Huiskamer
wild-flower
13-09-2026 om 08:55
Pop-up winkel met mystery-boxes ( graaibakken met retourpakketten ).

Een pakket kopen zonder te weten wat erin zit: het is blijkbaar razend populair want overal zie je ( tijdelijke ) pop-up shops met mystery-boxes in winkelcentra verschijnen.
Zo ook in ons winkelcentrum.
Je kunt er ongeopende retourzendingen of verloren post van grote webshops, zoals Amazon, Bol, en van DHL kopen zonder dat je weet wat erin zit en afrekenen gebeurt op gewicht: per 100 gram betaal je 2,49 euro.
Ik vroeg mij af of iemand van jullie al eens zo'n pakketje gekocht heeft.
Ik ben wel heel benieuwd wat er dan in zat. ( maar niet zo benieuwd dat ik het zelf zou kopen
).
Interessant artikel hierover las ik vanmorgen in het AD.
https://www.ad.nl/redactie/2026/jouw-retourpakketje-wordt-hier-verkocht-als-mystery-box-met-je-naam-en-adres-er-nog-gewoon-op/?source=www.ad.nl
stormkapje
13-09-2026 om 09:10
Ik wist niet eens dat het bestond.
Net het artikel gelezen, vind het wel schokkend dat alle persoonsgegevens nog op het pakketje staan. Was wel netjes geweest als dat onleesbaar wordt gemaakt.
Ik zou zo`n winkel denk ik wel inlopen als ik er langsliep en uit een raar soort nieuwsgierigheid wellicht nog wat kopen ook.
ToetieToover
13-09-2026 om 09:19
Met een variant hierop stonden ze vroeger op de markt! Je mocht het thuis pas openmaken, duh. Slechte zaak dat dit niet geregistreerd is als bedrijf. Dat de ‘officiële’ bedrijven niet doorhebben wat er gebeurt. Qua milieuimpact wordt opnieuw duidelijk hoe onethisch de retourzendingen worden behandeld. Om van de privacy risico’s nog maar te zwijgen. Schandalig. En heel eerlijk, heb ik ook wel eens besteld bij zo’n dropshipper. Gelukkig niks teruggestuurd. De helft was ongeveer wat het beloofde, de andere helft niet. Ik ben ermee gestopt uiteindelijk na meerdere teleurstellingen.
April2021
13-09-2026 om 10:11
Ik zag het in Haarlem pas ook, maar er waren geen klanten binnen. Ik denk niet dat dit succesvol zal zijn.
Misschien dat mensen het uit nieuwsgierigheid eens proberen maar dat lijkt me niet genoeg om er echt goed geld aan te verdienen.
Het is voornamelijk troep en ik vind het niet eens echt goedkoop.
Dat ad artikel is interessant om te lezen.
Beterlaat2021!
13-09-2026 om 10:26
Laatst in mijn winkelcentrum ook, een paar dagen achter elkaar. Er was veel belangstelling voor. Je kocht inderdaad per gewicht.
Uiteraard ben je heel nieuwsgierig naar de inhoud, maar je mag het pas openen als je betaald hebt.
Ik had geen behoefte om iets te kopen, het was wel grappig om te zien wat voor mensen er op afkwamen.
Rosehip
13-09-2026 om 11:05
Hier ook pas ook twee stands in een winkelcentrum, met Amazon pakketjes. Wat goedkoper, 1,50 per 100g. De pubers vonden het razend interessant want hadden een filmpje op Insta gezien dat iemand er AirPods uit had gehaald. Een marketing truc natuurlijk want ik zei al dat die pakketjes ongetwijfeld vooraf gescreend worden.
Overigens heb ik hier geen adressen op de pakketjes gezien.
Citroengraag
13-09-2026 om 11:05
Er is van ons een loodzware zending (twee 20 kilo zakken) kattenvoer kwijtgeraakt bij dpd. Ik heb nu al pret bij het idee dat iemand daar 2,49 per 100 gram voor betaald😹 Zelf zou ik dit nooit kopen, maar ik heb wel meerdere bestellingen gedaan bij tweedekansje, een bedrijf dat retouren opkoopt.
Frisdrank1972
13-09-2026 om 11:35
Het is eigenlijk een soort gokken. Dus ik snap dat voornamelijk pubers het leuk vinden.
Herfstappeltaart
13-09-2026 om 11:39
Ik hoef geen spullen waarvan ik niet weet wat het is dus nee, zou het niet kopen.
Groentetuin
13-09-2026 om 11:43
Nooit gekocht maar toen we deze winter overwinteren, waren daar ook in elk winkelcentrum wel 1-2 van die winkels, wel eens naar binnen geweest en staan voelen.
Ik denk ook dat de dure spullen er echt wel tussenuit gepikt worden.
Op you Tube staan tal van filmpjes van mensen die zoiets kochten.
Maar ik zou niet blij worden van een kledingstuk maatje 36 , een honden kleedje of een katten speeltje, en ook een hoesje voor een andere telefoon dan de mijne, je hebt er niks aan😳
GroenTuintje
13-09-2026 om 12:11
ik zag het laatst ook op een rommelmarkt, niks gekocht maar vond het wel bizar ja, die dichte pakjes
Dweedledee
13-09-2026 om 12:14
Dit is een paar maanden geleden ook al in het nieuws geweest. Die kerel is destijds al op zijn vingers getikt. Kan niet lang duren voordat er consequenties volgen.
Rosehip
13-09-2026 om 12:23
Groentetuin schreef op 13-09-2026 om 11:43:
Nooit gekocht maar toen we deze winter overwinteren, waren daar ook in elk winkelcentrum wel 1-2 van die winkels, wel eens naar binnen geweest en staan voelen.
Ik denk ook dat de dure spullen er echt wel tussenuit gepikt worden.
Op you Tube staan tal van filmpjes van mensen die zoiets kochten.
Maar ik zou niet blij worden van een kledingstuk maatje 36 , een honden kleedje of een katten speeltje, en ook een hoesje voor een andere telefoon dan de mijne, je hebt er niks aan😳
Dit had mijn kind dus
Fenyw
13-09-2026 om 12:47
Het is een soort grabbelton voor volwassenen, kermisvermaak. Ik snap best dat mensen dit doen, op de kermis weet je ook niet wat je wint en is de prijs ook van discutabele kwaliteit.