Huiskamer
Caroline80
29-10-2025 om 07:20
Stem je op dezelfde partij als je partner?
Stemmen jullie op dezelfde partij als jullie partner? En zo nee dan wel op een partij in hetzelfde spectrum? Of juist 1 heel rechts en de ander heel links?
Kampeerder
29-10-2025 om 19:44
Dit keer wel, andere jaren ook wel eens niet. We hebben het weer thuis meestal wel over, maar ook wel eens een keer gehad dat ik niet wist wat hij gestemd had.
We gaan wel altijd samen stemmen. Na werk even lopend naar het stembureau.
RaSa
29-10-2025 om 19:50
Meestal stemmen we hetzelfde. Dit jaar voor het eerst niet. Wel altijd aan dezelfde kant. Alleen heb ik dit keer meer midden gestemd. Was er zelf ook eerder uit dan man dit jaar. Hij twijfelde nog onderweg naar het stemlokaal.
MissBobby
29-10-2025 om 20:02
Dat kan bij ons niet want partner mag niet stemmen omdat hij geen Nederlander is. Maar we hebben het er wel over gehad en als hij wel had kunnen stemmen dan waren we wel ongeveer op hetzelfde uitgekomen.
Chipndale
29-10-2025 om 20:12
Wij zijn in heel veel dingen verschillend, maar stemmen al jaren tzelfde
Loeki72
29-10-2025 om 20:49
Ja, wij stemmen op dezelfde partij. We zijn hier ook allebei lid van. En vandaag bleek dat we ook op de zelfde persoon hebben gestemd. Stiefzoon heeft op een andere partij gestemd.
SombraOnline
29-10-2025 om 21:34
Mijn partner stemt helemaal niet, heeft ie ook nog nooit gedaan. Maar we staan qua standpunten wel aan dezelfde kant.
Ik heb uiteindelijk “tactisch” gestemd op GL-PvdA. Normaal stem ik SP, maar die zijn eigenlijk altijd te klein.
SuzyQFive
29-10-2025 om 21:59
Citroengraag schreef op 29-10-2025 om 18:29:
Nee, maar geen reden om elkaar de tent uit te vechten. De belangen van onze volwassen kids staan voorop. Dus incl volwassen kids : 2xPvdD, 1xD66,1xSP
Dat is toch niet extreem verschillend?
Zeespiegel
29-10-2025 om 23:15
wij stemmen verschillend. Alhoewel we het op politiek gebied in grote lijnen redelijk met elkaar eens zijn, vinden we allebei andere dingen belangrijk.
Fiorah
30-10-2025 om 07:17
Joszy schreef op 29-10-2025 om 18:54:
Ik heb geen partner dus makkelijk. Maar ik denk dat het voor mij niet zou werken als iemand helemaal op een tegengestelde partij zou stemmen.
Hetzelfde hoeft niet, maar ik kan me niet voorstellen dat je een leuke relatie hebt als de een PvdD stemt en de ander BBB. Of de een Denk en de ander FvD ofzo. Dan heb je volgens mij echt een heel verschillend wereldbeeld en dat lijkt me lastig
Ik kan me dus ook niet voorstellen dat ik op iemand zou vallen met ideeën die zo tegengesteld zijn aan de mijne. Heeft iemand van jullie dat wel eens in het echt meegemaakt?
Nu herinner ik me ineens dat wij wel degelijk een keer 1 BBB en 1 PvdD hebben gestemd 😂.
Due-scimmie
30-10-2025 om 07:37
Fiorah schreef op 30-10-2025 om 07:17:
[..]
Ik kan me dus ook niet voorstellen dat ik op iemand zou vallen met ideeën die zo tegengesteld zijn aan de mijne. Heeft iemand van jullie dat wel eens in het echt meegemaakt?
Nu herinner ik me ineens dat wij wel degelijk een keer 1 BBB en 1 PvdD hebben gestemd
Man en ik discussieren gewoon niet over politiek
. Maar het is natuurlijk ook een stukje hoe ben je opgevoed in wat je gelooft en meeneemt. En dit kan ook nog een veranderen met de jaren. Man stemt minder rechts dan zijn familie. Ik stem linkser dan ik deed toen we een relatie kregen.
Maar man had het er op het werk ook over gehad en bij bijna allemaal stemde de man rechts en vrouw links.
Gebruikersnaaminvullen
30-10-2025 om 08:09
Fiorah schreef op 30-10-2025 om 07:17:
[..]
Nu herinner ik me ineens dat wij wel degelijk een keer 1 BBB en 1 PvdD hebben gestemd 😂.
Ik zit rechts van het midden, man links van het midden. We verschillen van mening en maken ons zorgen over verschillende zaken. Dat kan prima samen. Het verschil is niet in het extreme.
Fiorah
30-10-2025 om 09:11
Dat begrijp ik. Maar ik bedoel als je denkbeelden écht ver uit elkaar liggen. Als de één uiterst links en de ander uiterst rechts stemt.
SuzyQFive
30-10-2025 om 09:19
Wij stemmen altijd verschillend.
Toen mijn vriend zei te twijfelen tussen Lidewij de Vos en iemand van de CU zei ik dat ik wel echt moeite heb met FvD en Lidewij en dat ik ook bang ben voor wat zo’n stem met ons zou doen.
Hij zweeft altijd enorm en kan de ene keer SP stemmen en dan weer iets heel rechts. Hij zat nu erg in een rare bubbel, verweet dat mij overigens maar dat was in mijn geval echt niet zo, ik kijk altijd naar alle partijen en wat de standpunten zijn. Ik kan het best met een standpunt van FvD eens zijn maar de meeste overeenkomsten zitten echt meer links. Ben blij trouwens dat Meta straks die bubbels niet meer zo mag faciliteren met algoritmen.
Ik heb zelf deze keer d66 gestemd, wat meer naar het midden omdat ik vind dat de polarisatie te groot wordt maar ook oa omdat ik hoop dat ze deze keer wel goed achter hun onderwijsstandpunten blijven staan. Het was toch altijd de onderwijspartij.
Voor de zorg voor chronisch zieken ben ik er wat somberder in maar je moet toch kiezen wat het best past.
Aviendha
30-10-2025 om 11:45
SuzyQFive schreef op 29-10-2025 om 21:59:
[..]
Dat is toch niet extreem verschillend?
D66 is economisch behoorlijk rechts en SP links. D66 is uitgesproken progressief en SP niet. Vind het wel twee tegenpolen, als je migratie buiten beschouwing laat.
Auwereel
30-10-2025 om 11:51
Ik zweefde nog, maar na de Kieswijzer te hebben ingevuld, landde ik op dezelfde plek als mijn man.
We hebben ook heel vergelijkbare meningen, lezen dezelfde kranten en als we elkaar wat uit de krant voorlezen, vinden we dat allebei interessant en zijn het ook meestal allebei wel of juist niet mee eens met wat in dat artikel staat.
Laat jullie partners ook weten wat er voor hen uit de Kieswijzer kwam, of doen jullie daar niet aan?
Kijken jullie ook samen naar de uitslagen op tv?