Huiskamer
Caroline80
29-10-2025 om 07:20
Stem je op dezelfde partij als je partner?
Stemmen jullie op dezelfde partij als jullie partner? En zo nee dan wel op een partij in hetzelfde spectrum? Of juist 1 heel rechts en de ander heel links?
Caroline80
29-10-2025 om 07:22
Deze keer stemmen we op dezelfde partij, wel een andere kandidaat. Voorgaande verkiezingen wel eens verschillende partijen, maar wel aan dezelfde kant van het spectrum.
Ninoea
29-10-2025 om 07:32
Dit keer stemmen we ieder op een andere partij. We hebben ook wel op dezelfde partij gestemd. Ook wel dat er een meer op het ene spectrum zit dan de andere, maar we stemmen niet op partijen die onfatsoenlijk of incapabel zijn (voor zover je dat kan beoordelen).
absor
29-10-2025 om 07:47
soms wel soms niet. Dat komt mijn partner stemt nooit maar ik mag zijn stem hebben en soms verdeel ik dan mijn ‘twee’ stemmen😂
krulliebollie
29-10-2025 om 07:50
we zitten in een vergelijkbare hoek. Soms ligt het accent ergens anders op.
Bakblik
29-10-2025 om 07:51
Meestal zitten we landelijk wel aan dezelfde kant. Zelfde partij weet ik eigenlijk niet zeker. Voor de gemeente gaat hij meestal voor een landelijke partij en ik voor een lokale. Provinciale Staten zitten we ook aan dezelfde kant, iets links van het midden.
We hebben weleens ouder volmacht voor elkaar gestemd en daarbij geef ik aan dat ik bepaalde partijen niet wil stemmen, ook niet voor mijn ouders trouwens. PVV, denk en al die andere splinters vul ik niet in op het stembiljet.
Schoondochter
29-10-2025 om 07:55
wij zijn tegenpolen, dus ook met stemmen. Hij zit best rechts en zweeft daar nog wat, maar landt rechts van het midden. Ik stem pvdd.
Promethium
29-10-2025 om 08:00
Wij stemmen deze keer niet op dezelfde partij. We hebben allebei getwijfeld tussen 2 partijen en hebben uiteindelijk allebei de verschillende gekozen.
Diezijnvanmij
29-10-2025 om 08:10
Nee, nooit. Hij stemt altijd VVD en ik altijd linkser. Maar we denken er hetzelfde over als Ninoea. Zolang het geen extreme partij is, vinden wij het prima. Als mijn partner PVV/FVD zou stemmen zou dat wel problemen in onze relatie opleveren.
Gee013
29-10-2025 om 08:19
Deze keer stemmen we beide D66. Hij stemt daar best vaak op, ik switchte nog weleens naar Volt (de laatste keren) of PvdA.
Zoon mag vandaag ook voor het eerst stemmen en hij gaat ook voor D66. Hoewel het ook nog Groen Links PvdA zou kunnen worden, ook hartstikke prima.
Ted68
29-10-2025 om 08:24
Gaat niet; hij stemt in Zwitserland( man mögt zijn NL pas afgeven) en ik in NL.
Tuinfluiter
29-10-2025 om 08:28
Wij stemmen meestal op de zelfde partij. Deze keer hebben we beide best lang lopen dubben waarop we gaan stemmen en hebben er vaak met elkaar overgepraat.
Uiteindelijk stemmen we vandaag op dezelfde partij maar we laten elkaar daar wel vrij in.
We hebben beide moeite met bepaalde partijen en als een van beide daarop zou stemmen zou dat problemen in onze relatie geven. We volgen beide de politie en praten daar veel over en met een partner met pvv of forum ideeën en standpunten zou ik niet willen samenleven, maar hij gelukkig ook niet.
Teigera
29-10-2025 om 08:42
Partner en ik zijn het behoorlijk eens, politiek gezien. We stemmen vandaag (maar niet altijd) op dezelfde partij. We stemmen beiden altijd op een vrouw, omdat we het van belang vinden dat er een goede afspiegeling van de maatschappij in de Tweede Kamer zit (of in de gemeenteraad). Dit kunnen overigens verschillende vrouwen zijn natuurlijk, dat is dit jaar ook zo.
LazyCat
29-10-2025 om 08:43
Nee, wij verschillen wel met stemmen. Hij stemt rechts, vandaag wordt dat Ja21. Ik stem meestal SP, maar daar schiet je ook weinig mee op, dus nu denk ik toch (enigszins tactisch) over GL-PVDA. Ik twijfel nog even verder vandaag.
MildredRatched
29-10-2025 om 08:46
Dit keer wel, maar vaak anders. Ik ben iets linkser, hoewel we beide links in het spectrum zitten.
In een eerdere relatie was mijn ex actief voor een politieke partij waar ik nooit op zou stemmen, maar wel ‘fatsoenlijk’. Dus dat leverde wel discussie op, maar geen gedoe