Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

‘ niet alle snappertjes zijn even groot’

vertel hier je verbazing over dingen die voor jou heel logisch en vanzelfsprekend zijn, en waar een ander niks van snapt / geen oog voor heeft. 


TO begint?  Aan wat voor dingen zit jij te denken? 

Eigenlijk ben ik daarover nooit meer echt verbaasd. Je moet er niet zomaar vanuit gaan dat iedereen hetzelfde snapt als jij. Daarbij komt zelfs de vraag al arrogant op me over. In een kamer met raketgeleerden kan ik ook niet op niveau meepraten over hun vakgebied.

Bakblik schreef op 18-03-2022 om 13:42:

TO begint? Aan wat voor dingen zit jij te denken?

Dat zal wel heel logisch zijn, maar ik snap ‘m ook niet zonder extra uitleg. 

Bedoel je dan zoiets als dat je het zelf heel logisch vindt om elke dag schone sokken aan te trekken, terwijl anderen rustig 3 dagen met 1 paar sokken kunnen rondlopen?

Op mijn werk verbaas ik me er vaak over dat ik het normaal vind om de overdracht te lezen, maar veel collega's blijkbaar niet.
Dat resulteelt dan in dingen als: in paniek spoedbestellingen bij de apotheek plaatsen, omdat ze niet gelezen hebben dat medicijn x per vandaag gestopt is. 
En ja, ik kan ondertussen verwachten dat mensen niks lezen, maar ik weiger me neer te leggen bij die abnormale gang van zaken. Ik zeg dus na elk incident héél verbaasd: oh joh, maar dat stond in de overdracht hoor. Die moet je elke dag lezen.

En langzaam druppelt het besef binnen dat dat inderdaad wel handig is.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

18-03-2022 om 15:26

MMcGonagall schreef op 18-03-2022 om 14:51:

In een kamer met raketgeleerden kan ik ook niet op niveau meepraten over hun vakgebied.

Ik wel 😊
Maar goed. Als ik TO goed snap: laatst was ik verbaasd dat iemand de Saturnus 5 raket niet als zodanig herkent. Die vroeg: "Is dit nu de raket van Elon Musk?". Terwijl ik toch echt dacht dat de raket, waarmee de mens naar de maan is gegaan in 1969, wel algemene kennis zou zijn. Maar niet dus. 

Daar kun je toch verbaasd over zijn? Daar zit toch geen waarde-oordeel in? Ik noem die mensen niet dom ofzo, maar dacht dat iedereen dat wel wist, maar blijkt niet zo te zijn. Volgens mij kan dat, zonder zelf arrogant te zijn/

Daddy_gijs schreef op 18-03-2022 om 15:26:

[..]

Ik wel 😊
Maar goed. Als ik TO goed snap: laatst was ik verbaasd dat iemand de Saturnus 5 raket niet als zodanig herkent. Die vroeg: "Is dit nu de raket van Elon Musk?". Terwijl ik toch echt dacht dat de raket, waarmee de mens naar de maan is gegaan in 1969, wel algemene kennis zou zijn. Maar niet dus.

Daar kun je toch verbaasd over zijn? Daar zit toch geen waarde-oordeel in? Ik noem die mensen niet dom ofzo, maar dacht dat iedereen dat wel wist, maar blijkt niet zo te zijn. Volgens mij kan dat, zonder zelf arrogant te zijn/

Dat heeft toch niets met snappen te maken?

Dat is feitelijke kennis en dat weet je of dat weet je niet.

Tja, aangezien ik in de gehandicaptenzorg werk, vind ik dit een beetje een discutabel topic. Het zal wel grappig bedoeld zijn hoor, maar uitgaande van wat er in de start-topic staat, vind ik het best denigrerend overkomen.

Ik interpreteer de OP toch meer in de trant van sociale omgangsvormen of hygiënenormen ed. 
Bijvoorbeeld dat je het heel logisch vindt om als je een afspraak met iemand hebt en je strontverkouden bent, dat je even overlegt met de ander of hij/zij het prettig vindt dat je dan komt. Terwijl een ander kan denken dat het maar een verkoudheid is en gewoon naar de afspraak gaat zonder  de verkoudheid van te voren te melden.

Sassenach schreef op 18-03-2022 om 15:49:

Ik interpreteer de OP toch meer in de trant van sociale omgangsvormen of hygiënenormen ed.
Bijvoorbeeld dat je het heel logisch vindt om als je een afspraak met iemand hebt en je strontverkouden bent, dat je even overlegt met de ander of hij/zij het prettig vindt dat je dan komt. Terwijl een ander kan denken dat het maar een verkoudheid is en gewoon naar de afspraak gaat zonder de verkoudheid van te voren te melden.

Maar dat heeft dan toch niets met je snapper te maken?

Daddy_gijs schreef op 18-03-2022 om 15:26:

[..]

Ik wel 😊
Maar goed. Als ik TO goed snap: laatst was ik verbaasd dat iemand de Saturnus 5 raket niet als zodanig herkent. Die vroeg: "Is dit nu de raket van Elon Musk?". Terwijl ik toch echt dacht dat de raket, waarmee de mens naar de maan is gegaan in 1969, wel algemene kennis zou zijn. Maar niet dus.

Daar kun je toch verbaasd over zijn? Daar zit toch geen waarde-oordeel in? Ik noem die mensen niet dom ofzo, maar dacht dat iedereen dat wel wist, maar blijkt niet zo te zijn. Volgens mij kan dat, zonder zelf arrogant te zijn/

Saturnus 5, dan denk ik ‘dat is een planeet’. Ik denk dat het gros van de mensen die niet in zijn algemene kennis heeft.

Of dat je als je als laatste naar bed gaat even overal het licht uitdoet enzo. 
Dat leek mij heel logisch, maar ik ken huisgenoten die daar nog nooit bij stilgestaan hebben.

Titel is misschien ook meer: Niet alle snappertjes werken hetzelfde. Heeft niets met groot of klein te maken, maar met waar je aandacht naar uitgaat.

Daddy_gijs schreef op 18-03-2022 om 15:26:

[..]

Ik wel 😊
Maar goed. Als ik TO goed snap: laatst was ik verbaasd dat iemand de Saturnus 5 raket niet als zodanig herkent. Die vroeg: "Is dit nu de raket van Elon Musk?". Terwijl ik toch echt dacht dat de raket, waarmee de mens naar de maan is gegaan in 1969, wel algemene kennis zou zijn. Maar niet dus.

Daar kun je toch verbaasd over zijn? Daar zit toch geen waarde-oordeel in? Ik noem die mensen niet dom ofzo, maar dacht dat iedereen dat wel wist, maar blijkt niet zo te zijn. Volgens mij kan dat, zonder zelf arrogant te zijn/

Echt? Oh wat gaaf! Ik heb de lancering van James Webb zitten volgen via de NASA tv…vind dat echt bizar knap hoe ze dat berekenen allemaal met brandstof en (later in de reis) met duwtjes krijgen van planeten en zo. Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat jij dan doet als raketgeleerde? 

MMcGonagall schreef op 18-03-2022 om 15:56:

[..]

Maar dat heeft dan toch niets met je snapper te maken?

Waarom niet? Als je strontverkouden naar een afspraak gaat zonder dit te melden, dan sta je er blijkbaar niet bij stil of snap je niet dat de ander dat misschien niet prettig vindt. Je hebt dan geen oog voor hoe de ander het kan ervaren. En dat geen ‘oog hebben voor’, staat ook in de OP.

Maar zo zie je maar weer hoe lastig het is om een duidelijke OP te schrijven die niet multi-interpretabel is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.