Huiskamer
letterkoekje
17-09-2026 om 20:22
Ook onder de noemer 'een simpel vraagje' 😍: mat onder die salontafel?
Verder bordurend op de vraag van Roos of jullie een salontafel in huis hebben: ligt er dan onder die salontafel (of misschien onder dat/die bijzettafeltje(s)) ook nog een mat?
Bij mij noch onder de salontafel, noch onder de eettafel (die wel in de living staat). Eten doen we aan tafel in de keuken. Enkel bij bezoek wordt er aan de eettafel in de living gegeten.
Maar in living dus geen matten en enerzijds betreur ik dat wel. Ik vind een huis meer 'aangekleed' met een tafel die op een mat staat. Bij ons zwarte, grote tegelvloer en ik vind het kaal. Maar omwille van kat, die ook niet dom is en zeker in de winter weet waar ze moet gaan liggen, geen mat vol kattenharen.
Bij jullie ook 'blote' vloer of toch van team: er moet iets onder die tafel(s)?
Kampeerder
17-09-2026 om 20:36
Wij hebben hier alleen een mat bij de voordeur, bij de keukendeur en in de bijkeuken bij de deur naar buiten.
Sterling
17-09-2026 om 20:37
Vloerkleed van gewoven leer onder de eettafel en een vloerkleed bij de bank en dus ook onder de salontafel.
Houten vloer. Maar ik vind het zonder vloerkleden ‘koud’ ogen en ook kil als ik of mijn dichter op de grond zit.
Kampeerder
17-09-2026 om 20:38
In de huiskamer bij de bank en dus ook onder de salontafel ligt een carpet, tapijt of een kleed. Of niet, maar in Nederland hebben weinig mensen een mat onder hun tafel.
Kampeerder
17-09-2026 om 20:39
Sterling schreef op 17-09-2026 om 20:37:
Vloerkleed van gewoven leer onder de eettafel en een vloerkleed bij de bank en dus ook onder de salontafel.
Houten vloer. Maar ik vind het zonder vloerkleden ‘koud’ ogen en ook kil als ik of mijn dichter op de grond zit.
Heb jij een privé dichter in huis? 🤪🤣
Milala
17-09-2026 om 20:44
Ik heb geen salontafel maar wel een 2x3m vloerkleed. De bank is u vorm en staat op 3 vd randen..
Tuinfluiter
17-09-2026 om 20:51
Ik heb een groot Perzisch tapijt onder de salon tafel en onder de eettafel en stoelen een groot kleed in één kleur. Ik vind een kamer zonder kleden snel hol klinken en erg gehorig.
Sterling
17-09-2026 om 21:10
Kampeerder schreef op 17-09-2026 om 20:39:
[..]
Heb jij een privé dichter in huis? 🤪🤣
Zou wel mooi zijn 
Dochter dus ![]()
Tjilp
17-09-2026 om 22:17
in de winter leg ik een mat op een ‘leeg stuk’, voor kleinkinderen om op te spelen. In de zomer is dat kleed opgerold.
Salontafel hebben we niet. Onder de eettafel geen kleed, zou niet weten waarom. Alleen maar lastig 
BlairW
17-09-2026 om 22:28
Hier ligt een vloerkleed in de zithoek. Toen we hier net woonden lag er niks en dat is echt geen doen. Dan klinkt het huis heel hol, want we hebben geen dikke gordijnen (paneelgordijnen bij de tuindeuren en rolgordijn in de keuken/zijraam) en we hebben plavuizen. Het is echt vreselijk als er geen kleed op de vloer ligt. We hebben dus een heel groot kleed onder de salontafeltjes en bank. Het kleed is 200x300cm en ligt onder de hoekbank. Bij 1 deel van de hoek steekt hij er zelfs aan de achterkant nog onderuit, bij het andere deel ligt hij net onder de voorste poten. Ik vind een kleed eigenlijk alleen mooi als het groot genoeg is en dus onder de poten van de bank(en) ligt. Zo’n kleed dat zo tussen de banken in ligt en waarbij je dan voor de bank nog een stukje vloer hebt, vind ik niet mooi.
Yumi
17-09-2026 om 23:25
Vloerkleed 2x3 bij de bank en bijzettafeltjes.
En onder de eethoek, ik heb de luxe dat ik alleen woon en geen knoei of klieder tante ben
Zeespiegel
18-09-2026 om 06:48
het lijkt mij zeer onpraktisch een vloerkleed te hebben, juist in de gebieden waar je potentieel knoeit. Plus dat het me lastig lijkt met stoelen aanschuiven?
Ik heb het wel bij oudere mensen gezien, compleet met kanten kleedje op tafel/ dikke wollen tafellaken die er tijdens de maaltijden afgaat. Misschien een overblijfsel uit de tijd van slecht geïsoleerde huizen?
Wij hebben een vloer naar onze smaak, dus esthetisch ook geen behoefte die te verstoppen. Voor ons kind hebben we wel een speelkleed proberen neer te leggen. Die speelde er vervolgens naast.
Tuinfluiter
18-09-2026 om 07:24
Zeespiegel schreef op 18-09-2026 om 06:48:
het lijkt mij zeer onpraktisch een vloerkleed te hebben, juist in de gebieden waar je potentieel knoeit. Plus dat het me lastig lijkt met stoelen aanschuiven?
Ik heb het wel bij oudere mensen gezien, compleet met kanten kleedje op tafel/ dikke wollen tafellaken die er tijdens de maaltijden afgaat. Misschien een overblijfsel uit de tijd van slecht geïsoleerde huizen?
Wij hebben een vloer naar onze smaak, dus esthetisch ook geen behoefte die te verstoppen. Voor ons kind hebben we wel een speelkleed proberen neer te leggen. Die speelde er vervolgens naast.
Wij hebben onder de eetstoelen een kleed waarop stoelen makkelijk schuiven. Toen wij het huis kochten lag er een houten vloer in die wij mooi vonden. Bij oplevering bleek die op de plaats waar de eettafel gepland stond nogal gekrast, verkopers hadden daar ook een kleed liggen. Wij hebben toen ook maar een mooi kleed gekocht. Gelukkig houden wij ook wel van een kleed op de vloer.