Huiskamer
wild-flower
13-09-2026 om 08:55
Pop-up winkel met mystery-boxes ( graaibakken met retourpakketten ).

Een pakket kopen zonder te weten wat erin zit: het is blijkbaar razend populair want overal zie je ( tijdelijke ) pop-up shops met mystery-boxes in winkelcentra verschijnen.
Zo ook in ons winkelcentrum.
Je kunt er ongeopende retourzendingen of verloren post van grote webshops, zoals Amazon, Bol, en van DHL kopen zonder dat je weet wat erin zit en afrekenen gebeurt op gewicht: per 100 gram betaal je 2,49 euro.
Ik vroeg mij af of iemand van jullie al eens zo'n pakketje gekocht heeft.
Ik ben wel heel benieuwd wat er dan in zat. ( maar niet zo benieuwd dat ik het zelf zou kopen
).
Interessant artikel hierover las ik vanmorgen in het AD.
https://www.ad.nl/redactie/2026/jouw-retourpakketje-wordt-hier-verkocht-als-mystery-box-met-je-naam-en-adres-er-nog-gewoon-op/?source=www.ad.nl
nlies
13-09-2026 om 13:41
Ja, stond hier tijd geleden ook een artikel over in de krant. Paar journalisten die het geprobeerd hadden. Geloof dat ze op het eind van de dag een paar euro goedkoper uit waren dan de normale prijs. Hoeveel er bij zat wat ze niet konden gebruiken weet ik niet meer.
Tijgeroog
13-09-2026 om 14:28
In Berlijn stond er naast een terrasje waar we zaten te eten een soort snoepautomaat wat allemaal van zulke pakjes in zaten. We hebben ons goed vermaakt met wat er allemaal uitgepakt werd. En stel mannen met een sexy jurkje, oudere vrouwen naast ons hadden enorme nepwimpers, daar leken ze niet echt het type voor.
Vrijwel alle spullen verdwenen in de grote container die ernaast stond. Waarschijnlijk was die veel interessanter om te doorzoeken.
Boarn
13-09-2026 om 23:50
Frisdrank1972 schreef op 13-09-2026 om 11:35:
Het is eigenlijk een soort gokken. Dus ik snap dat voornamelijk pubers het leuk vinden.
Dit is ook het gevaar, het is gokken. Vooral bij de jeugd schijnt het in te zijn. En er zijn niet voor niks regels ronsom gokken, maar die gelden schijnbaar niet voor dit.
Boarn
13-09-2026 om 23:55
Er zitten ook pakketjes bij van mensen die thuis op hun spullen zaten te wachten en waarvan de pakketdienst gewoon niet heeft geleverd. Ik zou er niet blij van worden dat mijn dure pakket vermist raakt en uiteindelijk in een soort grabbelton beland. Als pakketten óf een afzender óf een adres bevatten, dan horen ze gewoon geleverd of geretourneerd te worden
Pands
14-09-2026 om 00:28
Ongeopend geloof ik niks van. Denk dat ze van te voren alle pakketjes voorzichtig openmaken en de dure spullen eruit halen en daarna weer zorgvuldig dichtplakken. En op social media zie je idd precies dat ze dure spullen scoren.
Zeespiegel
14-09-2026 om 06:11
en ondertussen beweert het bedrijf dat het pakket nooit retour is ontvangen, en moet jij je verzendbewijs gaan mailen om je geld terug te krijgen.