Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Spullen bewaren. Wat doe jij?

Moosey schreef op 30-08-2025 om 10:06:

Een rommelige geest, dat vind ik mooi gezegd Fiorah Die heb ik ook. Maar de afgelopen 20 jaar wel steeds bewuster geworden van heb ik dit wel echt nodig, en er komt dus steeds minder het huis in. Ik heb een bescheiden kledingkast en twee boekenkasten, en als die vol raken moeten er dus ook weer dingen weg. En ik koop bijna alleen maar tweedehands.
Ik heb weinig moeite om dingen weg te doen maar kan soms wat moeite hebben om aan een klus te beginnen (zoals de schuur opruimen bijvoorbeeld)

Herkenbaar!

Boeken zijn mijn zwakke plek, maar ik kan ze ook weer makkelijk weg doen. Ik verkoop ze of geef ze weg, bijna allemaal, behalve als ik ze écht heel erg goed vind.

Op kleding ben ik streng: het is of wauw, of ik heb het niet (meer) nodig.

Ik moet vooral opletten dat ik niet koop op basis van een bepaald gevoel. Als ik moe of gestrest ben, of het weer slaat om, wil ik boeken, spelletjes, thermobekers, etc. puur voor het gevoel van ontspannen.

Wij zijn eind zestigers en ik probeer steeds te denken: "stel, we moeten om gezondheidsredenen verhuizen naar een appartement, zou ik dit voorwerp dan nog willen/kunnen meenemen? " . Als het antwoord 'nee' is, gaat het weg.

Edit: behalve de spullen van de kleinkinderen natuurlijk.

Herfstappeltaart schreef op 30-08-2025 om 07:37:

Edit: ik bedenk net dat ik wèl een belachelijke hoeveelheid kookboeken heb. Die kan ik dan weer niet wegdoen.

Met mijn laatste verhuizing, alweer 12 jaar geleden, heb ik al mijn kookboeken kritisch bekeken. Die stonden op een plank in de keuken en waren ook vettig geworden. Een paar kookboeken heb ik bewaard en van de andere boeken heb ik de recepten die ik veel gebruik uitgescheurd. Die heb ik in insteekhoesjes in een multomap gestoken. 

Een map voor gerechten en een map voor nagerechten en gebak. 

De rest van de boeken heb ik bij het oud papier gedaan. Ook heb ik nu een aantal recepten digitaal. 

RavIvaR

RavIvaR

30-08-2025 om 13:11 Topicstarter

Nieuwe boeken zoek ik heel bewust uit. En zijn er maar heel weinig. Deze bewaar ik wel. Verder koop ik jaarlijks tweedehands boeken op de boekenmarkt. Die kan ik ook vrij makkelijk weg doen als ik ze gelezen heb.

Oude CD's onlangs uitgezocht en veel naar de kringloop gebracht maar toch ook nog een deel bewaard die me nu nog mijn smaak zijn.

Verder nog een collectie bordspellen waarvan ik er jaarlijks verkoop, maar toch steeds iets meer bij koop. Zowel nieuw als tweedehands, wel bewust uitgezocht. Een deel heb ik nog minder gespeeld dan ik zou willen, nier omdat ik ze niet leuk vind, maar kies soms toch sneller de bekendere omdat ik geen zin heb in het uitzoeken van een nieuwer spel. 

Qua boeken vind ik mijn abonnement bij de bibliotheek echt handig
Zodra het boek uit is, kan hij weer terug.
Scheelt me geld en ruimte.

kerst schreef op 30-08-2025 om 15:52:

Qua boeken vind ik mijn abonnement bij de bibliotheek echt handig
Zodra het boek uit is, kan hij weer terug.
Scheelt me geld en ruimte.

Idem. Ik lees veel te veel, dus dat zou onbetaalbaar zijn én onmogelijk om al die boeken ergens neer te zetten 

Man en ik kunnen slecht opruimen, we hebben vooral veel boeken. En we bewaren ook teveel "voor het geval dat". Toen mijn man graag een hele stapel jarenoude tijdschriften met verouderde informatie wilde bewaren, heb ik een grens getrokken. Sinds die tijd houden we tijdschriften redelijk bij. In onze kledingkasten hangt ook veel oude kleding die we niet meer dragen, daar moeten we ook eens doorheen. Maar aangezien we ook vrij weinig nieuw kopen, zijn de kasten niet overvol.
We hebben ook nog aardig wat spullen van de kinderen die ze in hun huizen niet kwijt kunnen.

Ik koop we bewust, vraag me af of we het echt nodig hebben. En ik bewaar dingen. Zo hebben we vandaag de plastic vlaggetjes in de tuin gehangen die we al 10 jaar hebben en elke verjaardag in de woonkamer of de tuin hangen. Dan zijn ze toch best duurzaam vind ik.
Boeken lees ik digitaal, man leest papieren boeken van de kringloop of uit weggeefkastjes.
Dochters kopen veel tweedehands kleding. Ik niet zo veel want zie er niet zo vaak iets leuks. Ik doe wel lang met kleding. Kleding gaat naar de kledingbank als ik het wegdoe. Bruikbare spullen naar de kringloop. 

Opruimen… goed om te boen. Besteed er geregeld tijd aan. Beetje kaasschaafmethode.
Mn man is z’n hele archief aan het digitaliseren. Mooie stap tussen bewaren en afstorten bij het oud papier.
Speelgoed voor kleintjes, , kinderbordjes & bestek , kinderstoel etc. blijven nog, want er zit veel tijd tussen oudste en jongste kleinkinderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.