Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Ochtendritueel

Wat is jullie ochtendritueel? En doen jullie ter voorbereiding al wat dingen de avond van te voren? (Bijvoorbeeld kleding klaarleggen etc.)

Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar ook omdat ik binnenkort wat vaker (heel) vroeg moet opstaan, en op zoek ben naar tips om tijd te besparen en efficiënt de dag te beginnen.

Ene eek ben ik 5:30 op, als vriend ochtenddienst heeft. Dan rustig koffie zetten terwijl hij doucht, radio aan en samen koffie. Daarna nog tot 7:45 tot ik de deur uit moet. Vaak even opruimen voor werk, eventueel vaatwasser, douchen en aankleden kan dan rustig. 

Andere week, in avonddienst vriend, 6:30 op. Dan leg ik de dag van te voren kleren klaar anders maak ik vriend wakker. Dan koffie, radio en even rustig opstarten en 7:45 weg. 

Als ik naar kantoor moet: Heel sip mijn bed uit kruipen, wassen, aankleden, gordijnen open, dieren eten geven, vaatwasser uit en inruimen en terwijl de waterkoker kookt aan zetten. Dan brood ontdooien, thee maken in mijn reismok, fruit en brood klaarmaken, tas inpakken, eten en thee inpakken en het huis uit stappen. Dan in de auto een uurtje tot rust komen en wakker worden in de file met mijn ontbijt en reismokje thee.

Als ik niet naar kantoor moet: Een heel stuk minder sip een heel stuk later mijn bed uit kruipen en in een Snuggie achter de laptop een uurtje de wil van het leven vinden. Daarna gordijnen open, dieren eten geven, vaatwasser uit en inruimen en terwijl de waterkoker kookt aan zetten. Dan ontbijt maken, net waar ik zin in heb met een theepot thee en terug sloffen naar mijn laptop met mijn buit om het daar rustig op te eten en te drinken.

Als ik vrij ben: Tevreden nóg later mijn bed uit rollen, en eigenlijk alles doen bij een thuiswerkdag, alleen dan maak ik wel meteen eten en eet ik het op de bank in plaats van achter mijn laptop.

plassen, nog even terug om te snoozen, weer naar de wc. Melk voor de pap opzetten. Tafel afruimen en dekken. Als ik er tijdig aan denk, waterkoker aanzetten voor ik kleuter uit bed haal. Samen eten. Lunch en fruit klaarmaken (en direct klaarleggen om mee te nemen) terwijl kleuter treuzelt met eten, en man wordt ondertussen wakker met kop koffie en nieuws. Man maakt zich klaar en neemt afscheid. 
Kleuter naar boven dirigeren. Daar allebei naar de wc en tandenpoetsen. Op goede dagen kleed kleuter zichzelf aan terwijl ik mij aankleed. Meestal moet ik het aankleed proces begeleiden.
Naar school lopen/fietsen. Wanneer ik weer bij school weg kan, terug naar huis. Eventueel fiets terugzetten. Tas en eigen lunch meepakken. Met de auto naar het werk.
Als ik om 6:40 echt opsta, lukt het normaal om voor 8:30 bij de school te zijn. Tenzij kleuter volstrekt niet meewerkt.

Toen ik kleine kinderen had maar nu nog steeds:
In de avond brood uit de vriezer en tafel dekken. Met broodtrommels bij de borden. 
Kleren klaar leggen alleen als we extra vroeg weg moesten. 
Als ergens in huis een wekker gaat ben ik wakker, ga opladen en doe mijn huispak aan. 
Dan ga ik naar beneden thee maken en de spullen uit de koelkast op tafel zetten. 
Wie naar beneden komt kan ontbijten en lunch smeren voor onderweg. 
Afhankelijk van wat ik zelf niet die dag ga ik douchen als de eersten beneden zijn of ik ontbijt "gezellig" mee.
Als iedereen weg is ruim ik de restjes van de tafel af en vul de vaatwasser. Die gaat of meteen aan of ik doe de uitgestelde start dat hij aan gaat rond de tijd dat ik weet dat ik weer thuis ben. 
Dan tandenpoetsen en dan rond 8.30 weg. Huisgenoten zijn dan al weg. 

Mijn ochtendritueel: wekker gaat als ik niks hoef om half acht. Als ik wel wat moet om kwart voor zeven (sporten/oppassen). Dan naar beneden, boterham met mok thee. Daar direct achteraan een mok koffie. Dan hopelijk naar het toilet, douchen en aankleden. Oppashond ophalen/sporten, huishouden/boodschappen o.i.d. We zijn met pensioen dus niet naar werk. 

We douchen allemaal 's avonds. Man is reeds om 6:00 de deur uit dus doet niet mee met het ochtenritueel. Om 7:00 gaat mijn wekker, aankleden en opfrissen. Dan maak ik het ontbijt en de boterhammen voor de lunch klaar. Ik haal de kinderen uit bed die ik aan hun boterham zet. Ze krijgen van mij een setje kleding die ze dan zelf aan kunnen doen. In de tussentijd maak ik de broodtrommels af met fruit en/of snoepgroenten. Vul de waterflessen en pak de schooltassen in, incl. eventuele gymtassen. 

Als dat klaar is heb ik meestal nog zo'n 10-15min tussendoor. In die tijd eet ik m'n yoghurt en scan het nieuws. Dan is het tijd om de haren van beide dochters te doen. Dat kost nogal wat kam tijd met die lange haren.

Dan is het schoenen en jassen aan en stappen we om 8:00 de deur uit.

Als ik vroege dienst heb:
Kleding ligt in volgorde klaar
Ontbijt is geprept
Lunch is geprept
Koffie met filter staat klaar dus 1 druk op de knop en hij loopt.
Ik Ontbijt meestal pas op werk. Dus ritueel is opstaan. Tandenpoetsen. Halve liter water. Opmaken en haren kammen en gaan. Ik check maar kort telefoon. Probeer schermgebruik in de ochtend te minimaliseren.

Late dienst of vrij: 
Op staan, lekker in m'n dagboek/journal schrijven, koffie drinken en lekker rustig aan 

Sta om 6 uur op, douche, en maak yoghurt, met blaue Besen klaar, en geen de hond eten terwijl mijn koffie word gemaakt. Lees Dan de krant op mijn IPad, en Laat mijn katten naar buiten. Ga Dan naar mijn paardjes samen met de honden geen ze bix en hooi. Daarna Drink ik nog een koffietje en vertrek om 7.30 uur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.