Huiskamer
AnneliesMeeuwis
09-02-2026 om 15:11
Slaapbank
Hoi allen, Ik ben op zoek naar een stijlvolle slaapbank voor op mijn gastenkamer. alleen vind ik mijn interieur heel belangrijk, en ben er dan al jaren mee bezig om goed in te richten. En het probleem is dat ik de meeste slaapbanken niet mooi vind. Ze zien er vaak goedkoop en oncomfortabel uit naar mijn mening.
Nu ben ik er eentje tegengekomen bij SASA store van Karup design(ik mag geen linkje plaatsen dus doe ik het even zo).
Deze past perfect in mijn interieur maar ik twijfel of het comfortabel is. En ik vind hem aan de dure kant. Heeft er iemand ervaring met dit merk of soort bank?
ALvast bedankt voor uw reactie!
rionyriony
09-02-2026 om 23:35
Ik begrijp dat je de bank ook wil gebruiken om op te slapen. Dat is erg lastig, want mijn beide banken zijn een horror om op te slapen, terwijl het heel fijne banken zijn, al is het alleen maar omdat de kant van de rugleuning lager is, het geheel te smal, je je niet kan omkeren of je ligt met je gezicht naar de leuning terwijl je dan ook niet meer naar de tv of naar je telefoon kan kijken omdat je richting leuning rolt door de zwaartekracht.
Als hij wel helemaal vlak ligt en niet al te hard is, dan is het een onding om op te zitten: te breed, vermoeiend, omdat je met je dijen even hoog zit als met je gat, dus je krijgt last van je rug wegens gebrek aan steun. De hoek van je lichaam wordt niet ondersteund.
Om te slapen zou ik dus gewoon een stretcher (veldbed) kopen, dat is een lap canvas gespannen tussen een aluminium frame, opvouwbaar of in zijn geheel in de opbergruimte te zetten en makkelijk even te tillen. Het is een soort hangmat eigenlijk.
Ook heb je opvouwbare bedden, in drieën. Die heb ik ook gehad maar vond ik minder goed liggen dan de stretcher.
Je moet ook vrij veel werk verrichten met je slaperige hoofd om een slaapbank slaapgereed te maken en daarna weer zitgereed.
Dus ik ken het probleem heel goed en ik zou niet proberen om twee functies in één meubel onder te brengen en daar dan redelijk tevreden van te worden. Ik heb twee jaar geprobeerd in een kamer te slapen die daar niet op ingericht was en heb zowat elk meubel geprobeerd, behalve een bed en het was een vreselijke tijd. Een bed is echt een totaal ander ding.
Schemerlampje
09-02-2026 om 23:41
Hoe gaat die kamer gebruikt worden? Voor incidentele gasten die alleen op de kamer komen om te slapen? Dan lijkt een bed me een betere keus. Eventueel met wat grote kussens zodat er ook op gezeten kan worden. Of zijn het gasten die wat langer blijven en/of wat meer tijd in de kamer doorbrengen? Maar dan zouden ze steeds moeten wisselen van bed naar bank, lijkt me ook niet fijn.
Of komt er maar af en toe iemand slapen en wordt de kamer verder voor andere dingen gebruikt? Dan zou een bedbank wel een optie kunnen zijn. Op deze site staan er diverse genoemd met voor- en nadelen:
https://slaapmanieren.nl/beste-slaapbanken/ En ook tips waar je op moet letten.
Waarbij het me opvalt dat er behoorlijk wat zijn, die vrij kort zijn, nog geen 2 meter. Dat is niet zo fijn als je wat langer bent.
Die bank die jij noemt lijkt me niet fijn liggen met al die “deuken” er in.
Zeespiegel
10-02-2026 om 06:40
in mijn studentenkamer had ik een bed en een comfortabele schommelstoel.
Met een sprei over het bed. Wanneer er bezoek was, kon er ook op het bed gezeten worden. Maar dat was incidenteel, dus ondergeschikt aan het slaapcomfort. De rest van de tijd kon ik gewoon lekker op de schommelstoel zitten (of op mijn bureau stoel). Dat neemt veel minder ruimte in dan een bank.
afrodite05
10-02-2026 om 06:44
Je kan ook voor een eenpersoonsbed gaan waar nog een eenpersoonsbed onder geschoven kan worden. Dan heb je twee bedden met allebei een volwaardig matras, dat slaapt sowieso goed, maar je hebt ook de ruimtebesparing als je het ene bed onder het andere schuift. Met een mooie sprei en wat sierkussens zou je er een zitplek/bank van kunnen maken. Je kan er afhankelijk van de situatie voor kiezen om één bed, twee losse bedden of een tweepersoonsbed tevoorschijn te halen.
Ik weet dat de Ikea zoiets verkoopt, maar er zijn vast meer winkels die iets soortgelijks verkopen.
Netherfield
10-02-2026 om 07:27
https://www.ikea.com/nl/nl/p/hemnes-bedbank-met-3-lades-wit-90349326/?utm_source=google&utm_medium=organic-shopping&utm_campaign=shopping_feed&utm_content=free_google_shopping_clicks_Beds_Mattresses
Deze van Ikea idd. Daar dacht ik ook meteen aan toen ik slaapbank las. Hij zit goed en slaapt goed.
afrodite05
10-02-2026 om 07:41
Netherfield schreef op 10-02-2026 om 07:27:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/hemnes-bedbank-met-3-lades-wit-90349326/?utm_source=google&utm_medium=organic-shopping&utm_campaign=shopping_feed&utm_content=free_google_shopping_clicks_Beds_Mattresses
Deze van Ikea idd. Daar dacht ik ook meteen aan toen ik slaapbank las. Hij zit goed en slaapt goed.
Ja, zoiets idd.
Dit is een simpele vorm ervan, maar hetzelfde idee: https://www.woonboulevardwijchen.nl/avek-divanbed-duet-spacer-exclmatras.html?gad_source=1&gad_campaignid=22515343419&gbraid=0AAAAADp9ueR5Bm3pOKVkJYHjeSRBgOCas&gclid=EAIaIQobChMIifu8sqjOkgMVNqODBx0nIQThEAQYAiABEgKaLvD_BwE
Bij deze variant kan je er ook twee losse eenpersoonsbedden van maken.
MarvelousM
10-02-2026 om 11:28
Mijn zus ging ook voor een 'mooie' slaapbank met als gevolg dat ik daar menig weekend compleet ruk op geslapen heb. Als je het beste met je gasten voor hebt, kies je voor comfort. Who cares about hoe hip de gastenkamer is?
Ted68
10-02-2026 om 11:40
Ik zou voor zo`n Hemnes bed gaan…..Hoe duur een slaapbank ook is, je slaapt er niet lekker op.
Meesje
10-02-2026 om 12:05
Ik denk dat als je reviews wil over deze specifieke bank je beter Google kunt raadplegen. Dan zie je dat ie ook goedkoper te krijgen is dan via de door jou genoemde winkel.
Ben je er trouwens nog?