Huiskamer
masatu
14-11-2025 om 17:39
Past jouw servies bij elkaar?
Gewoon zomaar benieuwd: heb jij een perfect passend servies, met borden/schaaltjes etc. in dezelfde stijl? En het glaswerk/kopjes of bestek?
Of heb je een (kringloop)ratjetoe verzameling? Bijelkaar passend maar niet dezelfde stijl? Wellicht zelfs een servies voor "dagelijks" gebruik en een ander voor speciale gelegenheden?
Ik ben benieuwd ![]()
Bolmieke
14-11-2025 om 17:41
Nee sinds ik 50 jaar geleden het ouderlijk huis verliet heb ik nog nooit passend servies gehad, ik vind het niet belangrijk
afrodite05
14-11-2025 om 17:44
Ja, een compleet servies, bij elkaar gespaard sinds ik een jaar of 18 was. Man vindt het zonde, want een deel gebruiken we nooit (koffiekopjes bijv, wij drinken geen koffie en bezoek krijgt het uit een mok). Maar goed, ik had het al voor ik met hem samen was. Servies is inclusief serveerschalen, sauskommetjes etc.
Ook alle glazen uit dezelfde serie (wel verschillende maten, maar van elk soort 12 stuks - je zou maar eens een feestje hebben). Ik vind het mooi en ben er trots op. Er is nog geen enkel bord gesneuveld, gelukkig, ondanks dagelijks gebruik (10 jr). Even afkloppen, want het gaat pijn doen als dat wel gebeurt...
Ik weet dat ik t.z.t. nog het ouderwetse bloemetjesservies van mijn grootouders ga erven, gruwelijk, maar nostalgie: dat kwam met Kerst op tafel en staat verder in een glazen kast opgesteld. Ik denk dat wij het op zolder gaan bewaren, geen idee of we het ook echt gaan gebruiken.
Edit: zowel servies als de bestekset zijn 12-delig.
masatu
14-11-2025 om 17:45
Ons servies begon met een set van de Hema die ik kocht toen ik ging studeren. Bij samenwonen werd deze eigenlijk te klein, maar in de winkel was het uiteraard niet meer te koop. Via marktplaats vonden we een hele verzameling van hetzelfde servies, maar dan in een andere kleur. Ontbijt/diner/soepborden en schaaltjes enzo zijn dus wel in dezelfde stijl maar in 2 verschillende kleuren. Het begint nu wel op het punt te komen dat er best wat schaaltjes zijn gesneuveld, maar het op marktplaats ook niet meer te vinden is. What to do.. Ik vind het namelijk eigenlijk wel mooi staan dat alles bijelkaar past.
Kopjes en mokken waren ooit ook van dezelfde serie, maar inmiddels ook heel veel andere mokken en kopjes in huis van van alles en nog wat. Kopjes gaan ook een stuk vaker stuk. Op de 1 of andere manier geef ik daar ook wat minder om - die staan immers toch niet vaak op tafel zoals bij een diner maar overal en nergens.
Bestek is inmiddels een samenvoegsel van 3 verschillende sets, deels nieuw, deels uit erfenis. Wel ongeveer dezelfde stijl.
Lastig om te bedenken wat je doet als er weer servies sneuvelt: hoeveel moet je er minimaal hebben voor je toch wat nieuws koopt..
Mijn ouders hebben een 'dagelijks' servies en een 'net' servies, daar heb ik eigenlijk nooit de nut van ingezien. Nog los van de extra kastruimte die het kost.
Bananenbrood
14-11-2025 om 17:50
Wij hebben thuis ook een verzameling van alles en nog wat. Enkele stuks passen wel bij elkaar, maar als geheel niet. Dat vind ik juist wel weer leuk, veel dingen hebben een verhaal, borden die ik heb gekregen toen ik uit huis ging, koopjes van een overleden familielid etc.
Bakblik
14-11-2025 om 17:51
Ik heb een 9 delig servies voor de feestelijk gedekte tafel. Een jaar of 6 geleden heb ik via de kringloop het koffieservies daarvan aan kunnen vullen tot 12 delig. Het koffieservies werd wat meer gebruikt en had al niet meer alles compleet. De rest is nog 9 delig. Mijn glasservies dat ooit 6 delig was is inmiddels een flink allegaartje.
Voor dagelijks heb ik een vrolijk allegaartje met ikeaborden van wit aardewerk, glazen schaaltjes en schaaltjes van diverse krijgertjes en kringloop.
Doordeweeks eet iedereen van zijn favoriete bord en bestek met zijn favoriete glas.
Het bestek dat mijn man meebracht in ons huwelijk is nog volledig compleet 9 delig.
Kampeerder
14-11-2025 om 18:04
Een mix van 'mooie' borden en glazen, gespaard met zegels bij de diverse supermarkten. Is vooral voor feestelijke momenten. (Nu nog even omdat het nog zo nieuw is)
Daarnaast voor dagelijks een mix van Ikea en kringloop. Alles dat ik koop is crème/wit voor het deel dat het eten raakt. Een enorme hoeveelheid schaaltjes erbij die kleurig zijn aan de buitenkant of juist van glas en daardoor altijd matchen. Ook met het mooie servies.
Glaswerk veel van de kringloop, voor verjaardagen en feestjes vind ik het niet zo boeiend of alle glazen gelijk zijn.
Krijg ik echt veel eters ga ik altijd netjes verdelen. Bord om bord, glas om glas. Leuk bont kleed erbij en het ziet er direct verzorgd uit.
Beterlaat2021!
14-11-2025 om 18:09
Ik heb nooit een echt een servies gehad of gespaard. Had destijds alleen 2 maten platte borden van IKEA, daar heb ik nog aardig wat van over, maar gebruik alleen de grote maat. Verder ondertussen wat schaaltjes van de Kringloop en ook diepe borden.
Glasservies ook van alles wat.
Toen mijn moeder overleed was er veel Wedgwood servies, maar dat was totaal niet mijn smaak, dus dat is naar mijn schoonzus gegaan.
PhilDunphy
14-11-2025 om 18:09
Toen ik op mijzelf ging wonen heb ik de complete serie "New York" van blokker gekocht.
Toen ik mijn man ontmoette bleek dat hij ook de New York serie had. We hadden alles dus dubbel.
Op een gegeven moment wel vanalles weg gedaan, omdat 16 soepkommen, 24 schaaltjes, 24 borden, etc wat veel leek.
Helaas is er inmiddels vanalles gesneuveld en is de serie niet meer verkrijgbaar. Dus sinds een jaar hebben we ook wat Ikea servies erbij.
Due-scimmie
14-11-2025 om 18:13
Wij hebben grote, kleine en stoepborden en bakjes van dezelfde serie van ikea. Maar daarnaast ook andere bakjes die net wat groter zijn voor ontbijt en lunch.
Kopjes in dezelfde kleur maar andere serie. Voor thee theeglazen, hebben twee soorten maar eigenlijk is maar 1 van de twee fijn.
Herfstappeltaart
14-11-2025 om 18:38
Ja. Ik heb voor dagelijks gebruik de groene, matte borden, mokken en schaaltjes van Ikea.
Voor als we eters krijgen heb ik een mooi maar simpel ivoorkleurig servies: borden, soepborden, ontbijtbordjes, een sauskom, groente/slaschalen, vleeswarenschaaltjes enz. Zelfs eierdopjes (die ik nooit gebruik).
Dit vul ik aan met doorzichtige glazen schalen. Dat staat mooi op mijn ronde olijfgroene tafelkleed.
Glaswerk: dagelijks gebruik Picardie waterglazen en sapglazen.
En dan heb ik ook nog een kristallen glasservies met gedraaid motief, indertijd gespaard bij AH. Alleen de grote en kleine wijnglazen, de wijnkaraf, waterglazen en de waterkan.
Ik ben er zuinig op, zodat ik altijd servies heb zonder krassen e.d.
Ysenda
14-11-2025 om 18:38
inmiddels weer wel, begon met een ikea set, dat werd aangevuld met vanalles en vorig jaar waren we het zat en hebben wr een nieuwe ikea set gekocht. En de oude ingeleverd bij de kringloop.
Ted68
14-11-2025 om 18:52
Nu hebben we in het dagelijks leven Ikea spul. Maar ik heb nog verschillende Borden voor met bezoek. , hetzelfde met soepborden, en dessertbordjes. In verschillende vormen en kleuren
Herfstappeltaart
14-11-2025 om 18:53
O en toen we trouwden hebben we een bestek-cassette aangeschaft van rvs in een heel neutrale uitvoering, zonder streepjes, ribbeltjes o.i.d., helemaal glad dus. Dat hebben we nog steeds. Alleen de taartschep ben ik kwijt, waarschijnlijk een keer met een lege taartdoos in de kliko terecht gekomen.
Eigenlijk hebben we absurd veel servies maar ik hou d'r van.
Tuinfluiter
14-11-2025 om 19:30
Ik ben dol op een mooi gedekte tafel en lekker eten.
Ik heb een wit servies waarvan ik heel veel onderdelen heb (foglia van Vilroy en Boch) en een kerstservies (Christmas village van Mason).
Daarnaast heb ik ook nog losse diner borden voor vis, oosterse gerechten en wild.
Als bestek heb ik Hollands glad. Ik vind het mooi maar het ligt ook lekker in de hand en voelt fijn aan in de mond.
Glazen is de tik van mijn man. Elk drankje komt in het juiste glas een sauvignon blanc, chardonnay of pinot noir heeft toch echt zijn eigen glas nodig.
Daarnaast heb ik mooie stoffen placemats en tafelkleden.
Ik heb dus heel veel spullen voor een mooi gedekte tafel en gebruik het ook dagelijks. Deze collectie heb ik in zo'n 40 jaar opgebouwd.
Wij breken haast nooit wat. Het enige wat wel eens sneuvelt is een wijnglas en dat wordt dan gelijk weer nieuw gekocht.
Rogue
14-11-2025 om 19:43
ik ben dol op servies, vooral Engels servies helaas heb ik daar nog niks van
mijn servies kast is een ratjetoe van half complete sets en komt overal vandaan.
blokker, ikea, xenos, heb zelfs een paar gebakbordjes van de action, een servies winkeltje uit de binnenstad.
en mijn all time favoriete a miio motel 
ik heb ook een halve delfts blauwe collectie servies van mijn oma, die komt alleen buiten voor het kerstontbijt, dat is het mooie servies