Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Overstappen of niet?

Ons energiecontract loopt begin december dit jaar af. Wat is wijsheid…? Overstappen naar nieuwe aanbieder of gewoon blijven?

OrganicDeer76

OrganicDeer76

16-10-2021 om 01:00

Ik zit al jaren bij dezelfde en tot nu blijft deze de goedkoooste. Als je overstap ga dan niet naar een wat kleinere leverancier want die schijnen op omvallen te staan. 

er zijn nog maar heel weinig leveranciers die nu nieuwe klanten aannemen.
Overstappen naar een kleintje heeft een beperkt risico, je blijft gewoon gas en electriciteit ontvangen, alleen kun je als ze omvallen niet kiezen door wie je geleverd krijgt omdat de contracten verdeeld worden. En daardoor heb je tijdelijk geen invloed op de prijs door het kiezen van je leverancier en contract.
Dat wetende ben ik wel overgestapt, het financiële risico durf ik wel te nemen.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

16-10-2021 om 08:49

Bel ze eens op en vraag welke korting of bonus je krijgt als je blijft. 

Waarschijnlijk heb je niet zoveel keus om over te stappen. Als ik nu naar een energievergelijk site ga dan kan ik maar overstappen naar 2 andere leveranciers, en die zijn voor mij volstrekt onbekend.... Heb je nog geen aanbod gekregen van je huidige leverancier? Meestal krijg je tussen de 6 en 8 weken voor het einde van je contract een aanbod voor een nieuw contract, ik zou dat vergelijken met de prijzen van de grotere leveranciers. 

Ik denk dat het gezien de situatie nu helemaal niet zoveel uitmaakt financieel gezien of je blijft dan wel overstapt. 
Ik zou eerder kijken of je nu een beetje solide energieleverancier hebt. 

Ysenda schreef op 16-10-2021 om 07:08:

er zijn nog maar heel weinig leveranciers die nu nieuwe klanten aannemen.
Overstappen naar een kleintje heeft een beperkt risico, je blijft gewoon gas en electriciteit ontvangen, alleen kun je als ze omvallen niet kiezen door wie je geleverd krijgt omdat de contracten verdeeld worden. En daardoor heb je tijdelijk geen invloed op de prijs door het kiezen van je leverancier en contract.
Dat wetende ben ik wel overgestapt, het financiële risico durf ik wel te nemen.

Het lijkt me toch ook een risico dat je wanneer je verbruik minder blijkt te zijn dan geschat en je teveel hebt betaald, dat je je geld kwijt bent als je energiebedrijf failliet gaat.

Rondstruiner schreef op 16-10-2021 om 13:26:

[..]

Het lijkt me toch ook een risico dat je wanneer je verbruik minder blijkt te zijn dan geschat en je teveel hebt betaald, dat je je geld kwijt bent als je energiebedrijf failliet gaat.

Dat valt toch onder financieel risico.

Als je nu overstapt loopt je contract van begin van het stookseizoen tot eind van de zomer. vallen ze nu om dan zit je relatief goed, want je hebt een hoog verbruik dat niet gedekt wordt door je voorschot.  De zomer maanden betaal je juist veel meer dan je verbruik.

Op dit moment is het vooral het risico van de leverancier omdat je meer verbruikt dan je voorschot dekt. Dat slaat ergens halverwege de zomer om.

Ik zorg er voor dat ik mijn verbruik goed bij houd en mijn maandelijkse voorschot nooit zo hoog is dat ik honderden euro's terug krijg of bij moet betalen. Is meestal zo'n 20 - 30 euro in de plus of min.

Een paar keer per jaar bekijk ik dat en pas mijn voorschotbedrag aan.

Brigitte80

Brigitte80

16-10-2021 om 15:26 Topicstarter

Dank jullie wel allemaal voor de tips!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.