Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Stel je bent 2 maanden vrij

Ik kan tegen doorbetaling van 60% van mijn salaris twee maanden verlof opnemen. Klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar vermoed dat ik me op een gegeven moment wel ga vervelen als ik geen doel heb. Man en vriendinnen moeten namelijk gewoon werken. Wat zouden jullie doen als je twee maanden verlof hebt? Welke twee maanden is in overleg te bepalen, als ze maar aansluitend zijn.

Waarom klinkt het aantrekkelijk voor je? Je krijgt bijna de helft minder geld en je hebt zo te zien geen grootse plannen die je ooit nog eens zou willen als je de tijd had... wat is er dan aantrekkelijk aan?

Ik zou een klus in huis aanpakken die we al heel lang zouden willen aanpakken maar nogal tegenop zien. Ik zou een lange vakantie willen, voor één keer lekker buiten het hoogseizoen. En dan zou het alweer voorbij zijn. 

Veel gaan sporten denk ik. Man vaker een dagje vrij laten pakken en samen iets gaan doen . Verder gewoon lekker huismus spelen. Misschien goed voorjaarsschoonmaak oid)
2 maanden zijn zo om ( ik heb een keer 3 maanden thuis gezeten na een operatie en me geen seconde verveeld en dit was nog voor Netflix etc en dus zonder te kunnen sporten want kon niet lopen).

Joszy schreef op 26-02-2026 om 19:39:

Waarom klinkt het aantrekkelijk voor je? Je krijgt bijna de helft minder geld en je hebt zo te zien geen grootse plannen die je ooit nog eens zou willen als je de tijd had... wat is er dan aantrekkelijk aan?

En dit ook een beetje, als je geen plannen hebt waarom zou je dan zulke dure vrije dagen nemen? 

Zonder op reis te kunnen - en 2 maanden in mijn ééntje reizen zou mijn ding niet zijn - zou ik er geen zin in hebben.
Of mijn huis zou dringend verbouwd of van top tot teen geschilderd moeten worden ...

Na 2 weken zou ik het gehad hebben. Met als bijkomend voordeel dat man dan misschien ook een week kan nemen.

Anouk1234

Anouk1234

26-02-2026 om 19:46 Topicstarter

Rekenenisleuktaalook schreef op 26-02-2026 om 19:42:

[..]

En dit ook een beetje, als je geen plannen hebt waarom zou je dan zulke dure vrije dagen nemen?

Duur is relatief. Normaal koop ik elk jaar twee weken aan vakantiedagen bij. Dat kost elk jaar een half maandsalaris. Als ik gebruik maak van de twee maanden verlof hoef ik dat twee jaar niet te doen. Vakantiedagen bijkopen kost in twee jaar tijd één maandsalaris voor 4 weken verlof. Tegen 0,8 maandsalaris voor 2 maanden verlof.

Anouk1234 schreef op 26-02-2026 om 19:46:

[..]

Duur is relatief. Normaal koop ik elk jaar twee weken aan vakantiedagen bij. Dat kost elk jaar een half maandsalaris. Als ik gebruik maak van de twee maanden verlof hoef ik dat twee jaar niet te doen. Vakantiedagen bijkopen kost in twee jaar tijd één maandsalaris voor 4 weken verlof. Tegen 0,8 maandsalaris voor 2 maanden verlof.

Wat doe je dan meestal zoal in de extra weken verlof? Die neem je toch ook met een doel? 

Als mijn werk stierlijk vervelend is en ik zou mijn kosten van levensonderhoud kunnen dekken met die 60% van mijn salaris dan zou ik dat doen, denk ik. Wat ik zou gaan doen? Wat zich voordoet. Ik heb geen klussenplanning of zo.

Niet iets "alvast voor later". Je weet nooit of dat gaat komen. Zit je net in je pas geverfde huis en valt daar die bom op je dak. Zonde van je werk.

Ik zou geen plannen maken en tegen die tijd eens bedenken wat ik wil doen met mijn tijd. Beetje lanterfanteren, luieren en op mijn eigen ritme en gevoel leven. Dat zou ik in de zomermaanden doen. Vervelen, daar heb ik nooit last van. Mijn hoofd borrelt over van ideeën en die staan op een lijst die steeds langer wordt want ik bedenk veel meer dan ik kan doen. Maar doen, doen, doen? Ik zou even lekker niks plannen. Je doet namelijk toch nooit niks. Dan zou je een afgestudeerde boeddhistische zen monnik zijn, als je dat kunt. 

moeten die twee maanden aaneengesloten zijn?

Ik zou zorgen dat die 2 maanden overlappen met de vakantie die jullie anders ook zouden nemen. Dus met de 3(?) weken die partner neemt. 

Zelf zou ik de dagen makkelijk om krijgen. Ik heb geen partner, ga sowieso graag alleen op vakantie. Verder; wandelingen maken, sporten, schilderen. Mss zou ik een schilder-/fotografie-/beeldhouw-/schrijfcursus oid volgen. In de tuin werken. Lekker lanterfanten. Musea bezoeken. Taarten bakken. Uitgebreid koken. Grote schoonmaak. Eindelijk die zolder eens opruimen. Of een keer een echt lange wandeltocht, stuk van de camino oid. 
Ik denk dat ik aan 2 maanden niet genoeg heb

Anouk1234

Anouk1234

26-02-2026 om 20:36 Topicstarter

Rekenenisleuktaalook schreef op 26-02-2026 om 19:53:

[..]

Wat doe je dan meestal zoal in de extra weken verlof? Die neem je toch ook met een doel?

Daarvan ga ik extra op vakantie. In de twee maanden verlof ga ik dan ook wel 2 weken met mijn gezin op vakantie.

Anouk1234

Anouk1234

26-02-2026 om 20:36 Topicstarter

Zeespiegel schreef op 26-02-2026 om 20:05:

moeten die twee maanden aaneengesloten zijn?

Ja

Anouk1234 schreef op 26-02-2026 om 20:36:

[..]

Daarvan ga ik extra op vakantie. In de twee maanden verlof ga ik dan ook wel 2 weken met mijn gezin op vakantie.

Dan zou ik de gezinsvakantie sowieso proberen te verlengen en een wat specialere reis maken dan wat jullie anders doen. 

Oh, al die mensen die denken dat ze zich gaan vervelen snap ik echt niet 😁. Ik zou me uitstekend vermaken, al zou ik een heel jaar of nog langer thuis zijn. Ook in mijn eentje vermaak ik me prima.  
Wat ik zoal nog zou willen doen bij meer tijd: 
- een bepaalde reis maken
- een stuk tuin leeghalen en er moestuin van maken
- de hele zolder leeghalen (dagtaak), goed schoon maken en max de helft terugzetten (de rest uitzoeken en weg). 
- alle slaapkamers eens een keer goed uitmesten
- wandelen
- bakken
- op de koffie bij vriendinnen die ver weg wonen 
- paar dagen weg
- musea bezoeken
- creatieve cursus (potten bakken of zo). 
Alleen jammer dat veel dingen geld kosten, terwijl je dan juist minder verdient. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.