Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Sintemaarten keuveltje

Vroeger leefden we er het hele jaar naar toe: Sint Maarten.
Op 11 november met je zelfgeknutselde keuvel langs de deuren. Zoveel mogelijk snoep ophalen, dat was de missie. Thuis je tas omkeren op tafel, ieder zijn eigen bak en je mocht je een avond ziek eten.
Daarna ging de bak op de kast en mocht je er één keer per dag iets uitpakken.

Bij de patatzaak in het dorp kreeg elk kind een zak patat met een grote klodder mayonaise. Bij de lagere school werden warme knakworstjes uitgedeeld.
Soms kreeg je geld, bij mensen die het geheel vergeten waren. Een mooie pen heb ik ook nog wel eens ergens gekregen.

Wat zijn jullie herinneringen aan Sint Maarten? En wat geven jullie aan de kinderen die aan de deur komen?


Mooie herinneringen idd. Wij hebben er destijds zelfs specifiek iets over opgenomen in ons scheidingsconvenant. Dat had de advocaat ook niet eerder meegemaakt.
Daardoor heeft ook onze zoon mooie herineringen aan sint Maarten. Het bouwen van de lampion, begonnen met een lieve nijntje tot de laatste bijna halloween achtige.
Nu bellen we nog steeds de opa's en oma's op en zingen een liedje. 

Hier komen helaas geen kinderen aan de deur voor sint Maarten. 

Hier leeft het nog, ik woon in een kinderrijke buurt. Veel kinderen aan de deur, mensen die netjes een lantaarntje aansteken ten teken dat ze meedoen. Leuk!

Wat is een keuvel???

In het dorp waar ik vandaan kom reed Sint Maarten voorop in de stoet op zijn paard. Basisschool kinderen erachter. We gingen dan alle winkels langs en zongen het lied. Zij gooien dan snoep. 

Waar we nu wonen vieren ze het niet. Op school van dochter wel. Ze maken lampionnen lopen savonds een tocht van school naar het verzorgingstehuis. Daar zingen en dansen ze voor de bewoners en dan in optocht weer terug. Op school nog even warme chocolademelk en een koekje en weer naar huis. Dag erna zijn ze vrij (studiedag handig gepland).

Ik kom uit een heel kinderrijk dorp, dus Sint Maarten was dan echt fantastisch. Hele dorp vol kinderen. Rugtas op je borst hangen, dan kon je er makkelijker en sneller snoepjes in gooien Toen we klein waren vooral de leukste liedjes zingen, maar hoe ouder we werden hoe korter ze werden

Ik herinner me dat we vooral naar één specifiek huis gingen, want daar werd altijd goed uitgepakt. Eén jaar kregen we zelfs grote speculaaspoppen 😍
En dan eenmaal thuis met brussen ruilen met de dingen die je niet wilde. Zoals die eeuwige mandarijntjes van huizen waar ze waarschijnlijk gezond wilden doen, maar waar niemand blij van werd

En eigenlijk was het sowieso één groot ruilfeest, want 100 kinderen aan de deur was niet ongewoon. Dus wat wij binnen haalden gaven mijn ouders weer weg

En toen we zelf niet meer liepen naar de berg snoep in de kast kijken, maar er niet aan mogen zitten tot het geweest was. Want je wilde niet te kort komen, omdat de kinderen het opaten

Ik was het nooit tegengekomen. Niet waar ik opgroeide, in de Randstad, Overijssel en Zuid-Limburg en ook later niet. Tot ik op de Veluwe ging wonen en er daar ineens kinderen voor de deur stonden te zingen. Ik had niks in huis. Voelde me best lullig 

Dus nee, geen bijzondere herinneringen. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

04-11-2021 om 15:56

Grappig, waar ik ben opgegroeid gingen we juist niet langs de deuren. Er was geloof ik een soort optocht die eindigde met een groot kampvuur.

Het langs-de-deur-voor-snoep ontdekte ik pas toen ik een jaar of 25 geleden naar mijn huidige regio verhuisde. Dat was het eerste jaar best genant. Ik kende de hele gewoonte niet, dus had ook niets in huis. De eerste kinderen aan de deur heb ik moeten teleurstellen, en de rest van de avond heb ik met gordijnen dicht en vrijwel alle lampen uit doorgebracht...

yette schreef op 04-11-2021 om 15:54:

Ik was het nooit tegengekomen. Niet waar ik opgroeide, in de Randstad, Overijssel en Zuid-Limburg en ook later niet. Tot ik op de Veluwe ging wonen en er daar ineens kinderen voor de deur stonden te zingen. Ik had niks in huis. Voelde me best lullig

Dus nee, geen bijzondere herinneringen.

In mijn randstedelijk dorp was het juist super populair.

OrganicDeer76

OrganicDeer76

04-11-2021 om 15:58

Ik vermoed vlakbij to starter te wonen dus ik ken het heel goed keuvelen. Wat was dat leuk vroeger. Enja vooral naar de scackbar want die gaf iedereen een frikadel! 

Keetie schreef op 04-11-2021 om 15:58:

Ik vermoed vlakbij to starter te wonen dus ik ken het heel goed keuvelen. Wat was dat leuk vroeger. Enja vooral naar de scackbar want die gaf iedereen een frikadel!

Bij ons was de tandarts altijd populair dan mocht je kiezen: tandpasta of een tandenborstel.

OrganicDeer76

OrganicDeer76

04-11-2021 om 16:05

Ysenda schreef op 04-11-2021 om 16:04:

[..]

Bij ons was de tandarts altijd populair dan mocht je kiezen: tandpasta of een tandenborstel.

Hahahaha geweldig!! 

lientje69

lientje69

04-11-2021 om 16:10 Topicstarter

PinkFlower schreef op 04-11-2021 om 15:47:

Wat is een keuvel???

In het dorp waar ik vandaan kom reed Sint Maarten voorop in de stoet op zijn paard. Basisschool kinderen erachter. We gingen dan alle winkels langs en zongen het lied. Zij gooien dan snoep.

Waar we nu wonen vieren ze het niet. Op school van dochter wel. Ze maken lampionnen lopen savonds een tocht van school naar het verzorgingstehuis. Daar zingen en dansen ze voor de bewoners en dan in optocht weer terug. Op school nog even warme chocolademelk en een koekje en weer naar huis. Dag erna zijn ze vrij (studiedag handig gepland).

De naam die ze hier in de streek geven aan een zelfgemaakte lampion

Dat is een keuvel dus. En het liedje ging hier als volgt: Sintemaarten keuveltje, met je rood rood reuveltje , met je rood rood rokje aan, daar komt Sintemaarten aan.. 

lientje69 schreef op 04-11-2021 om 16:10:

[..]

De naam die ze hier in de streek geven aan een zelfgemaakte lampion

Dat is een keuvel dus. En het liedje ging hier als volgt: Sintemaarten keuveltje, met je rood rood reuveltje , met je rood rood rokje aan, daar komt Sintemaarten aan..

bij ons was er niet 'het' liedje maar een volledig repertoire waar er elk jaar door elke school in het dorp wel een nieuwe werd toegevoegd.

Natuurlijk de klassiekers, de door de iets oudere jeugd aangepaste klassiekers en de 1-dagsvliegen die niemand het volgende jaar meer wist.

lientje69

lientje69

04-11-2021 om 16:18 Topicstarter

Keetie, kop van Noord- Holland?
Met de kinderen studeerde ik aparte liedjes in. Die van Sintemaarten mikmak mijn moeder is een dikzak werd huis aan huis gezongen. Dus die was niet leuk. Dus ik leerde de kinderen aparte liedjes.
Zoals deze:

Sint Maarten, Sint Maarten, wij zingen langs de deur ons lied. Doe open anders hoor je ons niet. En zet voor ons wat lekkers klaar, want we komen pas weer volgend jaar!

Omdat mensen dan eens wat anders hoorden dan de standaard liedjes, kregen de kinderen altijd extra.
Sommige mensen maakten ook hele zakjes met snoep. Vooral in de polder. Dan trokken we de polder in. Hadden we maar een paar huizen maar meer snoep dan de kinderen die huis aan huis in de nieuwbouw zongen.

OrganicDeer76

OrganicDeer76

04-11-2021 om 16:20

lientje69 schreef op 04-11-2021 om 16:18:

Keetie, kop van Noord- Holland?
Met de kinderen studeerde ik aparte liedjes in. Die van Sintemaarten mikmak mijn moeder is een dikzak werd huis aan huis gezongen. Dus die was niet leuk. Dus ik leerde de kinderen aparte liedjes.
Zoals deze:

Sint Maarten, Sint Maarten, wij zingen langs de deur ons lied. Doe open anders hoor je ons niet. En zet voor ons wat lekkers klaar, want we komen pas weer volgend jaar!

Omdat mensen dan eens wat anders hoorden dan de standaard liedjes, kregen de kinderen altijd extra.
Sommige mensen maakten ook hele zakjes met snoep. Vooral in de polder. Dan trokken we de polder in. Hadden we maar een paar huizen maar meer snoep dan de kinderen die huis aan huis in de nieuwbouw zongen.

Ja😁😁

Lollypopje schreef op 04-11-2021 om 15:56:

[..]

In mijn randstedelijk dorp was het juist super populair.

Kan je nagaan hoe lokaal het is! 

Ik heb in de Randstad trouwens alleen in grote steden gewoond. Er waren best kinderen, maar je kende hooguit je directe buren. Denk dat dat ook wel meespeelt. 


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.