Huiskamer
masatu
14-11-2025 om 17:39
Past jouw servies bij elkaar?
Gewoon zomaar benieuwd: heb jij een perfect passend servies, met borden/schaaltjes etc. in dezelfde stijl? En het glaswerk/kopjes of bestek?
Of heb je een (kringloop)ratjetoe verzameling? Bijelkaar passend maar niet dezelfde stijl? Wellicht zelfs een servies voor "dagelijks" gebruik en een ander voor speciale gelegenheden?
Ik ben benieuwd ![]()
MMcGonagall
16-11-2025 om 15:46
watertoren schreef op 16-11-2025 om 13:36:
Ja, ik heb 2 serviezen waarvan alles bij elkaar past.
Ik vermoed dat jij ook meubels hebt die bij elkaar passen? Jij hecht wel aan ‘hoe het hoort’, volgens mij.
Herfstappeltaart
16-11-2025 om 18:10
MMcGonagall schreef op 16-11-2025 om 15:46:
[..]
Ik vermoed dat jij ook meubels hebt die bij elkaar passen? Jij hecht wel aan ‘hoe het hoort’, volgens mij.
Hoe hoort het dan? Nooit geweten dat matchende meubels 'horen'. Ik kijk wel heel erg of het bij elkaar past qua kleur enzo. Verder volg ik mijn smaak en gevoel.
Rockstar
16-11-2025 om 21:48
Mijn servies past niet bij elkaar. Maar als ik wat nieuws koop, koop ik wel minstens een "correct getal". Bijvoorbeeld, ik had laatst nog maar drie dinerborden. Ze werden niet meer gemaakt, dus ik heb een set van 6 bijgekocht. Dat er dan ooit misschien 3 van elk over blijven maakt me dan weer minder uit, als de set maar "compleet" begint. Kommetjes koop ik ook per twee bijvoorbeeld. En toen ik laatst nog maar 4 vorken had en het bestek wederom niet meer gemaakt werd, kocht ik 6 nieuwe vorken én 6 nieuwe messen bij want eten met een vork die niet matcht bij het mes kan niet in mijn hoofd. Met eetlepels en toetjes lepels maakt het me dan weer niet uit. En dat ik nu dus 4 vorken van het ene soort heb en 6 van het andere maakt ook niet uit.
Theemokken zijn de uitzondering. Die kan ik best per 1 kopen. 
MMcGonagall
16-11-2025 om 22:07
Herfstappeltaart schreef op 16-11-2025 om 18:10:
[..]
Hoe hoort het dan? Nooit geweten dat matchende meubels 'horen'. Ik kijk wel heel erg of het bij elkaar past qua kleur enzo. Verder volg ik mijn smaak en gevoel.
Ik denk dan bijv aan kennissen die bij het eerste samenwonen alles nieuw kochten uit dezelfde ‘lijn’, eettafel, salontafel, wandkast. Vervolgens later nieuwe meubels, weer een setje.
Mijn meubels zijn grotendeels gekregen of geërfd, slechts een paar items zelf gekocht. Niet echt bij elkaar passend. Vitrinekastje was een huwelijkscadeau van mijn ouders (1970), andere kast van mijn overgrootouders geweest. Niet echt dezelfde stijl maar wel allebei leuk 
MissBobby
16-11-2025 om 23:06
Ik heb een compleet twaalfdelig servies van Wedgwood wat ik ook dagelijks gebruik. Vind het niet echt mooi meer maar zonde om weg te doen. Heb ook een cassette met echt zilveren bestek (erfenis) maar voor dagelijks gebruik Gero bestek nog uit de jaren zestig. Dat eet fijn en is mooi simpel om te zien.
LazyCat
16-11-2025 om 23:27
MMcGonagall schreef op 16-11-2025 om 22:07:
[..]
Ik denk dan bijv aan kennissen die bij het eerste samenwonen alles nieuw kochten uit dezelfde ‘lijn’, eettafel, salontafel, wandkast. Vervolgens later nieuwe meubels, weer een setje.
Mijn meubels zijn grotendeels gekregen of geërfd, slechts een paar items zelf gekocht. Niet echt bij elkaar passend. Vitrinekastje was een huwelijkscadeau van mijn ouders (1970), andere kast van mijn overgrootouders geweest. Niet echt dezelfde stijl maar wel allebei leuk
Ik hou eigenlijk ook wel van meubels die bij elkaar 'horen', of in ieder geval bij elkaar passen. Zo'n allegaartje verschillende meubelen vind ik voor mezelf veel te onrustig en rommelig. Ieder z'n eigen smaak toch, het één is niet beter dan het ander.
Netherfield
16-11-2025 om 23:39
Ik heb een toen nog nieuwe bestekset geërfd, die gebruiken we al jaren dagelijks. Twee jaar geleden heb ik nieuwe borden op mijn verjaardag gekregen. Kleine schaaltjes zijn een allegaartje. Mokken ook. Mijn favoriete mok heb ik ooit in Frankrijk gekocht omdat het vakantiehuisje stomme kleine kopjes had. Glazen is ook een allegaartje. Borden e.d. boeit me echt niet, maar de kinderen vonden het leuk om te geven.
GroenTuintje
17-11-2025 om 00:38
LazyCat schreef op 16-11-2025 om 23:27:
[..]
Ik hou eigenlijk ook wel van meubels die bij elkaar 'horen', of in ieder geval bij elkaar passen. Zo'n allegaartje verschillende meubelen vind ik voor mezelf veel te onrustig en rommelig. Ieder z'n eigen smaak toch, het één is niet beter dan het ander.
Ik vind alles bij elkaar passend zo kantoor-achtig:

terwijl ik dit veel huiselijker en speelser vind:

wolkewitje
17-11-2025 om 06:32
GroenTuintje schreef op 17-11-2025 om 00:38:
[..]
Ik vind alles bij elkaar passend zo kantoor-achtig:
terwijl ik dit veel huiselijker en speelser vind:
Ik vind dat een rare vergelijking, dit zijn 2 compleet verschillende stijlen. Als je bij die eerste 1 kast en de eettafel zou vervangen door een andere zou het nog steeds kantoor-achtig zijn
Herfstappeltaart
17-11-2025 om 07:20
Wij hebben eet- en salontafels van teak ,allemaal rond maar van totaal andere winkels en merken. Een jagerskast en t.v. meubeltje ook van teak maar ook weer gekocht in andere winkels. Wel dezelfde kleur hout. En dan nog een servieskast in een crèmekleur. Niks uit dezelfde serie, maar wel bij elkaar combinerend. Allerlei houtsoorten en kleuren vind ik ook te onrustig.
GroenTuintje
17-11-2025 om 07:39
wolkewitje schreef op 17-11-2025 om 06:32:
[..]
Ik vind dat een rare vergelijking, dit zijn 2 compleet verschillende stijlen. Als je bij die eerste 1 kast en de eettafel zou vervangen door een andere zou het nog steeds kantoor-achtig zijn
Het voelt altijd stijf aan, dezelfde meubels.
Kampeerder
17-11-2025 om 07:43
Wij hebben meubels van antiek grenen en modern eiken. Kleur daarvan komt, door gebruik van dezelfde was prima bij elkaar. TV-meubel is van Ikea en wit/creme hoogglans materiaal.
Stoelen en bank staan op stalen poten. Zwart gelakt of rvs-look.
Als er iets nieuws moet komen kijken we wel of het past, maar we zoeken niet beslist iets in dezelfde soort of kleur hout.
Ooit nieuwe vensterbanken geplaatst. (Waren getegeld maar veel stukjes uit de rand) Dat waren grenen planken van de bouwmarkt want moest goedkoop. Bewerkt door mij met dezelfde was als de meubels. Was geen gezicht, werd heel geel. Toen met donkere was (die ik nog had) bewerkt. Stond onverwacht mooi, dus is twintig jaar later nog steeds zo.
MMcGonagall
17-11-2025 om 07:56
Ik vind er ook verder niets van. Mijn vriend heeft bijv alles uit een setje. Hij heeft ook heel neutrale muren en een grijze bank. Zijn persoonlijkheid is ook netjes en geordend. Ik maak er wel grapjes over, maar heb er toch voor gekozen 
Ik heb allerlei verschillende houten meubels, een groene bank en rode stoelen. Die stoelen vind ik niet zo mooi en eigenlijk zoek ik een loveseat in gele ribstof.
Duufje
17-11-2025 om 10:22
Ja, mijn servies was echt aan kado aan mezelf.
Heb denk ik een jaar of 8-10 geleden een heel uitgebreid en bij elkaar passend servies gekocht met alles erop en eraan. Het kostte me een godsvermogen, maar ik vind het nog steeds prachtig. Het wordt gewoon gebruikt, ik ben er ook niet extra zuinig op. Het is gelukkig nog steeds verkrijgbaar, op het moment dat er iets sneuvelt (niet vaak tot nu toe gelukkig), bestel ik meteen vervanging.
Meubelseries houd ik niet van overigens. Mijn meubels passen wel heel goed bij elkaar (vind ik), maar zijn allemaal los van elkaar gekocht en ook niet allemaal van hetzelfde materiaal en/of dezelfde kleur.
LazyCat
17-11-2025 om 11:01
Herfstappeltaart schreef op 17-11-2025 om 07:20:
Wij hebben eet- en salontafels van teak ,allemaal rond maar van totaal andere winkels en merken. Een jagerskast en t.v. meubeltje ook van teak maar ook weer gekocht in andere winkels. Wel dezelfde kleur hout. En dan nog een servieskast in een crèmekleur. Niks uit dezelfde serie, maar wel bij elkaar combinerend. Allerlei houtsoorten en kleuren vind ik ook te onrustig.
Zo hebben wij dat ook gedaan. De meubels zijn vergelijkbaar qua kleur en stijl, maar niet uit 1 dezelfde serie. Het past wel goed bij elkaar door dezelfde houtsoort die we gekozen hebben bij alle kasten en tafels. Het staat wel mooi en rustig zo, daar hou ik ook van.