Huiskamer
Fiorah
03-10-2025 om 18:36
Ouders en het bewaren van spullen voor volgende generaties
Heb jij ouders die spullen voor je bewaren? Of voor eventuele kleinkinderen? En ben je daar blij mee? En bewaar jij zelf voor eventuele (klein)kinderen?
Westerwolde
03-10-2025 om 20:52
mijn ouders zijn/waren hoarders.
65 jaar lang alle bankafschriften, alle maandelijkse rekeningen van gas en electra plus 65 jaar lang alle papieren administratie bewaard. Alleen al meer dan 80 volle ordners. We hebben 2000 kilo oud papier weggebracht. Verder 88 kilo koper, paar duizend kg oud ijzer, 70 kg lood. 15000 (ja echt!) Kg hout.
Een paar kruiwagens vol drinkglazen. Meer dan 20.000 plastic bloempotjes.
5 cirkelzagen waarvan 2 splinternieuwe op zolder. Paraplu's zonder stof, dus alleen nog het metaal: tientallen.
Honderden lege kartonnen doosjes. Elk touwtje langer dan 7 cm werd bewaard. 4 nieuwe aardappelschrapmachines. Meer dan 20 boormachines.
Ruim 100 nieuwe handdoeken in de linnenkast. Meer dan 20 nieuwe binnenbanden voor de ene fiets die ze nog hadden. Meer dan 30 tuinstoelen waarvan nog 8 splinternieuwe op zolder. Mijn ouders hadden 4 zolders, 2 garages, 1 kelder, 3 schuren.
Ik noem hier slechts een paar zaken waarvan ze veel hadden. In werkelijkheid was het onwijs veel erger. Voor een buitenstaander bron van vermaak. Voor ons iets waar we verdrietig van werden.
Poezenmeisje
03-10-2025 om 20:56
Nog erger dus dan bij mij.
Wanhopig word je ervan. 😑
Ik hoop dat je het metaal naar de ijzerboer hebt gebracht?
Mijn man mocht ooit 'afgeschreven troep' meenemen van zijn baas. De platen waren inderdaad troep voor het grofvuil, maar het koper dat hij eraf schroefde bracht nog een leuk bedrag op.
Westerwolde
03-10-2025 om 20:59
Poezenmeisje, het was en is nog steeds vreselijk. De metalen leverden inderdaad nog honderden euro's op.
Dolfje
03-10-2025 om 21:29
Wat rot Westerwolde.
Mijn vader is ook een verzamelaar, hij woont gelukkig niet groot maar alles is volgestouwd met platen en cd's maar ook lampen en glazen objecten en weet ik wat. En dat wordt allemaal voor mij. Joepie. Hij denkt ook altijd op elke vlooienmarkt een grote slag te slaan.
Poezenmeisje
03-10-2025 om 22:23
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/191997/iets-van-plopatou-in-je-huis-collectie-gaat-onder-de-hamer
Toen de bijzondere meneer Plopatou overleed, werden een grote kringloopwinkel en een veilinghuis bedolven onder de handelswaar.
Tjilp
04-10-2025 om 00:09
Voor elk kind heb ik een doosje met dingen van vroeger gemaakt, en die heb ik gegeven toen ze ruim genoeg woonden. Ook hun babyboek en andere albums. Sommige kleinkinderen hebben voor een foto een babykledingstuk van hun vader/moeder aangehad, dat was grappig. Verder heeft babykleertjes bewaren totaal geen zin: compleet uit de mode. Bewaren doe je puur vanwege eigen nostalgische gevoelens.
Maar slaapzak en dekentjes van vroeger worden nog wel gebruikt als kleintjes bij ons grootouders slapen. De blokkendozen van vroeger staan onder de bank, daarmee wordt vaak gespeeld. Duplo niet, die van vroeger is te saai. Heb ik weggegeven.
Playmobil vinden ze wel leuk. En een tijd lang oude Barbies van mij en dochters ( nu 34 en 42), wie weet komen ze opnieuw in beeld.
.
Momenteel beleeft een kleinzoon veel lol aan de doos oude autootjes, een inmiddels oudere kleinzoon vond daar niks aan. smaken verschillen.
Kinderboeken zijn ouderwets, kunnen weg ( nog niet gedaan) maar Donald Duck blijft altijd lollig, tot de jaren zeventig van de vorige eeuw. Met al die reclames van voorbije producten.
Als ze allemaal zijn uitgespeeld ( inmiddels acht personen tussen de 1 en de 15) gaat het meeste speelgoed weg. Behalve een paar dingetjes die ik voor de lol op de logeerkamer etaleer.
PhilDunphy
04-10-2025 om 00:14
Mijn ouders hadden heel veel tekeningen en schoolwerkjes bewaar, maar ik heb het weg gegooid. Ook hebben ze mijn oude barbies bewaard. Mijn dochter vond het er oud uitzien, veel accessoires zijn incompleet en de barbies hebben stug, slecht haar na al die jaren. Ik overweeg dat ook maar gewoon weg te doen.
ToetieToover
04-10-2025 om 07:01
Westerwolde schreef op 03-10-2025 om 20:59:
Poezenmeisje, het was en is nog steeds vreselijk. De metalen leverden inderdaad nog honderden euro's op.
Jee Westerwolde wat een verhaal, en je bent er nog steeds mee bezig? Veel sterkte ermee
Herfstappeltaart
04-10-2025 om 07:05
PhilDunphy schreef op 04-10-2025 om 00:14:
Mijn ouders hadden heel veel tekeningen en schoolwerkjes bewaar, maar ik heb het weg gegooid. Ook hebben ze mijn oude barbies bewaard. Mijn dochter vond het er oud uitzien, veel accessoires zijn incompleet en de barbies hebben stug, slecht haar na al die jaren. Ik overweeg dat ook maar gewoon weg te doen.
Ik heb ze toevallig twee weken geleden ook weggegooid. Ze roken muf, zagen er versleten uit. Tegenwoordig zijn ze niet zo duur meer dus kleindochter heeft nu wat nieuwe gekregen om hier mee te spelen. Inclusief kleertjes.
rionyriony
04-10-2025 om 08:11
Ik heb mijn vork meegenomen. Ook wat kerstballen maar die zijn verdwenen. Ik zie ze nog op foto's van toen ik getrouwd was in onze eigen kerstboom. Misschien dat ik dacht toen ik nieuwe kocht: dit vogeltje is veel mooier. Dus die oude wordt niet meer gebruikt.
Je hoeft maar één keer ergens tijdelijk de waarde niet meer van in te zien (je bent moe, overstuur of druk bezig met de waan van de dag) en het is voorgoed weg. Niet terug te draaien.
BlairW
04-10-2025 om 09:15
Mijn ouders gaan volgende maand verhuizen en komen uit een aardig groot huis en gaan naar een appartement. Daar is dus echt ontzettend veel weg gegaan en ze nemen ook bijna geen meubels mee. Veel is verkocht, naar de buren gegaan, naar de kringloop en naar de stort. Echt dingen bewaren voor ons deden ze niet. Wat fotoboeken denk ik en misschien een enkel boek wat ik later wel wil hebben. Ze hadden vooral gewoon veel spullen. Speelgoed voor de kleinkinderen, keukenapparatuur, gereedschap, spullen voor de tuin, noem maar op. Ik ga binnenkort mee verhuizen en dat wordt echt een makkie. Er hoeft maar weinig mee gelukkig. Ik neem hun droogmolen en een uitsteker voor onkruid mee. Mijn trouwjurk hing er nog, maar heb ik al meegenomen. Mijn communiejurk hing er ook nog, maar die mocht wel weg.
Koettie
04-10-2025 om 10:37
Hoorde wel laatst van een vriendin dat haar ouders gingen verbouwen dus die kwamen wat spullen brengen. 4 verhuisdozen vol met fotoboeken van haar. Sowieso maakte haar moeder elke zes maanden een fotoboek en dan nog een hoop losse foto's. Ze woont heel klein en 'kan' het ook niet echt wegdoen maar wat moet je ermee.
Herfstappeltaart
04-10-2025 om 10:42
Koettie schreef op 04-10-2025 om 10:37:
Hoorde wel laatst van een vriendin dat haar ouders gingen verbouwen dus die kwamen wat spullen brengen. 4 verhuisdozen vol met fotoboeken van haar. Sowieso maakte haar moeder elke zes maanden een fotoboek en dan nog een hoop losse foto's. Ze woont heel klein en 'kan' het ook niet echt wegdoen maar wat moet je ermee.
Ik heb laatst een heleboel fotoboeken van mijn (allang overleden) ouders leeggehaald en alle foto's los in een doosje gedaan. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om ze weg te gooien, maar op deze manier nemen ze stukken minder ruimte in dan in albums.
BlairW
04-10-2025 om 10:44
Koettie schreef op 04-10-2025 om 10:37:
Dat is precies de reden dat ik geen albums meer maak. We hebben mapjes op de computer met alles per vakantie/uitje gesplitst en per jaar. Dochter krijgt wel een usb-stick mee straks 😁 ze vind het zelf ook veel leuker zo, scrolt regelmatig door de mappen op de tv of iPad samen met vriendinnen.
Caroline80
04-10-2025 om 11:50
Pas verhuisd. Daardoor veel weggedaan. Voor eventuele kleinkinderen heb ik een grote hoeveelheid Duplo bewaard incl een treinbaan van Duplo. Ook veel dingen van de basisschool van de kinderen weggedaan. Alleen voor beide kinderen een soort herinneringsbox bewaard, met daarin dingen zoals een rompertje, schriftje van het kinderdagverblijf, eerste schoentjes, knuffeltje en een paar leuke knutselwerktjes. Ik wilde net oude borden weggooien, maar toch maar bewaard voor als 1 van mijn kinderen op kamers gaat.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.