Huiskamer
Caroline80
29-10-2025 om 07:20
Stem je op dezelfde partij als je partner?
Stemmen jullie op dezelfde partij als jullie partner? En zo nee dan wel op een partij in hetzelfde spectrum? Of juist 1 heel rechts en de ander heel links?
Herfstappeltaart
30-10-2025 om 12:50
Auwereel schreef op 30-10-2025 om 11:51:
Ik zweefde nog, maar na de Kieswijzer te hebben ingevuld, landde ik op dezelfde plek als mijn man.
We hebben ook heel vergelijkbare meningen, lezen dezelfde kranten en als we elkaar wat uit de krant voorlezen, vinden we dat allebei interessant en zijn het ook meestal allebei wel of juist niet mee eens met wat in dat artikel staat.
Laat jullie partners ook weten wat er voor hen uit de Kieswijzer kwam, of doen jullie daar niet aan?
Kijken jullie ook samen naar de uitslagen op tv?
Ja wij volgens alles samen: debatten, uitslagen en delen ook de uitslagen van de verschillende kieswijzers. Man is iets linkser dan ik, maar we stemmen hetzelfde.
Miepjecody
30-10-2025 om 13:24
Due-scimmie schreef op 30-10-2025 om 07:37:
[..]
Man en ik discussieren gewoon niet over politiek. Maar het is natuurlijk ook een stukje hoe ben je opgevoed in wat je gelooft en meeneemt. En dit kan ook nog een veranderen met de jaren. Man stemt minder rechts dan zijn familie. Ik stem linkser dan ik deed toen we een relatie kregen.
Maar man had het er op het werk ook over gehad en bij bijna allemaal stemde de man rechts en vrouw links.
Je hoeft niet te discussiëren over politiek
Maar de manier waarop je in het leven staat is dan toch totaal anders?
Courage
30-10-2025 om 13:56
Mijn partner is nog steeds niet gewend aan het idee dat je in Nederland kan stemmen en dat je stem er echt toe doet. Dus ik mag altijd namens hem stemmen. En dat is meestal hetzelfde. Soms (deze keer niet) doe ik één stem strategisch, en één stem naar overtuiging. 
Due-scimmie
30-10-2025 om 14:11
Miepjecody schreef op 30-10-2025 om 13:24:
[..]
Je hoeft niet te discussiëren over politiek
Maar de manier waarop je in het leven staat is dan toch totaal anders?
Er is meer dan alleen politiek. Verder hebben we wel veel raakvlakken
.
SuzyQFive
30-10-2025 om 16:57
Ik zweefde nog, maar na de Kieswijzer te hebben ingevuld, landde ik op dezelfde plek als mijn man.
We hebben ook heel vergelijkbare meningen, lezen dezelfde kranten en als we elkaar wat uit de krant voorlezen, vinden we dat allebei interessant en zijn het ook meestal allebei wel of juist niet mee eens met wat in dat artikel staat.
Laat jullie partners ook weten wat er voor hen uit de Kieswijzer kwam, of doen jullie daar niet aan?
Jazeker, we nemen ze bij elkaar af vaak.
Dit jaar niet samen gekeken want hij is thuis en ik in Spanje 😬
amarna
30-10-2025 om 17:57
We stemmen niet altijd op dezelfde partij maar wel op partijen in hetzelfde politieke spectrum. Ik ben een tikkie linkser dan hij. Maar ik zou het niet prettig vinden als hij overtuigd PVV-stemmer zou zijn. Dat gedachtegoed staat mijlenver van me af.
Caroline80
31-10-2025 om 09:14
Ja we delen wat uit de kieswijzers komt. En kijken ook samen naar de uitslagen op tv.
SuzyQFive
01-11-2025 om 17:53
Pfff Mijn ex die zelfs bij de SP actief was 20jr terug, heeft, nu ie geld heeft, op JA21 gestemd 😩