost natuurlijk ook hartstikke veel tijd!) en ik denk ook niet dat dat alles op gaat lossen, dit zit ook gewoon deels in mij.
Beetje vaag misschien zo maar ik dacht dat alles opnoemen wat ik doe en wil doen ook niet perse nuttig zou zijn, ik ben benieuwd of iemand bovenstaande herkent en tips heeft over hoe het aan te pakken.
Moosey
11-08-2025 om 17:44
Oh ja, wat het misschien wel ingewikkelder maakt is dat ik onregelmatig werk, dus het is lastiger om structuur aan te brengen in mijn werk dan het voor de meeste mensen is
Kampeerder
11-08-2025 om 17:47
Hoe zit het financieel? Niet dat je nu je salaris hier hoeft neer te gooien hoor!
Denk eens na of je dingen kunt uitbesteden. Dingen waarvan je vindt dat ze gedaan moeten worden maar niet beslist door jou zelf.
Schoonmaker, tuinman, glazenwasser. Voor alles geld m/v uiteraard.
Rainbow91
11-08-2025 om 17:50
misschien eens een week/maand bijhouden wat je doet en hoe lang je dat doet? Zoals anderen hun financiën bijhouden om te zien waar het geld onbewust weg loopt, kun jij dan zien waar jouw tijd heen gaat. En zien kunt of het gevoel van tijd te kort hebben daadwerkelijk blijkt te kloppen of dit bv een vorm van stress is.
En wat zou je nog meer willen doen/meer van willen doen als je meer tijd zou hebben?
rionyriony
11-08-2025 om 18:30
Gebeurt maar weinig - vorig jaar had ik een enorm borduurwerk wat ik per sé voor de allereerste decemberfeestdag af wou hebben. Dus een strak schema de laatste maanden - begon deze tijd dacht ik, waarna ik het meeste nog drie of vier keer uithaalde en dan een betere kleur ging maken.
Ik had hem half oktober af en aan de muur.
Maar het was niet strikt nodig natuurlijk. "Willen" is maar relatief. Als hij een maand later klaar was geweest dan had ik er echt niet om gehuild. Niemand.
Ik heb dus de theorie dat ik al die dingen opdraag aan mezelf omdat ik me anders realiseer hoe betrekkelijk alles is. Maar ik houd dit bij mezelf - anderen zullen andere redenen hebben.
Momenteel weer zo'n wintertafereel, maar deze keer moet ik me juist temperen anders is het te vroeg klaar en zijn we nog bezig aan de "Indian Summer". Ik verheug me wel onwijs op komend herfst-winterseizoen. Komt er nog allemaal aan!
Ik hoop dat je ook alles beleeft wat je doet en dan helemaal aanwezig bent en niet alvast bezig met het volgende.
letterkoekje
11-08-2025 om 19:19
Ik weet niet waarop ik me baseer, maar ik heb het gevoel dat TO niet openstaat voor hulp inkopen. Onder het motto: wat je zelf doet, doe je beter.
Vergis ik me daarin Moosey? Ik ben namelijk ook zo.
Dutchgirly
11-08-2025 om 20:02
Ik herken dit wat je omschrijft. Ik ervaar dit gevoel vooral doordeweeks als ik moet werken. Ik zou het liefste elke dag even mindfullness doen, een puzzel maken, zoiets. Maar het komt er niet van. Met werk, koken, eten, sporten en mijn hond uitlaten zit iedere werkdag gewoon eigenlijk al te vol. Ik ben zelfs minder na het werk gaan doen, omdat ik stress kreeg van dat mij dagen zo vol/druk waren. En daar voelde ik me dan ook weer schuldig over. Ik heb geen oplossing, alleen dat ik het herken. Soms denk ik wel eens over minder gaan werken (minder uren op 1 dag) maar dat heeft zo'n grote financiële consequenties dat ik het niet doe.
Roos57
11-08-2025 om 20:20
Je hebt een heel leuk leven . Sta je daar wel bij stil ?
Of ben je in je hoofd al weer bij het volgende?
Neweve
11-08-2025 om 20:52
Dutchgirly schreef op 11-08-2025 om 20:02:
Ik herken dit wat je omschrijft. Ik ervaar dit gevoel vooral doordeweeks als ik moet werken. Ik zou het liefste elke dag even mindfullness doen, een puzzel maken, zoiets. Maar het komt er niet van. Met werk, koken, eten, sporten en mijn hond uitlaten zit iedere werkdag gewoon eigenlijk al te vol. Ik ben zelfs minder na het werk gaan doen, omdat ik stress kreeg van dat mij dagen zo vol/druk waren. En daar voelde ik me dan ook weer schuldig over. Ik heb geen oplossing, alleen dat ik het herken. Soms denk ik wel eens over minder gaan werken (minder uren op 1 dag) maar dat heeft zo'n grote financiële consequenties dat ik het niet doe.
Dit voelt best herkenbaar.
Wat mij hielp was mezelf een ritme doel stellen. Dus nu lees ik iedere dag, nadat de kids naar bed zijn 5 bladzijdes tot 3 uur. De dagen voelen door de afwisseling met de schermen gelijk nuttiger. En de schermen bewuster. Misschien werkt zoiets ook wel voor een mindfulness momentje?
Vrijevlinder
11-08-2025 om 21:26
Herkenbaar. Is een halve of hele dag minder werken een optie?
Het kan ook zijn dat je te veel wil, en dan is het een kwestie van keuzes maken. Heb je iets specifieks waar je nu niet aan toe komt, of is het voor alle dingen te weinig tijd hebben?
Almdudler
11-08-2025 om 21:47
Herkenbaar!
Na jaren van neerslachtigheid en m’n dagen niet kunnen doorkomen eindelijk antidepressiva gekregen. M’n leven is 180 graden gedraaid en kom nu echt tijd te kort. Ik vraag me echt af hoe mensen met kinderen hun leven op de rit hebben en tijd hebben om nog andere dingen te doen naast het zorgen voor kids en het huishouden.
En dan werk ik ‘maar’ 4 dagen. Met 5 dagen zou ik echt niet weten waar ik de tijd vandaan zou moeten halen.
Stimpie
11-08-2025 om 21:55
Ik herken het, maar ben me er ontzettend van bewust dat ik ook gewoon teveel wil. En te perfectionistisch ben.
Ik zie altijd wel wat dat ik beter kan, netter wil of dat er ergens een kruimel ligt dus dat ik eigenlijk even moet stofzuigen. Als ik die kruimels bijvoorbeeld gewoon zou kunnen laten liggen had ik tijd voor iets anders. Zo ook met vingertasten op de ramen van de tussendeuren, die paar onkruidjes op de oprit, etc. Er is geen mens die zich daar druk om zou maken dat ik dat laat zitten, en ik had zeker een uur lekker kunnen lezen!
En zodra het einde van mijn klusjes in zicht komt schiet er een leuk projectje door mijn hoofd. Maar zover komt het zelden. En dan baal ik weer van dat leuke project.
Ik hou dat gevoel echt zelf in stand!
Moosey
11-08-2025 om 23:06
Wat veel fijne reacties, dank jullie wel! Ik probeer een aantal vragen/suggesties die ik heb onthouden te beantwoorden:
Wat zou ik meer doen als ik meer tijd had: aan de ene kant meer ‘moetjes’: het huishouden, klusjes in huis, de tuin, vaker naar m’n ouders (en nee, gelukkig heb ik geen perfectionistische neigingen, dat scheelt al wel) en aan de andere kant vooral meer mensen zien die ik nu voor mijn gevoel te weinig zie (zowel vrienden als familie) En misschien ook nog wat vaker iets in m’n eentje doen (ik nam een paar weken terug eindelijk weer eens de tijd om drie dagen te gaan kamperen in mn eentje en dat was zaaaaalig, een dagje in mn eentje naar een stad vind ik ook heel erg leuk) Best veel wensen nog dus..
Dingen uitbesteden: ja goeie. Ik heb al een begin gemaakt met een deel van de tuin uitbesteden, daarvoor gaat 2 a 3 keer per jaar een tuinvrouw + hulpje komen, en ik ga dan zelf ook nog meehelpen, dat gaat wel lekker opschieten (maar echt tijd schelen gaat me dat niet, want ik moet dan nog steeds zeker zoveel tijd erin steken als nu (ik heb dit jaar echt heel weinig gedaan) maar wel veel frustratie omdat het er dan een stuk beter uit zal zien)
Huishouden deels uitbesteden heb ik altijd een beetje afgehouden, ik heb dat een korte periode wel gedaan toen mijn partner heel ziek was en alles op mij neer kwam, en ik vond iemand in huis hebben die dan kwam poetsen terwijl ik er zelf ook was héél ingewikkeld. Maar het resultaat wel heel fijn. Dus misschien moet ik dat heroverwegen, en dan zo plannen dat er gepoetst wordt als ik er niet ben
De stok achter de deur om het huis opgeruimd te hebben als de poets kwam vind ik ook wel vervelend maar werkte wel heel goed.
Minder werken: mja. Technisch gezien zou het kunnen, maar ik vind wat ik doe dus echt fantastisch en ook daarin heb ik hetzelfde probleem: ik krijg alles wat ik wil doen al niet helemaal in mijn uren gepropt. Dus het voelt nogal gek om dan minder te gaan werken (naast dat het met de eventuele verhuizing financieel ook wel een probleem zou kunnen opleveren, zeker omdat liefs financiële bijdrage drastisch gedaald is sinds z’n ziekte) Gek genoeg frustreert het me in mijn werk eigenlijk niet dat ik nooit alles kan doen wat ik wil, wat lukt is mooi meegenomen en de rest komt nog wel ns.
Dagboek/schema bijhouden: goed idee! Ik heb inderdaad vaak het gevoel dat er tijd wegglipt ofzo, wat iemand anders ook al schreef: ik heb niet eens kinderen! Dan zou ik toch genoeg tijd moeten hebben voor alles (nou ja, een groot deel doe ik het ook voor) wat ik wil. En ik heb wel vaker inzichten opgedaan door consequent een dagboekje bij te houden op een specifiek onderwerp, dus dat moet ik hier ook maar ns mee gaan doen.
Geniet ik wel van alles wat ik wel doe: ja, echt, heel erg zelfs over het algemeen. Alleen die frustratie van wat er nog meer zou moeten/kunnen steekt met enige regelmaat de kop op, en ik zou het zo prettig vinden als dat minder werd.
ToetieToover
12-08-2025 om 00:13
Die ‘moetjes’ zou ik lekker schrappen van je to do list en die dagjes alleen opladen alvast voor het hele jaar inplannen
Het helpt om bewuste keuzes te maken en te bepalen wat je nu écht wilt doen. Met de focus op doen wat je leuk vindt. Als je daar over nadenkt, kom je misschien een stap verder. Bijvoorbeeld je wilt een schoon huis maar je houdt niet van het huishouden doen. De ‘doen’ komt uit de bekende “moet ik dit nu doen” methode. Kun je het laten? Of overlaten omdat je het niet zelf hoeft te doen? Enzovoorts.

Waterfles
12-08-2025 om 01:17
Ik geloof dat het deels in the mind zit. Hoe je het beleefd.
Kan het zijn dat er van binnen veel in je omgaat en je daar weinig rust ervaart.
Dat kan veel onrust geven, het gevoel dat je achter de feiten aanloopt.
Iets als leren mediteren kan helpen, en een cursus Mindfullness. Daar leer je vollediger de ervaring te ‘beleven’. Je zintuigen leer je meer in te schakelen.
Dat geeft rust, rust omdat je vollediger in het moment bent. Als je ervaringen met je hele wezen doorleeft is dat vooral heel prettig, kalmerend, kloppend gevoel.
Normaal speelt er veel meer een bepaald gejaagd gevoel op de achtergrond, onrust.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.