Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Stem je op dezelfde partij als je partner?

Stemmen jullie op dezelfde partij als jullie partner? En zo nee dan wel op een partij in hetzelfde spectrum? Of juist 1 heel rechts en de ander heel links?

Caroline80 schreef op 29-10-2025 om 14:47:

[..]

Even een kijkje genomen op vinddebetaopdelijst, maar er ontbreekt sowieso een naam. De nummer 8 van de bbb. Cumlaude afgestudeerd in Actuariële wetenschappen en in econometrie. Hoe meer bèta wil je het hebben?

Volgens mij valt economie niet onder de bèta-vakken. Dat zijn vakken als natuurkunde, scheikunde, wiskunde etc.

Edit: even gegoogled, blijkbaar valt het wel onder de bèta-vakken, had ik niet verwacht.

Schemerlampje schreef op 29-10-2025 om 16:53:

[..]

Volgens mij valt economie niet onder de bèta-vakken. Dat zijn vakken als natuurkunde, scheikunde, wiskunde etc.

Edit: even gegoogled, blijkbaar valt het wel onder de bèta-vakken, had ik niet verwacht.

Econometrie is niet hetzelfde als economie. Het bevat heul veul wiskunde en je wordt getraind om data te duiden. Niet voor niets dat juist Pieter inzingt als econometrist naar de toeslagen affaire kon kijken met een technische blik. 

Caroline80 schreef op 29-10-2025 om 14:47:

[..]

Even een kijkje genomen op vinddebetaopdelijst, maar er ontbreekt sowieso een naam. De nummer 8 van de bbb. Cumlaude afgestudeerd in Actuariële wetenschappen en in econometrie. Hoe meer bèta wil je het hebben?

Ik had nog nooit gehoord van Actuariële wetenschappen, maar dan heb je kennis van wiskundige verzekeringsrisico's? Dit gaat in het laatje 'leuke feitjes'.

Wij stemmen niet gelijk , maar wel allebei links op het spectrum.

Deze keer hebben we op dezelfde partij gestemd. Dat is niet altijd zo. 
We verschillen nooit heel veel. Man is over het algemeen iets linkser.

Nav dit topic op een Bèta vrouw gestemd. 

Nee. Ik gl/PvdA, vriend D66

Bij de Waterschapsverkiezingen zoek ik altijd naar iemand die daar daadwerkelijk verstand van heeft. Ik bepaal aan de hand van wie er op de lijst staat en op welke plek dan ook op welke partij ik stem. 

Meestal wel ,deze keer niet. Wel in dezelfde richting, ik iets socialer

Nee, maar geen reden om elkaar de tent uit te vechten. De belangen van onze volwassen kids staan voorop. Dus incl volwassen kids : 2xPvdD, 1xD66,1xSP

Gee013 schreef op 29-10-2025 om 08:19:

Deze keer stemmen we beide D66. Hij stemt daar best vaak op, ik switchte nog weleens naar Volt (de laatste keren) of PvdA.
Zoon mag vandaag ook voor het eerst stemmen en hij gaat ook voor D66. Hoewel het ook nog Groen Links PvdA zou kunnen worden, ook hartstikke prima.

Haha, man stemde toch op (de nr 2 van) GL-PvdA. Hartstikke prima! Ik heb op nr 27 van D66 gestemd. Een vrouw, en buiten het aantal verwachte zetels in de peilingen. Zoon nog niet gesproken. 

Zilver_gray schreef op 29-10-2025 om 16:45:

Nee, man stemt op PvdD. Ik op GroenLinks-PvdA.

Hier ook een correctie; man heeft op GroenLinks/ PvdA gestemd.

Ja wij stemmen op dezelfde partij.
Wel allebei zitten twijfelen tussen 2 partijen.

Ik heb geen partner dus makkelijk. Maar ik denk dat het voor mij niet zou werken als iemand helemaal op een tegengestelde partij zou stemmen. 
Hetzelfde hoeft niet, maar ik kan me niet voorstellen dat je een leuke relatie hebt als de een PvdD stemt en de ander BBB. Of de een Denk en de ander FvD ofzo. Dan heb je volgens mij echt een heel verschillend wereldbeeld en dat lijkt me lastig

Joszy schreef op 29-10-2025 om 18:54:

Ik heb geen partner dus makkelijk. Maar ik denk dat het voor mij niet zou werken als iemand helemaal op een tegengestelde partij zou stemmen.
Hetzelfde hoeft niet, maar ik kan me niet voorstellen dat je een leuke relatie hebt als de een PvdD stemt en de ander BBB. Of de een Denk en de ander FvD ofzo. Dan heb je volgens mij echt een heel verschillend wereldbeeld en dat lijkt me lastig

Eens. In mijn familie is politiek hierdoor echt taboe als gespreksonderwerp. 

Citroengraag schreef op 29-10-2025 om 19:00:

[..]

Eens. In mijn familie is politiek hierdoor echt taboe als gespreksonderwerp.

Haha ja! Ik mag van mijn moeder ook niet over politiek praten met mijn oom en tante 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.