Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

08-08-2021 om 21:23

Superieur zijn

Naar aanleiding van een ander topic wil ik jullie wat vragen. Het schijnt dat (blanke witte!) mensen die naar weeshuizen gaan in Afrika of iets anders daar doen (bouwen) eigenlijk niet welkom zijn. Nou ja wel welkom maar het is dan schijnbaar de witre/blanke die zich superieur voelt om de (niet witte blanke) te helpen. Ik heb onder een steen gelegen want ik wist dit oprecht niet. Nu dacht ik dus dat ik zeer waarschijnlijk mensen zich rot laat voelen als ik kleding breng of geld geef aan goede doelen. Ja ik geef dus aan weeshuizen en heb weleens grote bedragen bij elkaar gesponsert. Ik heb besloten daar mee te stoppen want iemand kwetsen wil ik natuurlijk niet. Maar goed hier komt  mijn vraag aan jullie: wisten jullie dat het zo was zoals ik hierboven beschrijf? 


De manier waarop we vanuit het Westen hulp geven, wil nog wel eens slecht zijn voor de lokale economie. Bijvoorbeeld tweedehands kleding wordt soms tegen dumpprijzen verkocht en de lokale textielindustrie kan daar niet tegen op produceren. Of dat er op locatie andere behoeften zijn dan er hier gedacht wordt. Of dat er te weinig informatie wordt gegeven, bijvoorbeeld klamboes. In sommigen gebieden worden ze niet tegen muggen gebruikt, maar als visnet. Met als gevolg dat er sprake is van overbevissing en nog steeds veel malaria en vergelijen ziekten zijn, omdat men niet onder die klamboe slaapt.

Dat maakt hulp geven ook zo lastig. 🤷‍♀️

Allemensen, Nose, wat een beroerde uitleg en interpretatie van wat er in het andere topic gezegd werd.

Renmuis schreef op 08-08-2021 om 21:34:

Allemensen, Nose, wat een beroerde uitleg en interpretatie van wat er in het andere topic gezegd werd.

Puur uitlokken. 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

08-08-2021 om 21:36

Renmuis schreef op 08-08-2021 om 21:34:

Allemensen, Nose, wat een beroerde uitleg en interpretatie van wat er in het andere topic gezegd werd.

Het werd anders wel zo gezegd.. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

08-08-2021 om 21:38

Renmuis schreef op 08-08-2021 om 21:34:

Allemensen, Nose, wat een beroerde uitleg en interpretatie van wat er in het andere topic gezegd werd.

Dat is niet mijn bedoeling. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

08-08-2021 om 21:39

Mijn bedoeling is juist niet uitlokken. Laat dat even duidelijk zijn. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

08-08-2021 om 21:40

Rose85 schreef op 08-08-2021 om 21:39:

[..]

Ik kom er niet langs helaas.

Ik ook niet

Ik word me er steeds meer van bewust dat dit zo werkt. Wat ik eerder heb begrepen, is dat het gaat om het type hulp dat geboden wordt. Sommige goede doelen houden mensen of gemeenschappen afhankelijk, terwijl andere soorten hulp juist zorgen dat mensen of gemeenschappen zichzelf steeds beter kunnen redden. Op die manier kijk ik nu dus naar welke doelen ik wel en niet steun.

Ik vind het wel belangrijk om goede doelen te blijven steunen, mede vanuit het oogpunt dat kolonisatie flinke invloed heeft gehad op hoe goed we het hier hebben en hoe slecht mensen het in sommige andere landen hebben. Ik hoop dat de (hopelijk) echt goede doelen steunen helpt om dat langzamerhand recht te trekken. 

SnoopyIbis83

SnoopyIbis83

08-08-2021 om 22:29

Nou, dat zal ze daar leren!

Rijke meisjes uit Europa die zes weken mooie kindertjes gaan knuffelen in Afrika helpen niemand ergens mee, behalve de eikels die kindertjes gaan regelen bij nietsvermoedende ouders, want er moet wel iemand zijn om te knuffelen.
Gelukkig kun je op heel veel andere manieren mensen wél helpen. 

Unicef voert al jaren campagne tegen weeshuistoerisme. Bijna alle professionele ontwikkelingsorganisaties zijn tegen weeshuistoerisme. er zijn kamervragen over gesteld.

Dat niet iedere willekeurige burger dat weet is ze niet kwalijk te nemen. 

Maar iedereen die vrijwilligerswerk in afrika wil gaan doen weet dit. Het is onmogelijk om dit niet tegen te komen als je je gaat oriënteren. Dit soort vrijwilligerswerk is schadelijk. Dus als je het toch doet, dan doe je dat voor jezelf en niet voor de kindertjes. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

08-08-2021 om 22:50

Ginevra schreef op 08-08-2021 om 22:47:

Unicef voert al jaren campagne tegen weeshuistoerisme. Bijna alle professionele ontwikkelingsorganisaties zijn tegen weeshuistoerisme. er zijn kamervragen over gesteld.
Dat niet iedere willekeurige burger dat weet is ze niet kwalijk te nemen.
Maar iedereen die vrijwilligerswerk in afrika wil gaan doen weet dit. Het is onmogelijk om dit niet tegen te komen als je je gaat oriënteren. Dus als je het toch doet, dan doe je dat voor jezelf en niet voor de kindertjes.

Ik wist het oprecht niet. Maar ik ga van het goede uit. Idd je denkt er verder niet over na en er word ook wel een soort van reclame voor gemaakt. Tenminste voor heen dan. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

08-08-2021 om 22:53

We sturen mensen zonder enige vakkennis naar ginder om kinderen op te voeden en scholen te bouwen; natuurlijk is dit niet nuttig en is het gewoon een industrie. 


https://www.youtube.com/watch?v=pat2c33sbog&ab_channel=RammsteinOfficial

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

08-08-2021 om 23:01

Valdemar schreef op 08-08-2021 om 22:53:

We sturen mensen zonder enige vakkennis naar ginder om kinderen op te voeden en scholen te bouwen; natuurlijk is dit niet nuttig en is het gewoon een industrie.


https://www.youtube.com/watch?v=pat2c33sbog&ab_channel=RammsteinOfficial

Maar word het ook lokaal daar aangepakt vraag ik me dan af. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

08-08-2021 om 23:07

Ik ben eens gaan spitten. Je kunt wel als vrijwilliger daarheen maar dan moet je kijken of het een ex vrijwilliger is die het opgezet heeft of een kerk. De rest is idd business. Serieus nooit geweten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.