Huiskamer
Loulou39
19-04-2026 om 12:53
Ochtendritueel
Wat is jullie ochtendritueel? En doen jullie ter voorbereiding al wat dingen de avond van te voren? (Bijvoorbeeld kleding klaarleggen etc.)
Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar ook omdat ik binnenkort wat vaker (heel) vroeg moet opstaan, en op zoek ben naar tips om tijd te besparen en efficiënt de dag te beginnen.
Kampeerder
19-04-2026 om 18:32
Ik heb geen vast 'ritueel'. Het verschilt nogal of ik moet werken, of niet, en of man naar kantoor moet, thuis werkt, of vrij heeft. De vijf doordeweekse dagen hebben elk hun eigen start van de dag.
Rogue
19-04-2026 om 18:44
ik douche een avond van te voren, schoon ondergoed aan deo onder mijn oksels.
kleren leg ik meteen klaar, tas pak ik in, in de winter vul de waterkoker en leg ik een thee zakje klaar.
lunch maak ik ook meteen klaar, soms ook een meeneembeker met cruesli en leg het in de koelkast
ochtends is opstaan, waterkoker aan in de winter, tandenpoetsen nog wat deo onder mijn oksels aankleden, gezicht wassen, insmeren eyeliner aanbrengen (mascara doe ik onderweg) aankleden laatste spullen pakken en weg.
Mama-Inge
19-04-2026 om 19:12
Toen de kinderen klein waren stond ik een kwartiertje eerder op.
Dan kon ik even rustig een broodje eten en de tafel klaar maken.
Dan de kinderen van bed en eten.
Ondertussen was ik dan bezig hun bakjes/ bekers voor school te vullen
Daarna douchen, aankleden en alles wat daarbij kwam kijken
Inmiddels regelen ze dat allemaal zelf, moet ze alleen nog wel eens aansporen om door te werken, want (vooral jongste puber) is ontzettend traag met eten en aankleden
Avond van te voren leg ik alleen mijn kleding en werk spullen klaar.
En de kinderen moeten hun tassen zo ver klaar hebben staan dat alleen hun brood en drinken erin moet voor ze weg gaan.
Ik sta ongeveer 3 kwartier voordat ik weg moet op, dan heb ik rustig de tijd om op te starten en alles te doen wat gedaan moet worden
kerst
19-04-2026 om 19:31
Ik sta altijd minstens anderhalf uur voor vertrek op. En ontbijten kan ook wel in de koffiepauze.
Auwereel
19-04-2026 om 19:36
Ik heb echt de tijd nodig om wakker te worden als rond 07:30 de wekker gaat. Dan de volgorde: cavia's te voeren, naar de wc te gaan, yoga-oefeningen te doen, lunch klaarmaken, ontbijtje met krant, douchen, als ik haar was, föhnen, tandenpoetsen, crème aanbrengen, aankleden en dan op mijn fiets naar het werk, 20 minuten fietsen en 2:30 minuten traplopen. Er zijn dagen dat ik om 08:30 moet beginnen maar meestal pas om 09:30. De daadwerkelijke opsta-tijd laat ik daarvan afhangen.
MissBobby
19-04-2026 om 21:44
ik maak in de avond mijn ontbijt en lunch klaar. Werktas is ook altijd ingepakt en ik denk na over wat voor kleding ik aan wil de volgende dag.
‘s ochtends sta ik om 6:00 op, doe m’n sportkleren aan en ga naar de sportschool. Om half 8 ben ik thuis, meteen douchen en aankleden. Make-up en haar doen, iets na 8 uur de deur uit. Ontbijt doe ik in de auto of op kantoor. Als ik niet sport is dat meestal omdat ik vroeg een afspraak heb. Dan sta ik op, meteen douchen en aankleden en dan rommel ik wat meer.
Nehalennia
19-04-2026 om 22:01
Dochter en ik worden meestal iets voor zevenen vanzelf wakker. Dan geef ik haar eerst borstvoeding en vervolgens hobbelt zij naar de keuken om een bordje en het kattenvoer te pakken. Ik plop dan een Sheba op het schoteltje vanuit bed en dan loopt dochter stralend naar de woonkamer met het drillende hoopje en doe ik ondertussen een schietgebed vanuit bed en hoop dat ze soortvan volledig de plaats van bestemming bereikt. Vervolgens ga ik koffiezetten terwijl dochter de etende kat bekijkt en dan drink ik mijn koffie terwijl we samen een paar boekjes lezen. Ik verschoon dochter, vis wat schone kleren voor ons allebei uit de droger, kleed dochter aan en maak een ontbijtje voor haar klaar. Vervolgens duik in onder de douche terwijl zij ontbijt en ik zo nu dan druipend check of ze nog leeft. Dan aankleden, haar drogen, make up met kind op heup. Lunch heb ik meestal al gemaakt en rugzakje voor naar de gastouder ook. Ik check werktas en rugzakje, jassen aan, wandelingetje buiten voordat ik dochter naar de opvang breng en als ze niet gaat dan gaan we naar de speeltuin als eerste. Ik ontbijt met de lunch.
Loulou39
19-04-2026 om 22:17
kerst schreef op 19-04-2026 om 19:31:
Ik sta altijd minstens anderhalf uur voor vertrek op. En ontbijten kan ook wel in de koffiepauze.
Ik ook, en die tijd gebruik ik ook (😱), dus ik moet echt wat dingen gaan schrappen zodat ik niet steeds om 05:15 uur op hoef te staan.
Maar ik zie al wat handige tips, en ik heb zelf ook wat dingen bedacht. Deze week maar vast even testen/timen 😁.
Het lijkt me trouwens ook fijn om meteen in de ochtend te sporten, dan is dat maar vast gedaan. Iets om over na te denken als dit project is afgerond.
Nehalennia
19-04-2026 om 22:21
Nehalennia schreef op 19-04-2026 om 22:01:
Dochter en ik worden meestal iets voor zevenen vanzelf wakker. Dan geef ik haar eerst borstvoeding en vervolgens hobbelt zij naar de keuken om een bordje en het kattenvoer te pakken. Ik plop dan een Sheba op het schoteltje vanuit bed en dan loopt dochter stralend naar de woonkamer met het drillende hoopje en doe ik ondertussen een schietgebed vanuit bed en hoop dat ze soortvan volledig de plaats van bestemming bereikt. Vervolgens ga ik koffiezetten terwijl dochter de etende kat bekijkt en dan drink ik mijn koffie terwijl we samen een paar boekjes lezen. Ik verschoon dochter, vis wat schone kleren voor ons allebei uit de droger, kleed dochter aan en maak een ontbijtje voor haar klaar. Vervolgens duik in onder de douche terwijl zij ontbijt en ik zo nu dan druipend check of ze nog leeft. Dan aankleden, haar drogen, make up met kind op heup. Lunch heb ik meestal al gemaakt en rugzakje voor naar de gastouder ook. Ik check werktas en rugzakje, jassen aan, wandelingetje buiten voordat ik dochter naar de opvang breng en als ze niet gaat dan gaan we naar de speeltuin als eerste. Ik ontbijt met de lunch.
Sorry, zie nu pas dat je op zoek bent naar tips. Ik hou nket van haasten dus neem altijd ruim de tijd, moet kwart voor negen weg.
Loulou39
19-04-2026 om 22:26
Nehalennia schreef op 19-04-2026 om 22:21:
[..]
Sorry, zie nu pas dat je op zoek bent naar tips. Ik hou nket van haasten dus neem altijd ruim de tijd, moet kwart voor negen weg.
Niet alleen tips hoor 😁, ik ben ook heel nieuwsgierig naar de ochtendrituelen van anderen, dat vind ik leuk om te lezen en daar krijg ik ook weer nieuwe ideeën van. En zo schattig hoe je dochtertje je helpt met de kat 💕😁.
Ik hou ook helemaal niet van haasten, dat vind ik ook heel vervelend, maar ik vind altijd wel iets om nog even te doen voordat ik wegga, dus ook al sta ik een uur eerder op, dan nog moet ik me haasten. Geen idee wat ik dan allemaal doe 😁.
Marty1984
19-04-2026 om 22:30
Loulou39 schreef op 19-04-2026 om 22:26:
[..]
Niet alleen tips hoor 😁, ik ben ook heel nieuwsgierig naar de ochtendrituelen van anderen, dat vind ik leuk om te lezen en daar krijg ik ook weer nieuwe ideeën van.
Ik hou ook helemaal niet van haasten, dat vind ik ook heel vervelend, maar ik vind altijd wel iets om nog even te doen voordat ik wegga, dus ook al sta ik een uur eerder op, dan nog moet ik me haasten. Geen idee wat ik dan allemaal doe 😁.
Als ik "rustig alle tijd neem" ben ik standaard te laat
. Geef me 1.5 uur en ik krijg ze rustig rond, alleen ben ik niet klaar.
Ik moet écht in de rush gaan en weinig tijd hebben. Dan is er gewoon geen tijd voor extra's of om een uur op internet te zitten.
Loulou39
19-04-2026 om 22:31
Marty1984 schreef op 19-04-2026 om 22:30:
[..]
Als ik "rustig alle tijd neem" ben ik standaard te laat
. Geef me 1.5 uur en ik krijg ze rustig rond, alleen ben ik niet klaar.
Ik moet écht in de rush gaan en weinig tijd hebben. Dan is er gewoon geen tijd voor extra's of om een uur op internet te zitten.
Hahaha, precies dit inderdaad 😁
Bloemenzee
19-04-2026 om 22:57
Ik ben echt geen ochtendmens, dus ik sta zo laat mogelijk op. Als ik zoon naar school breng is dat een half uur voor we weg moeten, als ik alleen ben 10 minuten. Douchen doe ik ‘s avonds, lunch klaarmaken ook. Ik zet de muesli vast in een kommetje klaar. Ook m’n kleren klaarleggen doe ik. Als ik zoon naar school breng, zet ik ook voor hem vast het meeste klaar.
‘‘s ochtends is het plassen, aankleden, eventueel brood voor zoon ontdooien en nog een paar spullen voor hem pakken, ontbijten, lunch in m’n tas en wegwezen.