Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Supermarkt, wie koopt het ?

Bij sommige supermarktproducten vraag ik mij af, wie koopt het en waarvoor gebruik je het. Als het enigszins kan graag met plaatje. 

Mocht je het bij een supermarktproduct afvragen, plaats het gerust in dit topic. 

DeOnbekende schreef op 26-01-2025 om 09:16:

[..]

Je hebt je gasten serieus blikken soep die 8 jaar over datum zijn (en die je zelf blijkbaar dus ook niet te eten vindt, anders stond het niet zó lang) voorgezet? Wat ongelooflijk krenterig.

Pardon!!

Goed voedsel gooi je niet weg.

En kun jij in andermans portemonnee kijken?

Wat een enorm kortzichtige en onnodig kwetsende reactie.

Zie ook het artikel van de Consumentenbond hierover, ook zijn geven aan dat een blik ook meer dan een jaar over datum nog gebruikt kan worden.

https://www.consumentenbond.nl/duurzamer-eten/houdbaarheidsdatum-voeding

Nou ja ik zou dat zelf nooit doen. Maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken. 

Grindelwald schreef op 26-01-2025 om 09:36:

Nou ja ik zou dat zelf nooit doen. Maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken.

Maar voedselverspilling is wat mij betreft iets waar we heel makkelijk iets aan kunnen doen door een tht te gebruiken waar hij voor is: tht is een kwaliteits aanduiding, geen veiligheids aanduiding. Tht = tenminste houdbaar tot. Tgt= te gebruiken tot, wat wel een veiligheidsaanduiding is. 

Een tgt datum vind je op vlees en vis altijd kort houdbare producten,  die producten zijn mogelijk onveilig na de tgt datum, al is daar ook wel een marge in maar daar zal ik aan anderen niet het advies geven dat het nog wel gebruikt kan worden. Zeker niet bij kwetsbare groepen.

Maar je merkt dat productkennis echt heel veel lager is dan pak 'm beet 25 jaar geleden. Er wordt alleen nog vertrouwd op de cijfertjes, niet meer op eigen waarneming. 

https://www.consumentenbond.nl/duurzamer-eten/houdbaarheidsdatum-voeding

Wat mij betreft blijft de tgt datum gehandhaafd want gaat over veiligheid en wordt de tht datum die alleen over kwaliteit gaat geschrapt. Muffe koekjes zijn niet gevaarlijk alleen niet zo lekker maar kun je bv nog prima oppiepen in de oven of een toetje. 

Ysenda schreef op 26-01-2025 om 09:33:

[..]

Pardon!!

Goed voedsel gooi je niet weg.

En kun jij in andermans portemonnee kijken?

Wat een enorm kortzichtige en onnodig kwetsende reactie.

Zo "goed" dat je het zelf 8 jaar hebt laten staan. Je had het ook zelf kunnen eten en je gasten van het uitgespaarde geld iets redelijks kunnen voorzetten, als dat echt de reden is. Of nodig geen mensen uit, kan ook. 

Ik geef mensen altijd de keuze als ik iets aanbied dat over de datum is. Komt eigenlijk alleen voor met bier, dat redt het net niet naar de volgende verjaardag qua datum. Mijn zus heeft mij minstens drie jaar over de datum thee voorgezet, dat vond ik toch niet zo leuk toen ik erachter kwam.

Al is een product 1 dag over de datum dan gaat het weg bij mij. Gelijk de kliko in! Ik ga toch niet risico lopen om ziek te worden voor die paar centen. 

DeOnbekende schreef op 26-01-2025 om 09:56:

[..]

Zo "goed" dat je het zelf 8 jaar hebt laten staan. Je had het ook zelf kunnen eten en je gasten van het uitgespaarde geld iets redelijks kunnen voorzetten, als dat echt de reden is. Of nodig geen mensen uit, kan ook.

Beter lezen! Ik heb ze niet zo lang laten staan, ze kwamen uit de voorraad van mijn moeder! En ik trek geen groot blik open als ik dan alsnog de helft van een goed product moet weggooien.

En een oordeel of het lekker was of niet van achter een scherm is ook niet mogelijk als je het zelf niet gegeten hebt lijkt mij.

Lekker makkelijk iemand veroordelen vanachter een beeldscherm.

Dat iemand het anders aanpakt dan jou kan je ook aan het denken zetten, veroordelen is niet nodig. Je kunt ook vragen waarom iemand het anders doet dan jij of dan de mainstream.

Ysenda schreef op 26-01-2025 om 10:05:

[..]

Beter lezen! Ik heb ze niet zo lang laten staan, ze kwamen uit de voorraad van mijn moeder! En ik trek geen groot blik open als ik dan alsnog de helft van een goed product moet weggooien.

En een oordeel of het lekker was of niet van achter een scherm is ook niet mogelijk als je het zelf niet gegeten hebt lijkt mij.

Lekker makkelijk iemand veroordelen vanachter een beeldscherm.

Dat iemand het anders aanpakt dan jou kan je ook aan het denken zetten, veroordelen is niet nodig. Je kunt ook vragen waarom iemand het anders doet dan jij of dan de mainstream.

Ik vind dit echt zó belachelijk en ongastvrij dat ik helemaal niet benieuwd ben naar het "waarom". Ik vind het gewoon echt niet kunnen. Je had mensen wel ziek kunnen maken.

Ik gooi zelf ook niet graag eten weg, maar er zijn grenzen. 

MMcGonagall schreef op 26-01-2025 om 10:04:

Ik geef mensen altijd de keuze als ik iets aanbied dat over de datum is. Komt eigenlijk alleen voor met bier, dat redt het net niet naar de volgende verjaardag qua datum. Mijn zus heeft mij minstens drie jaar over de datum thee voorgezet, dat vond ik toch niet zo leuk toen ik erachter kwam.

Thee zonder aroma blijft oneindig goed, thee met ongeveer 2 jaar. 

DeOnbekende schreef op 26-01-2025 om 10:10:

[..]

Ik vind dit echt zó belachelijk en ongastvrij dat ik helemaal niet benieuwd ben naar het "waarom". Ik vind het gewoon echt niet kunnen. Je had mensen wel ziek kunnen maken.

Ik gooi zelf ook niet graag eten weg, maar er zijn grenzen.

Nee, want als het blik bol staat of als er andere tekenen van bederf zouden zijn dan had ik het niet gebruikt natuurlijk. 

Lees het artikel van de Consumentenbond zou ik zeggen!

Ysenda schreef op 26-01-2025 om 10:13:

[..]

Nee, want als het blik bol staat of als er andere tekenen van bederf zouden zijn dan had ik het niet gebruikt natuurlijk.

Lees het artikel van de Consumentenbond zou ik zeggen!

Je had het mi sowieso niet voor gasten moeten gebruiken. Wat een armoe. Maar goed, ik hoop dat je visite gesmuld heeft! 👍🏼

Eten in blik is ongeveer oneindig houdbaar pad als het blik bol staat of het eten ruikt taart als het blik open is dan niet meer eten. 
Lees dat artikel van de consumentenbond.
Op de meeste artikelen staat een tht datum.  Ten minste houdbaar tot. 
Dat betekent dat de fabrikant kan garanderen dat de smaak geur en consistentie goed is tot die datum maar langer kan ook mits de verpakking ongeopend is bewaard. 
Blikken die 4 jaar houdbaar zijn mijn je een half jaar na de tht datum nog prima eten als ze niet bol staan. Ook pakken koek zijn niet meteen bedorven als ze 10 dagen over datum zijn. 
Dat weggooien wat Watertoren doet is echt niet nodig na 1 dag over de datum.  Kijk.ryik en proef en oordeel dan of het nog te eten is of dat het niet goed meer is. Ik heb hier nu een pak yoghurt open tht 23 januari maar zolang het nog goed ruikt en smaakt weet ik het gewoon leeg.  Morgen de laatste portie.

Ik weet het niet zeker maar volgens mij hadden blikken in mijn kindertijd niet eens een thtdatum. Zolang het niet bol stond at je het gewoon.  Jaren 70 was dat. 

DeOnbekende schreef op 26-01-2025 om 10:21:

[..]

Je had het mi sowieso niet voor gasten moeten gebruiken. Wat een armoe. Maar goed, ik hoop dat je visite gesmuld heeft! 👍🏼

Ik zou eerder zeggen probeer het zelf ook eens. Minder voedselverspilling is een zaak van ons allemaal.

En ik heb gelukkig niet zulke bekrompen gasten, die zouden hetzelfde doen namelijk. En ze doen het ook, we zijn er trots op dat we voedingsmiddelen hebben gered van de afvalstroom.

Bakblik schreef op 26-01-2025 om 10:26:

Eten in blik is ongeveer oneindig houdbaar pad als het blik bol staat of het eten ruikt taart als het blik open is dan niet meer eten.
Lees dat artikel van de consumentenbond.
Op de meeste artikelen staat een tht datum. Ten minste houdbaar tot.
Dat betekent dat de fabrikant kan garanderen dat de smaak geur en consistentie goed is tot die datum maar langer kan ook mits de verpakking ongeopend is bewaard.
Blikken die 4 jaar houdbaar zijn mijn je een half jaar na de tht datum nog prima eten als ze niet bol staan. Ook pakken koek zijn niet meteen bedorven als ze 10 dagen over datum zijn.
Dat weggooien wat Watertoren doet is echt niet nodig na 1 dag over de datum. Kijk.ryik en proef en oordeel dan of het nog te eten is of dat het niet goed meer is. Ik heb hier nu een pak yoghurt open tht 23 januari maar zolang het nog goed ruikt en smaakt weet ik het gewoon leeg. Morgen de laatste portie.

Ik weet het niet zeker maar volgens mij hadden blikken in mijn kindertijd niet eens een thtdatum. Zolang het niet bol stond at je het gewoon. Jaren 70 was dat.

Die verplichte tht datum werd in de jaren 90 ingevoerd, bij de inwerkingtreding van EU 89/396.

Ik denk dat het tijd wordt de huidige wetgeving daarover te herzien zodat we weer meer op waarneming gaan vertrouwen en er minder voedsel verspild gaat worden.

Want zo'n datum is ook niet zaligmakend zoals nu bij de blauwe bessen. Maar ook binnen de tht of tgt datum kan een product bederven, denk aan een seal die niet helemaal goed is bij vis of gesneden groenten, dan eet je het toch ook niet op omdat de datum zegt dat het wel kan. Daar wordt dan wel de eigen waarneming gebruikt, waarom de andere kant op dan niet, je waarneming is niet in eens anders.

Hier team Ysenda: als iets over de datum is (ik vind 't ook belachelijk om zo maar weg te gooien, flip ook echt over zo'n opmerking van Watertoren '1 dag over datum'), openen, ruiken, beetje proeven. Denk dat wij nog wat meer van 'eigen waarneming' zijn ipv wat overheid voorschrijft in wetjes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.