Huiskamer
letterkoekje
17-09-2026 om 20:22
Ook onder de noemer 'een simpel vraagje' 😍: mat onder die salontafel?
Verder bordurend op de vraag van Roos of jullie een salontafel in huis hebben: ligt er dan onder die salontafel (of misschien onder dat/die bijzettafeltje(s)) ook nog een mat?
Bij mij noch onder de salontafel, noch onder de eettafel (die wel in de living staat). Eten doen we aan tafel in de keuken. Enkel bij bezoek wordt er aan de eettafel in de living gegeten.
Maar in living dus geen matten en enerzijds betreur ik dat wel. Ik vind een huis meer 'aangekleed' met een tafel die op een mat staat. Bij ons zwarte, grote tegelvloer en ik vind het kaal. Maar omwille van kat, die ook niet dom is en zeker in de winter weet waar ze moet gaan liggen, geen mat vol kattenharen.
Bij jullie ook 'blote' vloer of toch van team: er moet iets onder die tafel(s)?
BlairW
18-09-2026 om 07:30
Zeespiegel schreef op 18-09-2026 om 06:48:
het lijkt mij zeer onpraktisch een vloerkleed te hebben, juist in de gebieden waar je potentieel knoeit. Plus dat het me lastig lijkt met stoelen aanschuiven?
Ik heb het wel bij oudere mensen gezien, compleet met kanten kleedje op tafel/ dikke wollen tafellaken die er tijdens de maaltijden afgaat. Misschien een overblijfsel uit de tijd van slecht geïsoleerde huizen?
Wij hebben een vloer naar onze smaak, dus esthetisch ook geen behoefte die te verstoppen. Voor ons kind hebben we wel een speelkleed proberen neer te leggen. Die speelde er vervolgens naast.
Ik heb geen vloer naar mijn smaak. Maar als ik die er uit wil slopen, moet de hele woonkamer, keuken, gang en toilet worden verbouwd en dat gaat me zoveel geld kosten en dat heb ik nu niet. Dus dan maar een kleed 😊 En daar staan geen stoelen op, dus met aanschuiven geen probleem.
Roodkapjeendewolf
18-09-2026 om 07:43
We hebben een groot wollen kleed bij de zithoek. Lekker dik genoeg om ook op te zitten of liggen ( of yoga) Ik heb bewust niet alles vol staan dat dit ook kan.
We letten altijd wel een beetje op om niet te knoeien want we hebben ook een lichte bank.
Wij vinden het ook gezellig om te eten op de bank en dan gebruiken we ieder een dienblad.
MMcGonagall
18-09-2026 om 07:58
In mijn vorige huis had ik een kleed bij de bank. Dat was ook wel nodig bij een ongesorteerde vloer, anders kon je daar in de winter echt geen blote voeten op de grond zetten. Nou ja, het kon wel, maar was niet echt comfortabel. Het was een gemêleerd en heel goed schoon te maken kleed (€ 100 bij IKEA), dus allerlei vlekken van mens en dier gingen er goed uit en/of zag je niet.
Nu niets meer op de vloer, alleen twee (mooie, bij de vloer passende) droogloopmatjes bij de balkondeuren.
letterkoekje
18-09-2026 om 08:39
Wat natuurlijk de andere kant van de medaille is: geen tapijt in huis maakt het poetsen wel makkelijker. Want als er een kleed op de grond ligt heb ik neiging om dat horizontaal en verticaal te stofzuigen en dan ook nog eens diagonaal. 
Herfstappeltaart
18-09-2026 om 09:03
Jazeker. Onder de eettafel niet maar onder de salontafeltjes wel. Ik hou erg van kleden van natuurlijk materiaal (hennep, sisal e.d.) Dat ligt er dus ook. Praktisch is het niet heel erg, maar wel gezellig en geluiddempend. Ik vind het te kaal zonder. Als het kleed er op den duur ècht niet meer uitziet wordt het vervangen.
ToetieToover
18-09-2026 om 09:07
Roodkapjeendewolf schreef op 18-09-2026 om 07:43:
We hebben een groot wollen kleed bij de zithoek. Lekker dik genoeg om ook op te zitten of liggen ( of yoga) Ik heb bewust niet alles vol staan dat dit ook kan.
We letten altijd wel een beetje op om niet te knoeien want we hebben ook een lichte bank.
Wij vinden het ook gezellig om te eten op de bank en dan gebruiken we ieder een dienblad.
Precies dit: dik wollen kleed. Wol ‘schoont zichzelf’ vond mijn oma en dat klopt wat mij betreft. Ik stofzuig het elke dag omdat ik anders in de kattenharen lig. Ik vind het kleed nog belangrijker dan mijn bank, omdat ik er zoveel op zit (lig). Ik ren altijd heel hard als de kat bedenkt dat het kleed een goede plek is voor diens haarbal. Langharige katten. Maar verder hebben we geen knoeiers in huis hier.
Damoontje
18-09-2026 om 09:15
Hier geen mat onder de salontafel. De vloer is een soort 'gezellig doorleefd' en een mat voegt eigenlijk niets toe. Het is een houten vloer die ik heb overgenomen van de vorige bewoner.
Bij een splinternieuwe vloer denk ik dat het misschien ongezellig zou staan zonder mat. Dan zou ik gaan voor iets wolligs maar niet hoogpolig.
Marty1984
18-09-2026 om 10:06
Nope. Ik vind zo'n mat een stofvreter eerste klasse wat nauwelijks proper te houden is.
Die ik bij elke poetsbeurt ook nog eens naar buiten zou moeten slepen.
Er staat al genoeg in huis dat ik op zo'n moment moet verslepen.
En ik zie er daarnaast ook geen enkele esthetische meerwaarde in.
Mijn ouders waren het gepoets en gesleep ook zat en hebben hun matten ook weggedaan.
Herfstappeltaart
18-09-2026 om 10:07
Marty1984 schreef op 18-09-2026 om 10:06:
Nope. Ik vind zo'n mat een stofvreter eerste klasse wat nauwelijks proper te houden is.
Die ik bij elke poetsbeurt ook nog eens naar buiten zou moeten slepen.
Er staat al genoeg in huis dat ik op zo'n moment moet verslepen.
En ik zie er daarnaast ook geen enkele esthetische meerwaarde in.
Mijn ouders waren het gepoets en gesleep ook zat en hebben hun matten ook weggedaan.
Gesleep? 😂. Ik sleep nooit met mijn vloerkleed. gewoon goed stofzuigen is voldoende.
Knutselkei
18-09-2026 om 11:14
Nee,geen kleed hier. Allergie,dus gladde vloer en ik mis het ook niet. Zeker met de hond niet. Die sleept half bos meenaar binnen in zijn vacht en dat kan ik wegvegen. Ik zie bij een van mn vrienden smoezelige kleden en dan gruwel ik.
ToetieToover
18-09-2026 om 11:43
Herfstappeltaart schreef op 18-09-2026 om 10:07:
[..]
Gesleep? 😂. Ik sleep nooit met mijn vloerkleed. gewoon goed stofzuigen is voldoende.
Vroeger had ik een schoonmaakhulp en die klapte het kleed half om en zoog eronder en zoog de onderkant. Klapte naar de andere helft en deed hetzelfde trucje. Daarna de bovenkant. Ik (of manlief) stofzuig alleen de bovenkant. Die 6 vierkante meter is in max 5 minuten gedaan, ook al zou ik het net als Letterkoekje in alle richtingen doen.
Miepjecody
18-09-2026 om 11:47
Kampeerder schreef op 17-09-2026 om 20:36:
Wij hebben hier alleen een mat bij de voordeur, bij de keukendeur en in de bijkeuken bij de deur naar buiten.
Ik denk dat ze een kleed bedoelt
Marty1984
18-09-2026 om 12:10
ToetieToover schreef op 18-09-2026 om 11:43:
[..]
Vroeger had ik een schoonmaakhulp en die klapte het kleed half om en zoog eronder en zoog de onderkant. Klapte naar de andere helft en deed hetzelfde trucje. Daarna de bovenkant. Ik (of manlief) stofzuig alleen de bovenkant. Die 6 vierkante meter is in max 5 minuten gedaan, ook al zou ik het net als Letterkoekje in alle richtingen doen.
Hier werd bij mijn ouders de zware eettafel dus eerst weggesleept om dan het kleed te stofzuigen om dan het kleed weg te halen om vervolgens eronder te kunnen stofzuigen en dweilen. (Waarbij uiteraard heel de kamer gestofzuigd en gedweild werd.)
Ik hou zelf ook niet van half werk, dus ik zou de boel ook elke keer moeten verslepen om degelijk te kunnen poetsen. Met enkel de bovenkant van het kleed te stofzuigen is mijn huis niet proper en gedweild.
Bovendien is zo'n kleed nog eens val-gevaarlijk ook. Mijn moeder is er eens op uitgeschoven, wat haar een gebroken elleboog opleverde. En ik ken meerdere ouderen die hun kleden weg doen omdat ze erover struikelen. Met al dan niet blauwe plekken of botbreuken als resultaat.
letterkoekje
18-09-2026 om 12:41
Miepjecody schreef op 18-09-2026 om 11:47:
[..]
Ik denk dat ze een kleed bedoelt
Inderdaad, matten die Ted bedoelt, zijn voetmatten. Maar in België liggen er ook matten (*) onder de tafel, of niet, zoals bij mij. Dit is zo weer één van de verschillen tussen Nl en B: een kleed doen wij aan, en jullie een jurk. Als ik hier lees een kleed stofzuigen, dan moet ik glimlachen, net zoals er hier misschien zullen denken: heu, ... een mat onder de tafel.
(*) dat zijn jullie tapijten, kleden, misschien hebben jullie nog andere woorden voor die dingen.
Kampeerder
18-09-2026 om 13:27
ToetieToover schreef op 18-09-2026 om 11:43:
[..]
Ik ga soms even met de stofzuiger precies onder de rand door. Weet wel dat als het kleed eens weg moet dat er best veel kruim onder ligt.