Huiskamer
Loulou39
19-04-2026 om 12:53
Ochtendritueel
Wat is jullie ochtendritueel? En doen jullie ter voorbereiding al wat dingen de avond van te voren? (Bijvoorbeeld kleding klaarleggen etc.)
Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar ook omdat ik binnenkort wat vaker (heel) vroeg moet opstaan, en op zoek ben naar tips om tijd te besparen en efficiënt de dag te beginnen.
Jeetjemina
19-04-2026 om 12:58
Avond van te voren zet ik op het aanrecht al van alles klaar voor het ontbijt: bord, mes, glas, kom, snijplank, theezakke, zak met havervlokken, keukenweegschaal. Zodat ik 's ochtends alleen nog maar de dingen uit de koelkast hoef te pakken.
Jeetjemina
19-04-2026 om 12:59
Handdoeken avond van te voren klaarleggen in badkamer voor het douchen.
Ook kleding leg ik de avond van te voren klaar.
MMcGonagall
19-04-2026 om 12:59
Sowieso mijn kleding klaarleggen en werktas inpakken. In de ochtend:
Douchen en tanden poetsen onder de douche
Crème en bodylotion
Kleren aan
Foundation
Medicijnen innemen
Poeder en rest van make-up
Brood en fruit voor werk inpakken
Ontbijten
Kind dag zeggen en de deur uit
Ik heb ca 3 kwartier nodig van opstaan tot de deur uit. Als ik laat ben, ontbijt ik in de auto.
MMcGonagall
19-04-2026 om 13:02
In de tijd met kleine kinderen maakte ik ook hun brood en fruit voor school. Regel was dat ze aangekleed beneden kwamen en hun eigen ontbijt verzorgden.
Met nog kleinere kinderen stond ik eerder op om hen aan te kleden en ontbijt te geven e.d. Zij douchten wel ‘s avonds.
Loulou39
19-04-2026 om 13:08
Handdoeken leg ik inderdaad ook klaar, en mijn ontbijt en lunch maak ik de avond van te voren, zodat ik dat zo uit de koelkast mee kan nemen.
Kleding klaar leggen is inderdaad een goed idee, dat kost soms ook wel wat tijd.
Ik douche ook altijd in de ochtend, en was om de dag mijn haar en haal elke dag even een scheermes over mijn benen en oksels.
Misschien valt daar ook nog wat winst te behalen.
Ik vind douchen in de ochtend fijn omdat je dan even wakker kunt worden en voor mijn gevoel lekker de dag begint.
bieb1963
19-04-2026 om 13:51
Op werkdagen: de avond ervoor kleren klaarleggen plus laptop en broodje maken voor ontbijt om op werk op te eten. ‘s ochtend, thee maken en opdrinken, douchen, aankleden, opmaken en go (ga om kwart over 7 de deur uit.
Als ik niet hoeft te werken: Eerst thee en de papieren krant lezen
CharlieB
19-04-2026 om 15:27
Ik probeer echt mijn kleding klaar te leggen de avond van tevoren, anders sta ik echt te lang voor de spiegel te beslissen wat ik aan doe. Avond ervoor de werktas even controleren op compleetheid, vooral toegangspas en werktelefoon.
Ochtend zelf beginnen met knuffels van de katten. Dan op hoog tempo douchen aankleden en vertrekken. Soms pak ik ontbijt uit de koelkast voor op kantoor, soms haal ik wat op mijn werk, soms heb ik een krentenbol voor in de auto.
Op thuiswerk dagen word ik wakker, zet ik mijn laptop aan en ga ik ergens in de ochtend ontbijten en ergens op de dag douchen
Joszy
19-04-2026 om 15:36
Tandenpoetsen onder de douche. Bijvoorbeeld terwijl de conditioner inwerkt in je haar ofzo
Loulou39
19-04-2026 om 15:36
Ja, hier ook eerst knuffels katten 😁, en meteen even eten geven.
Als ik mijn nespresso aanzet na het douchen, verschoon ik meteen de kattenbakken en ververs ik de waterbakjes.
Terwijl ik dit schrijf, bedenk ik me dat ik voortaan de kattenbakken wel in de avond kan verschonen.
ToetieToover
19-04-2026 om 15:44
Loulou39 schreef op 19-04-2026 om 15:36:
Ja, hier ook eerst knuffels katten 😁, en meteen even eten geven.
Als ik mijn nespresso aanzet na het douchen, verschoon ik meteen de kattenbakken en ververs ik de waterbakjes.
Terwijl ik dit schrijf, bedenk ik me dat ik voortaan de kattenbakken wel in de avond kan verschonen.
Ik begroet en knuffel ook eerst de katten. Dan gaan we naar de badkamer. Zij op hun wc, ik op de mijne, daarna schep ik die van hun uit. Gaan we met zijn allen naar het aquarium kijken, tevens kattendrinkbak.
Lopen een rondje langs de planten. Zet ik de tuindeur voor ze open en zet hun stinketen
daar neer. Dan ga ik mijn yoga doen, komt er vaak een kat over mij heenlopen. Daarna douchen. Weekend of werkdagen maakt geen verschil. Ik denk dat ik eerder zou opstaan. Ik heb een grote hekel aan haast.
Loulou39
19-04-2026 om 15:59
ToetieToover schreef op 19-04-2026 om 15:44:
[..]
Ik begroet en knuffel ook eerst de katten. Dan gaan we naar de badkamer. Zij op hun wc, ik op de mijne, daarna schep ik die van hun uit. Gaan we met zijn allen naar het aquarium kijken, tevens kattendrinkbak.
Lopen een rondje langs de planten. Zet ik de tuindeur voor ze open en zet hun stinketen
daar neer. Dan ga ik mijn yoga doen, komt er vaak een kat over mij heenlopen. Daarna douchen. Weekend of werkdagen maakt geen verschil. Ik denk dat ik eerder zou opstaan. Ik heb een grote hekel aan haast.
Hahaha, ik moet zo lachen om jou en je katten en hoe je het hele ochtendritueel beschrijft 😁. Heel grappig en herkenbaar.
stokstaart
19-04-2026 om 16:13
Op zondag mijn lunch maken voor de week.
Savonds werktas klaarleggen incl telefoon en pas.
Ik heb sochtends 20-25min nodig. Opstaan, poes er in laten (slaapt beneden). Dan badkamer, aankleden, naar beneden en koffie zetten.
Tas verder vullen met lunch en thermos koffie en de deur uit.
Knutselkei
19-04-2026 om 16:41
Ik leg de avond van te voren kleren klaar. Zelfs op volgorde
Tas wordt ook dan ingepakt. Broodzakje gevuld en ligt in de vriezer klaar om gepakt te worden.
Sta wel altijd ruim van te voren op. Waar op ingeleverd wordt is de krant,langer of korter.
Smorgens eerst aankleden, soms douchen en haren wassen, soms dit savonds al gedaan. Ligt eraan of ik op fiets ga en of heel vroeg (7.30) moet beginnen.
Hond een knuffel en een rijstewafel met zijn zalmolie terwijl het thee water kookt. Eten heeft ie al uur eerder van man gehad.
Ontbijt is simpel met 3 droge voedingsbiscuits dus niks aan klaar te leggen.
Krant lezen,elke dag, en dan tandenpoetsen, mini makeupje en de hond uit gaan laten een kwartier-25 minuten. Dan meteen weg
Man is nog vroeger weg dus die doet de middagronde.
ToetieToover
19-04-2026 om 17:53
Loulou39 schreef op 19-04-2026 om 15:59:
[..]
Hahaha, ik moet zo lachen om jou en je katten en hoe je het hele ochtendritueel beschrijft 😁. Heel grappig en herkenbaar.
overigens neem ik mijn ontbijt mee als ik heel vroeg onderweg ga. Ik eet sowieso niet heel vroeg. Scheelt ook tijd.
Marty1984
19-04-2026 om 18:22
Ik zorg altijd dat mijn rugzak met laptop op de vaste plaats staat.
's Ochtends het nieuws aanhoren.
Daarna uit bed springen en kleding nemen. Welk truitje ik aan wil bedenk ik meestal tijdens het nieuws.
Naar de badkamer ermee (waar ook het toilet is).
Naar beneden stormen. Horloge en juwelen aan. Telefoon in handtas stoppen. Eerst nog effe kijken op de app van NMBS of mijn trein grote vertraging heeft.
Boterhammen smeren en inpakken. Eventueel kerstomaten in potje of stuk komkommer inpakken. De hele zwik in laptoptas.
Snelle check of kat nog eten heeft. (Regelt man meestal.)
Schoenen aan. Jas aan. Rugzak op mijn rug, handtas rond mij.
Go.
Onderweg naar buiten effe tasten in mijn handtas dat mijn telefoon zeker mee is en in mijn jaszak tasten dat mijn treinkaart mee is.
In geval dat man mij afzet aan 't station moet ik die tussendoor ook nog effe oppoken dat hij wel degelijk klaar is.
Ik ontbijt niet, koffie drink ik op mijn werk.
Om 6u58 gaat de wekker voor het nieuws van 7u dat 5 à 10 minuten duurt. Om 7u30 sta ik buiten want ik heb een trein en soms eerst nog een bus te halen.
Ik draag overigens standaard een dag of 3 hetzelfde (tenzij er vlekken op zitten). Die kleding ligt dus in de badkamer waar ik ze 's avonds heb uitgetrokken.
Ik hoef dus maar 1 à 2 keer per week na te denken over wat ik ga aantrekken. De belangrijkste spullen die ik nog mee moet hebben uit de dressing is een proper stel sokken en een onderbroek.
Ik heb overigens vrij standaard een knoert van een ochtendhumeur. Ik ben een gigantisch avond- en nachtmens. Man is dus héél blij dat hij mij maar een kwartier beneden ziet
.