Huiskamer
masatu
14-11-2025 om 17:39
Past jouw servies bij elkaar?
Gewoon zomaar benieuwd: heb jij een perfect passend servies, met borden/schaaltjes etc. in dezelfde stijl? En het glaswerk/kopjes of bestek?
Of heb je een (kringloop)ratjetoe verzameling? Bijelkaar passend maar niet dezelfde stijl? Wellicht zelfs een servies voor "dagelijks" gebruik en een ander voor speciale gelegenheden?
Ik ben benieuwd ![]()
Fiorah
14-11-2025 om 19:46
Gedeeltelijk. De borden en een gedeelte van de schaaltjes komen van hetzelfde servies. Dan nog een paar andere schaaltjes. Alle waterglazen zijn hetzelfde (wel groot/klein maar zelfde merk en type), alle theeglazen zijn gelijk aan elkaar. Kopjes is echt een ratjetoe, er zijn steeds maximaal 2 kopjes van hetzelfde merk (en dan wel andere kleuren).
Loulou39
14-11-2025 om 19:56
Hier van alles door elkaar:
Ik heb 6 dure borden, ooit bij de Bijenkorf gekocht, maar die gebruik ik nooit want te duur 😂: zonde! En lichtroze borden van H&M Home die ik wel gebruik 😁.
Theemokken meegenomen uit Lissabon, koffiekopjes van Pip met verschillende dessins en kleuren (wel allemaal hetzelfde model).
Wijnglazen meegenomen uit Mexico en meerdere van Ikea.
Bestek van Dille&Kamille, jaren geleden gekregen.
GroenTuintje
14-11-2025 om 20:00
nee, maar dat hoeft ook niet. Wel hebben ze 1 ding gemeen, allemaal een printje erop (vogels bloemen)
Citroengraag
14-11-2025 om 20:07
Mijn basisservies is het Fair Trade Servies van Piet Hein Eek. Daar heb ik regelmatig aanvullingen van nodig, want het is nog steeds mooi, maar heeft snel chipjes. Is chipjes een woord? Het is ook duur, dus ik heb wel aanvullingen van een grijsblauwe lijn van de Xenos. Ik kom in de kringloop ook nooit items van dit servies tegen en nieuw is het nog wel aan te vullen, maar steeds minder. Terwijl het zo duizend procent mijn stijl is, dat we destijds onze keuken hebben gebaseerd op ons servies in plaats van andersom!
Poezenmeisje
14-11-2025 om 20:09
Ik stond te dansen van vreugde toen ik bij een kringloop aan de andere kant van het land mijn gesneuvelde borden kon vervangen. Helaas wel behoorlijk aangetast door de wasmachine, dus ze staan onderaan, maar ik heb ze weer.
Zespersoons servies Athena van de Blokker.
Verder nog de klederdracht ontbijtborden en koffiekopjes, die kijn oma vroeger had, ik heb ze bij elkaar gekringloopt.
We hebben twee besteksets. 1x Gero, 1x Keltum. Keltum op tafel, Gero in de keukenladen.
Keltum was 9 persoons, Gero 12 persoons.
Van de Gero set heb ik de helft in gebruik. De andere helft is (nieuw in de doos, plus de opscheplepels, taartschep e.d.) deze maand met zoon meegegaan.
Citroengraag
14-11-2025 om 20:11
Citroengraag schreef op 14-11-2025 om 20:07:
Mijn basisservies is het Fair Trade Servies van Piet Hein Eek. Daar heb ik regelmatig aanvullingen van nodig, want het is nog steeds mooi, maar heeft snel chipjes. Is chipjes een woord? Het is ook duur, dus ik heb wel aanvullingen van een grijsblauwe lijn van de Xenos. Ik kom in de kringloop ook nooit items van dit servies tegen en nieuw is het nog wel aan te vullen, maar steeds minder. Terwijl het zo duizend procent mijn stijl is, dat we destijds onze keuken hebben gebaseerd op ons servies in plaats van andersom!
Aanvulling: Eek heeft deze lijn 'dik' genoemd
Tuinfluiter
14-11-2025 om 20:20
Citroengraag schreef op 14-11-2025 om 20:07:
Het merendeel van mijn serviesgoed is van porselein dat heeft veel minder last van chips dan aardewerk. Jammer dat zo'n mooi servies zo kwetsbaar is.
ToetieToover
14-11-2025 om 20:45
Ik
servies.
Ik heb verschillende serviezen die bij elkaar passen, Villeroy en Boch met een witte ondergrond met bloemen en pastelkleurige + witte Rörstrand Swedish Grace. Aangevuld met kringloopspul dat erbij past qua stijl en kleur. Daarmee mixen we er vrolijk op los.
Ik heb ook nog twee 20 jaar oude theekommen van stoneware die nergens bij passen maar die zijn gewoon fantastisch en onbreekbaar. Ik heb geen bijpassende theepot, ik gebruik dan mijn glazenpot, dat vind ik geen probleem.
Ik heb ook een witte porseleinen theepot die past bij alle mix and match theekopjes van de kringloopwinkel, zoiets (niet mijn foto):
Grappig genoeg passen op dat soort antieke schoteltjes precies de mokjes van swedish grace, dus ik match dat erbij door ze een schoteltje te geven dat past qua kleur. Schotels zijn vaak los te vinden in de kringloopwinkel omdat het kopje gesneuveld is.
BlairW
14-11-2025 om 23:42
Ja, ik heb grote borden, ontbijtborden, diepe borden, schaaltjes in allerlei maten, platte serveerschalen, kleine kommetjes, eierdopjes en koffiekopjes van hetzelfde. Ik heb graag dat alles bij elkaar past. Ik kan niet tegen van die stapels borden met allemaal andere maten, randjes en kleuren. Ik heb graag strakke stapels. En ik wilde het kunnen aanvullen als er eens iets kapot valt (tegelvloer, dus 1 keer stuiteren is meteen kapot). Het is wel porselein en ik heb eigenlijk nooit chipjes er af.
Theeglazen en drinkglazen zijn wel wisselend. Maar dat is vooral omdat ik zelf een hele specifieke voorkeur heb qua theeglazen en drinkglazen. Een theeglas moet groot zijn en van dik glas waarin de thee goed heet blijft. Voor bezoek heb ik normale theeglazen. Drinkglazen heb ik het liefst coca cola glazen in de vorm van een blikje. Man heeft liever dikke glazen van ikea. Dus dat staat door elkaar en we pakken onze eigen voorkeur. Bestek is ook allemaal van hetzelfde, zwaar bestek sowieso.
rionyriony
15-11-2025 om 04:35
Nee, want het is maar zelden zo dat diverse onderdelen van een servies even prettig in het gebruik zijn. Sommige sets hebben wel een goed diep bord maar dan weer een rottig ontbijtbordje. En het dinerbord is te klein.
Bij bestek-couverts is het mes meestal te bot, de vork heeft te dikke, te dunne, te lange of te korte tanden, en de lepel is te groot of te klein.
Kopjes kunnen te groot of te klein zijn, onprettige te kleine of verkeerd geplaatste oortjes hebben, een harde te dunne of te dikke rand.
Dus ik heb altijd alles gescheiden van elkaar gekocht, hoewel ik ooit een mooi porseleinen servies had van Arzberg.
Koettie
15-11-2025 om 08:59
Ik heb een set grote borden, ontbijtbord, kommen en mokken gehad van vrienden voor mn nieuwe huis. Handgemaakt door een vriendin, echt prachtig. Diepe borden zijn anders, net als bekers en extra mokken. Daarnaast random gezellige kommen en schaaltjes.
GroenTuintje
15-11-2025 om 09:14
rionyriony schreef op 15-11-2025 om 04:35:
Nee, want het is maar zelden zo dat diverse onderdelen van een servies even prettig in het gebruik zijn. Sommige sets hebben wel een goed diep bord maar dan weer een rottig ontbijtbordje. En het dinerbord is te klein.
Bij bestek-couverts is het mes meestal te bot, de vork heeft te dikke, te dunne, te lange of te korte tanden, en de lepel is te groot of te klein.
Kopjes kunnen te groot of te klein zijn, onprettige te kleine of verkeerd geplaatste oortjes hebben, een harde te dunne of te dikke rand.
Dus ik heb altijd alles gescheiden van elkaar gekocht, hoewel ik ooit een mooi porseleinen servies had van Arzberg.
Dat is ook mijn ervaring. Ik vind vaak serviezen in zijn geheel niet fijn. De eetborden zijn dan te zwaar, terwijl de kleinere borden prima zijn. Of de soepkommen veel te groot, maar de rest wel in proportie.
RavIvaR
15-11-2025 om 15:38
ik heb al 15 jaar ontbijt, diner en soepborden van dezelfde serie. Net als kop en schotel. Alles 9-delig in 3 kleuren.
De koffie kopjes hadden er eigenlijk geen 9 hoeven zijn. In de praktijk schenk ik cappuccino en Latte Machiato voor bezoek in andere, grotere mokken en wordt er zelden uit de kleine kopjes gedronken.
Een bestekset heb ik toen ook aangeschaft.
Ik heb 2 series schaaltjes; 1 serie kleine schaaltjes 6 stuks en 1 serie grotere schaaltjes 6 stuks. Deze series zijn leuk kleurrijk.
Verder nog wat kleinere setjes, of in combi met serveerschalen die ik gebruik voor toastjes e.d.
Ook van glazen heb ik per soort dezelfde. Plus wat speciaalbier glazen die bijna niet gebruikt worden.
Hoewel ik dus wel wat verschillende setjes combineer houdt ik niet van alles verschillend of ouderwets.
Ik heb geen extra servies voor gelegenheden. Heb ik ook geen ruimte voor.
Wilgenkatje-
15-11-2025 om 15:53
Toen ik als 22-jarige trouwde, vond ik een echt servies 'burgerlijk' en ik had ook geen mooie kast waar dat allemaal netjes in zou passen. Ook vond ik het veel te duur en te kwetsbaar.
Jaren later had ik weleens spijt, een leuk servies heeft charme. Maar ook toen had ik geen zin om er zoveel geld aan uit te geven - wat moet je trouwens kiezen, wat blijf je jarenlang mooi vinden... Het kwam er nooit van.
Aangeland bij nu is ons servies een allegaartje. Ik koop geregeld een leuk item bij de kringloop. En een lange tafel vol gasten... dat is meer iets voor kerstreclames dan voor ons. Zo is ons leven nooit geworden.
Als we mooi getooid willen eten, doen we dat buitenshuis.