Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Stem je op dezelfde partij als je partner?

Stemmen jullie op dezelfde partij als jullie partner? En zo nee dan wel op een partij in hetzelfde spectrum? Of juist 1 heel rechts en de ander heel links?

Deze keer wel. Ook inwonend kind, die zich erg verdiept heeft, stemt dezelfde partij. 
Lastiger; kind heeft een partner en vrienden die extreem rechts stemmen en ook niet in gesprek willen waarom. Ik merk dat mijn beeld van die partner daarom vertroebelt. 

Deze keer wel. Partner stemde de vorige keer wat linkser (GL) dan ik (PvdA), deze partijen zijn samen gegaan waardoor we op hetzelfde uitkomen. 
In onze studententijd hebben we beiden (kenden elkaar nog niet) eenmalig op de VVD gestemd. 

We twijfelden beiden tussen D66 & GL-PvdA, en beiden uiteindelijk op dezelfde uitgekomen (D66). Persoon ook hetzelfde, met dank aan  vinddebetaopdelijst.nl

We hebben wel eens op verschillende partijen of personen gestemd, maar wel altijd in hetzelfde "spectrum". Met een (veel) linksere/progressievere partij zou ik geen moeite hebben, met een veel rechtsere wel denk ik. Ik denk dat we dan niet lang samen waren geweest ivm heel andere denkbeelden. 

Inmiddels al een aantal keer wel. 
Hebben een totaal andere achtergrond, maar vullen iedere keer Kieskompas en stemwijzer in en hebben elke keer dezelfde 3 partijen in onze top 3. Kiezen nu al een aantal keer allebei voor dezelfde partij en allebei op een vrouw uit de lijst.

Wisselend, meestal niet hetzelfde, soms wel. Vandaag niet hetzelfde, maar ik had het ook niet erg gevonden om op die partij te stemmen. Die stond hij mij ook hoog. 

We verschillen niet zo erg dat het een dealbreaker is (ik zou zelf niet samen kunnen leven met iemand die standpunten aanhangt die een een aantal specifieke partijen hebben).

masatu schreef op 29-10-2025 om 12:49:

We twijfelden beiden tussen D66 & GL-PvdA, en beiden uiteindelijk op dezelfde uitgekomen (D66). Persoon ook hetzelfde, met dank aan vinddebetaopdelijst.nl

We hebben wel eens op verschillende partijen of personen gestemd, maar wel altijd in hetzelfde "spectrum". Met een (veel) linksere/progressievere partij zou ik geen moeite hebben, met een veel rechtsere wel denk ik. Ik denk dat we dan niet lang samen waren geweest ivm heel andere denkbeelden.

Waarom wil je een bèta op de lijst? 

Fiorah schreef op 29-10-2025 om 13:33:

[..]

Waarom wil je een bèta op de lijst?

Omdat ik vind dat die nu ondervertegenwoordigd in de kamer zijn terwijl de technische kennis naar mijn mening juist handig is bij het vinden van (innovatieve & realistische) oplossingen voor vraagstukken rondom klimaat, energietransitie, AI, etc. Ook kan de kamer mijn inziens best een wat objectievere / rationelere / analytischere blik gebruiken. 

Nee, ik stem links. Man meer rechts/midden. Mijn familie stemt wel links, zijn familie rechts

Ik stem SP. Man CDA

masatu schreef op 29-10-2025 om 13:50:

[..]

Omdat ik vind dat die nu ondervertegenwoordigd in de kamer zijn terwijl de technische kennis naar mijn mening juist handig is bij het vinden van (innovatieve & realistische) oplossingen voor vraagstukken rondom klimaat, energietransitie, AI, etc. Ook kan de kamer mijn inziens best een wat objectievere / rationelere / analytischere blik gebruiken.

Goeie!

Caroline80

Caroline80

29-10-2025 om 14:47 Topicstarter

masatu schreef op 29-10-2025 om 12:49:

We twijfelden beiden tussen D66 & GL-PvdA, en beiden uiteindelijk op dezelfde uitgekomen (D66). Persoon ook hetzelfde, met dank aan vinddebetaopdelijst.nl

Even een kijkje genomen op vinddebetaopdelijst, maar er ontbreekt sowieso een naam. De nummer 8 van de bbb. Cumlaude afgestudeerd in Actuariële wetenschappen en in econometrie. Hoe meer bèta wil je het hebben?

Biebel schreef op 29-10-2025 om 12:00:

Deze keer wel. Ook inwonend kind, die zich erg verdiept heeft, stemt dezelfde partij.
Lastiger; kind heeft een partner en vrienden die extreem rechts stemmen en ook niet in gesprek willen waarom. Ik merk dat mijn beeld van die partner daarom vertroebelt.

Interessant dat je het vertroebelen noemt. Terwijl dergelijke informatie het beeld dat je van iemand hebt ook kan verscherpen.

masatu schreef op 29-10-2025 om 13:50:

[..]

Interessant! Ik vind het sowieso wel tof om te zien welke opleiding/achtergrond mensen op de lijst hebben. Ik moet straks nog gaan stemmen en misschien laat ik dit wel mee wegen...

Nooit, het  links/links van het midden en rechts van het midden. 

Nee, man stemt op PvdD. Ik op GroenLinks-PvdA. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.