Huiskamer
RavIvaR
30-08-2025 om 07:13
Spullen bewaren. Wat doe jij?
RADAR heeft onderzoek gedaan naar het (koop- en) bewaargedrag van mensen.
Wat bewaren mensen, waarom en hoelang?
Onderstaand het uitgebreide artikel.
https://radar.avrotros.nl/artikel/2-op-3-zou-liever-minder-spullen-hebben-waarom-doen-we-ze-niet-weg-61572
Hoe ga jij hier mee om?
Koop je veel en vaak of juist heel bewust?
Wat heb je in huis wat je (nog) nooit gebruikt hebt en welke spullen bewaar jij (te) lang?
Hoe en hoe vaak ruim jij op?
En ben jij hier tevreden over, of zou je het eigenlijk graag anders willen?
Herfstappeltaart
30-08-2025 om 07:37
Leuke vraag. Ik ben zelf heel opruimerig. Wat ik niet makkelijk doe is cadeautjes van iemand wegdoen. Dat voelt ondankbaar maar na jaren durf ik het wel.
Tegenwoordig verkopen we wel eens meubeltjes die we niet meer gebruiken en maar een beetje stof staan happen op zolder. Speelgoed van de kleinkinderen waar ze te groot voor zijn geworden idem.
Ik koop heel selectief en vind de ruimte die je wint door op te ruimen heerlijk.
Ik heb trouwens wel ooit eens een schriftelijke cursus (computer) gekocht en nooit gebruikt. Die was op een bepaald moment zo gedateerd dat ik hem heb weggegooid.
Edit: ik bedenk net dat ik wèl een belachelijke hoeveelheid kookboeken heb. Die kan ik dan weer niet wegdoen.
RavIvaR
30-08-2025 om 07:38
Koop je veel en vaak of juist heel bewust? Ik probeer bewust te kopen, mijn ruimte te beperkt. Daarnaast koop ik liever een keer iets goeds in plaats van drie keer iets wat het net niet, of maar voor even goed of leuk is.
Wat heb je in huis wat je (nog) nooit gebruikt hebt? Sommige cadeautjes of spullen uit mijn kerstpakket blijven maar liggen. Ik gebruik ze niet, maar wegdoen lijkt ook zonde. Hetzelfde geldt voor een enkel erfstuk.
en welke spullen bewaar jij (te) lang? Bovenstaande dus maar ik heb ook lange tijd teveel kleding bewaard in de hoop het ooit weer te gaan passen.
Hoe en hoe vaak ruim jij op? Ik heb geen vast systheem of moment maar soms heb ik de smaak te pakken en wil ik een klein stukje aanpakken. Ik ruim dus vaak in delen. Sommige dingen gaan dan naar de kringloop, sommigen probeer ik te verkopen via marktplaats en sommigen verdwijnen in de container. En ben jij hier tevreden over, of zou je het eigenlijk graag anders willen?
Ik ben inmiddels best tevreden. Ik lees en schrijf al jaren mee in het minimalisme topic. En hoewel ik mezelf niet als minimalist zie helpt het me wel om zo af en toe het een en ander uit te zoeken en op te ruimen. Het is ook een proces dat nooit ophoudt, dus voor mij prettig om zo af en toe bewust mee bezig te blijven. Vaak geeft het me ook een voldaan gevoel als spullen de deur uit gaan en ik weer wat ruimte terug krijg.
Poezenmeisje
30-08-2025 om 08:04
Kopen.
Liefst tweedehands.
De afgelopen tijd kom ik ineens vintage schoenen tegen die ik wél wil hebben. Daarvoor soms jaren niets.
Plateauzolen uit de jaren '70, bijvoorbeeld. Mijn eerste paar ooit, op mijn 54ste gescoord. Die schoenen zie ik verder nooit bij de kringloop.
Kleding.
Nieuw, eigenlijk alles.
Jassen en jurken mogen ook tweedehands zijn.
Keukengerei.
Mag tweedehands. Vaak zijn accessoires als bakvormen ongewenste cadeautjes en zitten ze nog in de originele verpakking.
Nieuw, alleen via cadeaubonnen.
Onze 'uitzet' hebben we ooit goed gekocht, de BK pannen gaan al 35 jaar mee. Het bestek ook.
Boeken.
Weggeefkastjes, kringloop of bibliotheek. Heel zelden koop ik een nieuw boek, dan moet ik of man het graag willen hebben.
Ik kan wegdoen als ik na 15 jaar echt niet meer weet wat er op zolder ligt, bijvoorbeeld spellen. Kapot gaat ook weg. En af en toe twee fietstassen vol boeken naar de weggeefkastjes.
Wat ik niet wegdoe zijn kostuums en accessoires van mijn danshobbies. Die zijn altijd weer in te zetten. Ik heb laatst een mooi jacquet gescoord. Samen met de goochelaarshoed van mijn kind fantastisch voor fotoshoots.
letterkoekje
30-08-2025 om 08:13
Uitgebreide vraag met een nog veel uitgebreidere mogelijkheid tot antwoorden, TO! Daarom antwoord ik kort en kom later misschien nog terug.
Wat al een groot kenmerk van mij is: geen gebruikspullen OP de kasten. Badkamer heeft kasten waar alles wat we nodig hebben in staat. Geen shampoo, zalfjes, doosjes, crèmes in het zicht.
Zo ook de keuken: keukenrol, dat mag natuurlijk, maar zo veel mogelijk IN de kasten en schuiven.
Voorraadkamer: op schabben maar wel netjes!
Ook in de kasten is er overzicht. Kleine spulletjes zitten in (schoen)dozen, niks kris-kras door mekaar: tilt mijn onrustige geest naar een hoger niveau, liever niet.
Razzia houden doe ik geregeld, tot ergernis van mijn man. Er is ook veel gerief van hem hier in huis natuurlijk en ik wil nu ook niks wegdoen dat van hem is. Dus hij moet beslissen of het bewaard blijft of niet. Ik moet hem dan wel dikwijls overtuigen in de zin van: wat ga je er in hemelsnaam nog mee doen?
Nog bruikbare spullen (maar niet meer voor ons), breng ik naar kringloop. Kleren is moeilijker om weg te doen: denk altijd dat ik een bepaald stuk in combinatie met iets wat ik nog ooit ga kopen weer een nieuw leven kan geven. Lukt soms, soms niet. Zelfs iets dat ik al jaren niet meer heb aangedaan, is hier dikwijls nog.
Kopen doen wij zeer bewust, indien mogelijk tweedehands, maar wat we nodig hebben, dat komt er snel en als het moet nieuw.
Dingen waar herinneringen aan vasthangen, die blijven bewaard. Geboortekaartjes van wie dan ook die ik heb gekregen, uitnodigingen voor feesten, briefjes van mijn gehandicapte zus,..., ...: allemaal zit het in een reiskoffer die ik daarvoor speciaal gebruik.
Ik DENK dat ik een redelijk ordelijk type ben.
Herfstappeltaart
30-08-2025 om 08:23
Oja ik heb toch nog wel projectjes die nog wachten op opruimen. Fotoalbums van overleden ouders van hun vakanties. Die wil ik leeghalen en in doosjes doen. Niet weg dus, maar wel kleiner maken. De albums zelf kunnen dan weg.
Evaluna
30-08-2025 om 08:40
Ik bewaar graag, maar mijn huis is klein, dus dat klopt best een beetje spaak.
Eigenlijk moet ik er goed doorheen om weer meer ruimte te krijgen, maar zie in alles nog mogelijkheden.
Kinderen zijn net zo'n beetje uit het speelgoed. Alles weg doen en verkopen vind ik toch zonde. Leuk om te bewaren, maar ik zal wel een schifting moeten maken.
Ik heb er nu de energie niet voor, maar zie het wel, dus dat is wel een frustratie puntje.
Herfstappeltaart
30-08-2025 om 08:42
Evaluna schreef op 30-08-2025 om 08:40:
Ik bewaar graag, maar mijn huis is klein, dus dat klopt best een beetje spaak.
Eigenlijk moet ik er goed doorheen om weer meer ruimte te krijgen, maar zie in alles nog mogelijkheden.
Kinderen zijn net zo'n beetje uit het speelgoed. Alles weg doen en verkopen vind ik toch zonde. Leuk om te bewaren, maar ik zal wel een schifting moeten maken.
Ik heb er nu de energie niet voor, maar zie het wel, dus dat is wel een frustratie puntje.
Ik had een heleboel bewaard, maar nu ik kleinkinderen heb merk ik toch dat veel dingen gedateerd zijn. Of niet meer zo fris van dertig jaar op zolder liggen.
rionyriony
30-08-2025 om 08:48
Alles wat eetbaar is maak ik op. Het moet vreselijk vies of levensbedreigend zijn wil ik het wegdoen. Ik ben nog aan het eten van zwart-witsnoepjes van twintig jaar oud. Ze zijn nog prima trouwens.
Ik ga er een pakken; mag van de weegschaal.
Ik heb nog karbonaadjes liggen van minstens een halfjaar en daar ga ik erwtensoep van maken deze week. De selderijknol en de prei liggen al klaar.
Ik koop online niet zoveel meer, maar wát ik koop is wel goed overdacht (ik vond het nodig) maar blijkt vaak achteraf toch niet iets te zijn wat ik ook gebruik. Dat is haast niet te voorkomen.
Het laatste nutteloze (nooit meer gebruikte) ding was een set peperdure noice cancelling oortjes van Bose.
Er staat al twee jaar een grote doos voor de kringloop klaar maar telkens haal ik daar weer iets uit, dus laat maar nog langer staan. Dat ontdek je plotseling iets wat je toch wel kan gebruiken.
Het laatste wat ik opgeruimd heb zijn twee wokpannen nieuw in verpakking. Ik was overgestapt op een ander soort pan met een iets betere coating. Waar zijn ze nu? Op de bovenste plank achteraan in de kastenkamer/logeerkamer.
Ik heb een minichopper (groentenhakkertje) die zwaar kapot is (de pin aan de onderkant ligt eraf en een deel van het plastic waarin de pin was geplaatst is afgebroken) maar hoewel de motor een raar kabaal maakt blijft het mesje nog steeds in het midden draaien. Ding kostte een tientje geloof ik. Ik zal een plechtige begrafenis houden als hij écht niet meer kan, tot die tijd wordt hij dagelijks gebruikt.
wild-flower
30-08-2025 om 08:57
Ook ik denk dat ik een redelijk ordelijk type ben.
Ik kan wel makkelijk iets weg doen.
Ik koop vaak tweedehands/pre-loved en verkoop ook tweedehands of geef het aan de kringloop/weggeef hoek.
Wat ik niet weg kan doen zijn foto-albums ( van ons gezin ).
Mijn man daarentegen, die kan heel slecht iets wegdoen.
' Het komt misschien nog wel eens van pas ' !
De zolder ( zijn klus en knutsel domein ) staat dan ook best vol met dingen waarvan ik denk , wat moet je er mee !
kerst
30-08-2025 om 09:15
Ik kan ook redelijk goed iets wegdoen.
Probeer wel te handelen naar iets nieuws in huis, dan iets anders eruit.
Maar koop vaak veel te veel schoonmaakmiddelen, smaken thee en voedingssupplementen in de aanbieding.
Ik ben een kleine week geleden verhuisd naar een wisselwoning.
En nu nog twee volle verhuisdozen wat ik niet direct nodig heb. Ik heb ook beetje spijt dat ik niet meer naar de opslag heb gedaan. (Opslagruimte kan ik in principe pas over ca vier maanden weer bij in verband met voltooiing renovatie eigen huurwoning)
Beterlaat2021!
30-08-2025 om 09:16
Ik heb nauwelijks familie, als ik er niet meer ben ruimt een instantie mijn huis op.
Daarom ruim ik nu reeds bepaalde persoonlijke dingen op.
Fiorah
30-08-2025 om 09:36
Ik ben hier nu jarenlang mee bezig en langzaam, zeer langzaam, komt er lijn in. Ik zou nog veel minder willen bezitten dan ik nu heb, maar daar ben ik ook bewust mee bezig.
Een groot huis, een rommelige geest en een partner met een rommelige geest en heel veel hobby's... het is een uitdaging.
Het duurde met name lang voordat ik kon zorgen dat er niet meer zoveel binnen kwam. Nog steeds te veel hoor. Maar met name giften van anderen ("Wij hebben deze schalen niet meer nodig, willen jullie die?"), spullen die je werkgerelateerd of bij aankopen gratis krijgt (notitieblokken, tassen, bekertjes) of bijkomende aankopen (ik koop een spelletje en dan pak ik een extra spel, of puzzelboek, of wat dan ook mee waar ik eigenlijk niet op zit te wachten, of ach een extra speeltje voor de hond) zijn hardnekkig. Dat zijn ook de dingen die ik moeilijk weg doe, maar dat is vooral omdat ik me schuldig voel.
Nu ik daar jaren echt streng op ben, gaat het echt veel beter. Ik koop veel gerichter, dus als ik iets koop, koop ik 1x iets goeds. Vroeger kocht ik wel eens dingen onderweg dubbel (setje oordopjes, goedkoop oplaadkabeltje, koffiebeker, waterfles) maar dat doe ik niet meer.
Verder kost dingen weg doen me echt geen moeite. Onze grootste uitdaging is afmaken: dus zorgen dat de dingen ook echt worden weggebracht naar de kringloopwinkel of recycle.
FaithfulDuck87
30-08-2025 om 09:57
ik gooi vrij makkelijk dingen weg, heb niet een supergroot huis. En nadat ik verhuisd ben en na een verbouwing, veel weggedaan. Dan heb je alles al eens door de handen.
Moosey
30-08-2025 om 10:06
Een rommelige geest, dat vind ik mooi gezegd Fiorah
Die heb ik ook. Maar de afgelopen 20 jaar wel steeds bewuster geworden van heb ik dit wel echt nodig, en er komt dus steeds minder het huis in. Ik heb een bescheiden kledingkast en twee boekenkasten, en als die vol raken moeten er dus ook weer dingen weg. En ik koop bijna alleen maar tweedehands.
Ik heb weinig moeite om dingen weg te doen maar kan soms wat moeite hebben om aan een klus te beginnen (zoals de schuur opruimen bijvoorbeeld)
Tuinfluiter
30-08-2025 om 10:09
Koop je veel en vaak of juist heel bewust?
Ik koop heel bewust niet te vaak maar wel bijna alles nieuw.
Boeken, spellen en in het verleden vazen en potjes om te bloemschikken kocht ik wel tweedehands.
Veel meubels en accessoires heb ik al heel lang. Kussentjes vervang ik wel na enkele jaren, omdat ze vies en slap worden.
Ruim twee jaar geleden wel allemaal nieuwe bloempotten gekocht. In mij nieuwe huis heb ik mooie prominent aanwezige vensterbanken en daar staan nu planten in mooie bij mijn inrichting passende potten.
Wat heb je in huis wat je (nog) nooit gebruikt hebt?
Het meeste wat ik in huis heb gebruik ik sommige dingen niet zo vaak. Kerstbakvormen, de spätzlehobel en de pastamachine bijvoorbeeld. Ook sommige spelletjes zijn al lang niet meer gebruikt.
Zaken uit een kerstpakket die ik niet gebruik gaan direct weg. Ooit een Italiaans thema met borden, kopjes en schalen aan een nichtje gegeven die net opkamers ging.
Welke spullen bewaar jij (te) lang?
Ik bewaar kleding te lang. Vorig jaar te kleine broeken voor de kringloop klaargelegd maar nooit gebracht. Was ik dit voorjaar wel blij mee want na flink wat kilo's eraf pasten ze weer. Oude handdoeken, handig maar hoe vaak en hoeveel heb je er dan nodig. Geen enorme stapel.
Hoe en hoe vaak ruim jij op?
Ik ruim elke ruimte in mijn huis minstens één keer per jaar op gooi zaken weg en breng dingen naar de kringloop.
Ik ben daar tevreden mee alleen de garage zou iets vaker moeten en daar staan ook spullen van mijn man. Dus dat moeten we samen doen.
Drie jaar geleden was ik rond deze tijd mijn huis verkoop klaar aan het maken en toen is er heel veel weggegaan. De maanden voor de verhuizing ging ook steeds meer richting kringloop en stort. Ik wilde niet te veel spullen meenemen.
Vazen heb ik er veel van weggedaan maar toch ook te veel van gehouden bij mijn volgende opruimronde ga ik dat aanpakken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.