Huiskamer
vrouw92
06-06-2026 om 22:56
Muizen en ratten in huis
Sinds deze week aangevreten fruit weg moeten gooien en vanmorgen houtsnippers bij de deur + een rattenkeutel in de badkamer… De schrik zat er goed in. Ik woon in een studio.
De huisbaas is op de hoogte en de bestrijdingsdienst heb ik gelijk gebeld en zijn gekomen. Die rekening hoefde ik gelukkig niet te betalen. Er zijn drie gif dingen geplaatst en ik heb goed schoongemaakt. Al het fruit weg, een paar keer stofgezogen, azijn/kruidnagel/lavendel/eucalyptus verspreid en toch lig ik niet heel lekker in bed.
Meer kan ik denk ik niet doen, het gif moet zijn werk gaan doen en ik moet het goed schoon houden.
Of ze zijn via de leegstaande woning die al meer dan 7 jaar leeg staat naar boven zijn gekropen of via het raam.
Maar echt lekker zit ik niet in huis.
De huisbaas gaat maandag gelukkig ook aan de slag om erger te voorkomen, dat is fijn. Hij is betrokken.
Kan ik nog iets zelf doen?
Senderista
07-06-2026 om 19:54
Nu woon ik zeer landelijk. Dus dat is natuurlijk heel anders dan stedelijk gebied. Maar ik leef eigenlijk samen met dergelijke dieren. Als in, ze leven om het huis. Ik heb horren voor de ramen en een echt rattenvanger hondje die het bewoonde gedeelte van mijn tuin braaf bewaakt.
Dat hondje is in de nacht binnen. En dan komen de muisjes en ratten hun werk doen: gevallen fruit wegvreten, de door het eerder genoemde hondje gevangen hagedissen wegvreten, ze ruimen namelijk ook op, op het platteland en in de natuur. In het kippenhok heb ik wel een aangepaste voerbak neergezet, ik ga ze namelijk niet voeren. Maar zolang het gaat zoals het gaat kan ik ermee leven. En ja, sommige ratten zijn echt heel groot, maar ze doen niks.
Gewoon, om even een andere ervaring te laten horen.
Mammoet
07-06-2026 om 22:11
Bij ons brengen de katten juist de muizen naar binnen🫣 Meestal levend en doe weten nogal eens te ontsnappen en verdwijnen dan meestal de keukenkastjes in. Altijd weer fijn. We zijn inmiddels aardig bedreven in muizen vangen (als t niet zelf lukt dan met een muisvriendelijke val) 😅
ToetieToover
07-06-2026 om 22:15
Yumi schreef op 07-06-2026 om 14:53:
[..]
Haha opgewacht om 7.00 uur in het bos, klinkt dreigend...meneer zal vast geschrokken zijn
![]()
😎 Ik had geoefend op wat ik ging zeggen, namelijk eerst maar eens bewustwording van de geluidsoverlast. Dat het waarschijnlijk juist zijn bedoeling was om stil te zijn, maar dat het averechts uitpakte. Ik was heel braaf. Ik zie er ook heel ongevaarlijk uit. 😇
ToetieToover
07-06-2026 om 22:17
Mammoet schreef op 07-06-2026 om 22:11:
Bij ons brengen de katten juist de muizen naar binnen🫣 Meestal levend en doe weten nogal eens te ontsnappen en verdwijnen dan meestal de keukenkastjes in. Altijd weer fijn. We zijn inmiddels aardig bedreven in muizen vangen (als t niet zelf lukt dan met een muisvriendelijke val) 😅
Dit doet mijn kat ook. Staat hij met volle bek bij de tuindeur om binnengelaten te worden. Legt de muis neer, kan die harder mauwen. Muis foetsie… vangt-ie ‘m weer. Kan eindeloos doorgaan maar hij mag er niet mee naar binnen! Vorig jaar had ik een kikker gemist. Die had die helemaal in mijn thuiswerkkantoor losgelaten. Ik merkte niks. Tot de volgende ochtend. Ik schrok me rot. Ik hoorde steeds ‘splat’, ‘Splat’ onder de kast.
alhambra
07-06-2026 om 22:19
ToetieToover schreef op 07-06-2026 om 12:57:
[..]
Precies dit, doe het niet! Ze staan wel eens in tuinen tegen katten. In de tuin van de vorige buren van mijn moeder bijvoorbeeld. Mijn kinderen vroegen mijn moeder steeds wat die piep was. “Welke piep?” Nou die hoge -tonen-genen heb ik niet van haar, dat is duidelijk. Hondenfluitjes hoor ik ook. Heb ik ter plekke een keer moeten bewijzen aan een meneer die elke dag om 7:00 uur zijn hond in het bos achter mijn huis floot, en floot en floot…. Ik ben hem een keer gaan opwachten.
Ja Ysenda en ToetieToover ik herken het hélémáál. Het is echt een heel naar doordringend geluid. Het is ook niet monotoon maar het bouwt op en gaat naar beneden. Juist dan heen-en-weer maakt het voor mij nog irritanter.
Gelukkig hebben onze buren ze niet want anders zou ik niet meer in mijn tuin kunnen zitten.
Het enige voordeel is dat wanneer ze dan leeg/op/kapot zijn ze niet vervangen worden omdat de eigenaar zelf niet hoort dat ze niet meer werken.
alhambra
07-06-2026 om 22:21
Ik leef me je mee vrouw92. Wat rot dat je ze in huis hebt!!
Wat helpt is om je huis grondig te reinigen en ervoor zorgen dat ze nergens aan eten komen. Daarna zoeken naar de gaatje waardoor ze naar binnenkomen en die dichtmaken. Als dat niet lukt dan moet je hopen dat ze naar een andere woning gaan waar ze gemakkelijker voedsel vinden.
Veel sterkte!